Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-14, 20:00
  #1
Medlem
Jag leker lite med en Raspberry Pi och en GPS-modul, och jag skulle vilja göra en GPS-tracker ungefär.
Jag har kommit så långt att den hämtar lat/long-koordinater och skickar till min server där det loggas. Jag skulle dock vilja ha färdvägen visualiserad på en karta, gärna i realtid men det är inget måste. Jag söker alltså mjukvara eller en tjänst där jag kan mata in en massa lat/long-koordinater och så ritar den upp min färdväg på en karta, t ex Google Maps eller dylikt.

Någon som har tips?
Citera
2018-01-14, 20:03
  #2
Medlem
Lustigt. Jag sitter med exakt samma grej just nu. Och har precis fått i ordning så att allt loggas och nu kommit till när punkterna på själva kartan ska implementeras.

Jag kommer att använda Google Maps. Jag kommer själv att placera ut punkterna via deras API. Mitt kommer att bli realtid.

Jag skulle rekommendera Google Maps. Ingen har tillgång till mer data än Google och deras kartor är otroligt detaljerade
__________________
Senast redigerad av Daudodidi 2018-01-14 kl. 20:09.
Citera
2018-01-14, 20:11
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Lustigt. Jag sitter med exakt samma grej just nu. Och har precis fått i ordning så att allt loggas och nu kommit till när punkterna på själva kartan ska implementeras.

Jag kommer att använda Google Maps. Jag kommer själv att placera ut punkterna via deras API. Mitt kommer att bli realtid

Intressant, låter som att vi är i samma sits

Vill du beskriva ungefär hur du tänkte gå tillväga med Google Maps och API:et?
Citera
2018-01-14, 20:15
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaminuten
Intressant, låter som att vi är i samma sits

Vill du beskriva ungefär hur du tänkte gå tillväga med Google Maps och API:et?
Jag har påbörjat en enkel web-frontend för mig själv där jag helt enkelt kommer att köra deras API enligt deras guide: https://developers.google.com/maps/d...g-a-google-map

Vid laddning så hämtar jag alla punkter från min databas via js. Därefter kommer jag förmodligen att köra en websocket för att ladda in nya punkter och markera på kartan
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback