Citat:
Ursprungligen postat av
Alva-zin
Visst, men du måste haft det exakta kilot ifrån början, för att kunna säga "Det här är ett kilo", eller?
När jag gick i lekskola en gång i tiden så brukade vi under frökens ledning sitta i ring på golvet och leka en lek. Frippe tror jag den hette.
I vilket fall så startade leken med att ett gäng russin, ett helt paket antagligen, var utspridda på en bricka. Fröken valde någon i gruppen och bad personen att peka ut vilket russin som var Frippe. Så startade leken, jag minns inte hur den fortsatte, för startmomentet satte myror i huvudet på mig och allt annat var sekundärt.
Jag observerade nyfiket varje start, och det verkade alltid, oavsett vem fröken valde, bli så att personen valde rätt på första försöket. Vilket mysterium.
Många år senare, som vuxen så inser jag att jag missuppfattade något väsentligt.
När fröken frågade vilket russin som var Frippe så bad hon egentligen den utvalda personen att välja startrussin.
Självklart så blev det "rätt" russin varje gång.
Det blir alltid rätt när vi själva väljer vad som ska utgöra standard, oavsett om det gäller Frippe eller Kilo