2022-09-30, 17:19
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ess85
I Paris (tror jag) finns det väl en vikt som väger exakt 1 kilo?
Det fanns en vikt som vägde exakt ett kg eftersom den vikten och dess syskon var själva definitionen av ett kg. Så om jag kapat av några hekto så den endast vägde 0,7 kg enligt en modern våg skulle den fortfarande rent definitionsmässigt väga ett kg och den moderna vågen skulle visa 430 gram för mycket. Sedan 2019 använder man en modernare definitionen som utgår från ljusets hastighet och några fler tydligt definierade fysiska aspekter som inte ändrar sig på samma sätt som en fysisk massa. Ljusets hastighet i vakuum är alltid konstant. En cesiumatom har alltid samma frekvens. Plancks konstant har ett exakt angivet värde. Allt detta betyder att även om 1000 år kan en forskare med tillräcklig kunskap och nog exakta instrument alltid återskapa en vikt på exakt ett kg.
Citera
2022-10-05, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Inte förrän vi definierar det.

Visst, men du måste haft det exakta kilot ifrån början, för att kunna säga "Det här är ett kilo", eller?
Citera
2022-10-05, 21:42
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alva-zin
Visst, men du måste haft det exakta kilot ifrån början, för att kunna säga "Det här är ett kilo", eller?

När jag gick i lekskola en gång i tiden så brukade vi under frökens ledning sitta i ring på golvet och leka en lek. Frippe tror jag den hette.
I vilket fall så startade leken med att ett gäng russin, ett helt paket antagligen, var utspridda på en bricka. Fröken valde någon i gruppen och bad personen att peka ut vilket russin som var Frippe. Så startade leken, jag minns inte hur den fortsatte, för startmomentet satte myror i huvudet på mig och allt annat var sekundärt.
Jag observerade nyfiket varje start, och det verkade alltid, oavsett vem fröken valde, bli så att personen valde rätt på första försöket. Vilket mysterium.

Många år senare, som vuxen så inser jag att jag missuppfattade något väsentligt.
När fröken frågade vilket russin som var Frippe så bad hon egentligen den utvalda personen att välja startrussin.
Självklart så blev det "rätt" russin varje gång.

Det blir alltid rätt när vi själva väljer vad som ska utgöra standard, oavsett om det gäller Frippe eller Kilo
Citera
2022-10-06, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
När jag gick i lekskola en gång i tiden så brukade vi under frökens ledning sitta i ring på golvet och leka en lek. Frippe tror jag den hette.
I vilket fall så startade leken med att ett gäng russin, ett helt paket antagligen, var utspridda på en bricka. Fröken valde någon i gruppen och bad personen att peka ut vilket russin som var Frippe. Så startade leken, jag minns inte hur den fortsatte, för startmomentet satte myror i huvudet på mig och allt annat var sekundärt.
Jag observerade nyfiket varje start, och det verkade alltid, oavsett vem fröken valde, bli så att personen valde rätt på första försöket. Vilket mysterium.

Många år senare, som vuxen så inser jag att jag missuppfattade något väsentligt.
När fröken frågade vilket russin som var Frippe så bad hon egentligen den utvalda personen att välja startrussin.
Självklart så blev det "rätt" russin varje gång.

Det blir alltid rätt när vi själva väljer vad som ska utgöra standard, oavsett om det gäller Frippe eller Kilo

Yes, man kan välja själv vad ett kilo är, men nu är det definerat. Yes, helt rätt. I guess.
Citera
2022-10-06, 17:11
Medlem
Uppfattning av tid bygger på din perception, och perception är subjektivt.
Citera
2022-10-06, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Uppfattning av tid bygger på din perception, och perception är subjektivt.

Du har väl ändå en objektiv verklighet eller denna dimension som har olika fysika lagar och sanningar, som du upplever från ditt subjektiva dock? Hmm.
Citera
2022-10-07, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alva-zin
Du har väl ändå en objektiv verklighet eller denna dimension som har olika fysika lagar och sanningar, som du upplever från ditt subjektiva dock? Hmm.
Jo, så är det. I praktiken finns det dock en felmarginal för ens tidsuppfattning, det är därför det är svårt att räkna till 20 minuter exakt.
Citera
2022-11-25, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flumsplums
En europeisk digital klocka kan vara 12.00. oavsett hur många decimaler (miljarddels sekunder) du väljer att ange måste klockan passera 12 för att kunna bli 12.01 eller 12.00000000001

Tiden passerar i så fall ett oändligt antal decimal-9or innan den slår över till ny timme. Mind-blowing tankeexperiment...
Citera
2022-11-29, 19:15
Medlem
Alla klockor, även trasiga, går rätt en gång om dygnet. De visar exakta tiden.
Citera
2022-11-29, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Behövs väl väldigt lite slitage för att den ska minska. Eller öka genom att få smuts på.

Om klockan kan vara examt 12 beror väl på om tiden är flytande eller atomär. Är den helt flytande finns ett ögonblick som är 12, men man kan inte mäta speciellt bra eftersom man mäter med materia. Däremot finns det en tidsmässigt minsta partikel av tid, då kanske denna inte infaller på exakt 12 utan kanske på 12,000..0001.
Fast i det fallet så spelar det ingen roll eftersom kilot (arkivkilogrammet) per definition alltid väger exakt ett kilo - även om du skulle hyvla bort en tredjedel så skulle det väga ett kilo.
Nu är det dock så att kilot inte längre är en referens har ersatts med en naturlig konstant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in