Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-15, 20:15
  #25
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha-UMi
Banan är otroligt kort för ett flygplan, däremot är den ju väldigt bred så det är nog inga problem med sidovindar vid landningen.

Anser du att 2640m är "otroligt kort" för en 738 ?
Citera
2018-01-15, 23:51
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Anser du att 2640m är "otroligt kort" för en 738 ?

Ok - den var dålig och kopierad ifrån Airliners. Post #101 och #104

http://www.airliners.net/forum/viewt...=100#p20093571

Förlåt ...
Citera
2018-01-16, 00:35
  #27
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha-UMi
Ok - den var dålig och kopierad ifrån Airliners. Post #101 och #104

http://www.airliners.net/forum/viewt...=100#p20093571

Förlåt ...

2640 är väldigt brett men 45m är kort ?
Citera
2018-01-16, 01:47
  #28
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
2640 är väldigt brett men 45m är kort ?
Ha ha ja så kan man ju se det men det är inte så man ska se det. Min flyglärare startade i o f s tvärs banan en gång med en Kitfox 3 men med en 737:a är det lite värre. Men här landade de nog som man ska längs med banan och körde på sniskan först mot slutet och då får vi säga att banan var normallång.
Citera
2018-01-19, 20:54
  #29
Medlem
room6527s avatar
Bärgningen med olika videos + bilder.
http://www.haber7.com/guncel/haber/2...cuslara-acildi

Noshjulet står i max högersväng för vändning på bana, inte i högersväng för undermanöver, så min gamla misstanke om att hanmissade gränsen till gräset återkommer. Sen ser man också att grässlänten är kraftigt lutande ner till brandgatan av grus som är c:a 8-10m ned.
Bild direkt efter lyft innan brandkåren spolar av noshjulet och spolar av det och vänder den rätt.
https://da4pli3l5vc0d.cloudfront.net...ba7095250d4d73
__________________
Senast redigerad av room6527 2018-01-19 kl. 21:20.
Citera
2018-01-23, 15:15
  #30
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av room6527
Frågan är alltså om de låsningsfria bromsarna är beroende av varandra eller helt inbördes, för om nu vänster par låst sig och höger rullat fritt med hal bana med "tax-hastighet", kan det ha varit tillräckligt snabbt för att piloten inte hunnit få stopp på kärran.
I normala fall arbetar de låsningsfria bromsarna individuellt för varje hjul på huvudställen.
Citera
2018-08-15, 07:11
  #31
Medlem
Luftwaffless avatar
Nu har det gått över ett halvår sedan avkörningen och överallt där jag läser står det att undersökningen är pågående.

Börjar det inte lukta lite surt om det här? Ett förhållandevis mer eller mindre intakt flygplan, samtliga ombord överlever, lådorna utan en skråma, varför tar det en sån tid att leverera ett resultat?

Jag tycker att det verkar som att Turkiet mörkar eller förhalar utredningen. Det i sin tur stödjer teorin att det var den mänskliga faktorn som orsakade kraschen. Att en människa gör fel, det kan jag acceptera. Att en stat mörklägger en utredning för nån absurd anledning tycker jag är otroligt allvarligt. En sån stat borde inte få bedriva flygverksamhet inom EU.
Citera
2018-08-15, 08:57
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftwaffles
Nu har det gått över ett halvår sedan avkörningen och överallt där jag läser står det att undersökningen är pågående.
En komplett haveriutredning "ska"/brukar ta runt 12 månader, när den genomförs uttömmande och rättssäkert.

Just för att förutfattade meningar om länder, etnicitet, politik och andra helt ovidkommande omständigheter inte ska få 'styra' utredningsresultatet/-omdömet.
Citera
2018-08-15, 18:59
  #33
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
En komplett haveriutredning "ska"/brukar ta runt 12 månader, när den genomförs uttömmande och rättssäkert.

Just för att förutfattade meningar om länder, etnicitet, politik och andra helt ovidkommande omständigheter inte ska få 'styra' utredningsresultatet/-omdömet.

Slutrapport “ska” ges ut inom ett år, men tar ofta längre i de länder som är seriösa och går till botten med utredningarna.

Kommer en rapport för fort kan man fundera om utredningen verkligen är ordentlig.
Citera
2019-04-02, 19:16
  #34
Medlem
Luftwaffless avatar
Nu har det gått över ett år. Flygplanet mer eller mindre intakt. Svarta lådor intakta. Hur lång tid ska detta ta?
Citera
2019-07-15, 09:00
  #35
Medlem
Luftwaffless avatar
Ett och ett halvt år har gått. Jag hittar inget om att "utredningen" är slutförd. Detta på ett intakt flygplan och inga förolyckade.

Är det dags att flytta denna tråd till konspirationer då de hela ser ut som en cover-up från Turkiets sida? Dra in tillståndet för turkiska flygbolag i EU?
Citera
2019-07-15, 23:58
  #36
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftwaffles
Ett och ett halvt år har gått. Jag hittar inget om att "utredningen" är slutförd. Detta på ett intakt flygplan och inga förolyckade.

Är det dags att flytta denna tråd till konspirationer då de hela ser ut som en cover-up från Turkiets sida? Dra in tillståndet för turkiska flygbolag i EU?

Det här är inte ovanligt från turkisk sida.
Hittar någon någon utredning alls som Turkiet skulle hållit i själv och släppt?

Det är inte så hemskt länge sen rekommendationen var att radera CVR i det fall man råkade händelse i Turkiet för att skydda sig mot att bli fängslad för det.
Deras utredning hade inte samma syften som ICAO säger.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback