Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-14, 16:57
  #1
Medlem
Som sagt, söker det som står i rubriken.
Citera
2018-01-14, 19:19
  #2
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KennySonnysson
Som sagt, söker det som står i rubriken.

På vilket sätt menar du "använder sig av"?

Det finns många socialantropologer som tror på evolutionsteorin. Hur ska de använda den tänker du dig?
Citera
2018-01-19, 00:37
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carobnjak
På vilket sätt menar du "använder sig av"?

Det finns många socialantropologer som tror på evolutionsteorin. Hur ska de använda den tänker du dig?

Alltså som använder evolutionsterorin i sina artiklar eller monografier/etnografiska texter
Citera
2018-02-09, 23:02
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KennySonnysson
Som sagt, söker det som står i rubriken.
Unilinjär kulturevolution är en utdaterad teori, men kulturevolution lever kvar inom, framförallt, kulturekologin där den betraktas som multilinjär. De kanske mest framträdande namnen är här Julian Steward och Leslie White. Kulturevolution har tyvärr fått ett väldigt dåligt rykte och Morgans teori, som faktiskt är väldigt sansad, bespottas pga de laddede begreppen "barbari" och "vildar". Lite synd kan jag tycka. Att teknologiska framsteg förändrar kulturen är ju varken kontroversiellt eller orimligt.

Intressant nog är både Boas och Malinowski att - ur modern synvinkel - betrakta som evolutionister då de båda studerade kultur som en anpassningsprocess till naturen.
__________________
Senast redigerad av Adversarium 2018-02-09 kl. 23:05.
Citera
2018-02-11, 01:26
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adversarium
Unilinjär kulturevolution är en utdaterad teori, men kulturevolution lever kvar inom, framförallt, kulturekologin där den betraktas som multilinjär. De kanske mest framträdande namnen är här Julian Steward och Leslie White. Kulturevolution har tyvärr fått ett väldigt dåligt rykte och Morgans teori, som faktiskt är väldigt sansad, bespottas pga de laddede begreppen "barbari" och "vildar". Lite synd kan jag tycka. Att teknologiska framsteg förändrar kulturen är ju varken kontroversiellt eller orimligt.

Intressant nog är både Boas och Malinowski att - ur modern synvinkel - betrakta som evolutionister då de båda studerade kultur som en anpassningsprocess till naturen.

Tack. Ok, och kulturekologi lever kvar som disciplin? Som jag fattat det finns det ekologisk antropologi nu istället? Vet du någon social antropolog som använder sig av evolutionsteoretiska begreppet idag?
Citera
2018-02-11, 21:47
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KennySonnysson
Tack. Ok, och kulturekologi lever kvar som disciplin? Som jag fattat det finns det ekologisk antropologi nu istället? Vet du någon social antropolog som använder sig av evolutionsteoretiska begreppet idag?
Kulturekologi är väl snarare en teori inom socio-kulturantropologi. Dessvärre är dessa mindre populära idéer bland de sekteristiska marxist-antropologerna eftersom allt ju ären social konstruktion.

Beträffande nutida antropologer som använder "det evolutionsteoretiska begreppet" är jag lite osäker då jag inte är helt på det klara med vad du menar. Dock använder ju kulturekologerna evolutionsbegreppet, men menar att det rör sig om multilinjär evolution.

Vidare tror jag att även Melford Spiro är en mer biologiskt inriktad antropolog (har dock inte läst honom ännu). Finns även en antropolog vid namn Robert Paul som skrivit verket Mixed Messages. Boken är på min läslista så någon sammanfattning kan jag tyvärr inte ge.

Slutligen kan jag väl rådge dig att rota lite i Tylers, Spencers och Morgans gamla verk. Det kan väl aldrig skada.

PS. Har du läst Chagnon? Kanske inte evolutionist, men åtiminstone lite mer biologiskt inriktad än den konventionella medströmsantropologen.
__________________
Senast redigerad av Adversarium 2018-02-11 kl. 21:54.
Citera
2018-04-01, 22:02
  #7
Medlem
Solenssons avatar
Den israeliske socialantropologen Yuval Harari har ju skrivit böckerna "Sapiens" och "Homo deus". Han baserar sig mycket på socio/bio-evolution.
Citera
2018-05-11, 00:02
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solensson
Den israeliske socialantropologen Yuval Harari har ju skrivit böckerna "Sapiens" och "Homo deus". Han baserar sig mycket på socio/bio-evolution.

Tack får kolla in!
Citera
2018-05-12, 12:24
  #9
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solensson
Den israeliske socialantropologen Yuval Harari har ju skrivit böckerna "Sapiens" och "Homo deus". Han baserar sig mycket på socio/bio-evolution.
Harari är professor i historia, han är inte antropolog.
Citera
2018-05-21, 15:37
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adversarium
Kulturekologi är väl snarare en teori inom socio-kulturantropologi. Dessvärre är dessa mindre populära idéer bland de sekteristiska marxist-antropologerna eftersom allt ju ären social konstruktion.

Beträffande nutida antropologer som använder "det evolutionsteoretiska begreppet" är jag lite osäker då jag inte är helt på det klara med vad du menar. Dock använder ju kulturekologerna evolutionsbegreppet, men menar att det rör sig om multilinjär evolution.

Vidare tror jag att även Melford Spiro är en mer biologiskt inriktad antropolog (har dock inte läst honom ännu). Finns även en antropolog vid namn Robert Paul som skrivit verket Mixed Messages. Boken är på min läslista så någon sammanfattning kan jag tyvärr inte ge.

Slutligen kan jag väl rådge dig att rota lite i Tylers, Spencers och Morgans gamla verk. Det kan väl aldrig skada.

PS. Har du läst Chagnon? Kanske inte evolutionist, men åtiminstone lite mer biologiskt inriktad än den konventionella medströmsantropologen.

Jodå har läst honom, det var ganska roligt. Ska kolla upp tjommarna du nämnde. Kan inte skada att läsa lite Tylor etc men det är ju förlegat så skummat mest. Blir mer intressant med evolutionspsykologi om inte annat á la Buss istället, eller Gregory Cochran.
Citera
2019-06-03, 01:44
  #11
Medlem
Solenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Harari är professor i historia, han är inte antropolog.
Han har en PhD i historia. Men hans böcker Sapiens, Homo Deus o 21 Lessons for the 21st Century rör sig över en mängd discipliner. Allt från paleontologi till AI och framtids forskning. Om jag jobbade på biblioteket skulle jag nog ha svårt att veta vilken hylla jag skulle ställa dem. Sen är ju Anthropology i engelskan ett vitt begrepp som innefattar arkeologi, geologi, kulturgeografi idéhistoria, religionshistoria m.m. Tycker inte det är helt fel att kalla det antropologi. Men han är doktor i historia.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback