Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-15, 11:09
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
I Danmark som ligger ca 20 år Sverige i utvecklingen hade hon och hennes familj omedelbart förlorat lägenhetskontraktet i området. Sådant sker per automatik i Danmark
Suck denna lögn om och om. Rent önsketänkande.
Citera
2018-01-15, 14:34
  #62
Medlem
johanponkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintinikongo
Har för mig att det redskapet heter Byling. Och att det är därifrån ordet Byling för polis, används.
SAOB menar att:
Citat:
BYLING, m.; best. -en; pl. -ar.
Etymologi: uppkommet i förbrytarspråket; möjl. till BYGEL 2
(vulgärt) poliskonstapel, polis; i best. sg. stundom kollektivt: polisen.
Bygel 2) [eg.: person med brandvaktssax?; jfr d. bøjle, fånglänk] (hvard.) polis; exekutionsbetjänt. Ser dig intet menskligt öga — / ”Bygelns” öga ser dig visst.
Exemplen för byling och bygel 2 är från tidigast mitten 1800-tal.
Bygel 1) är den vanliga bygel: halvböj/ring av läder/metall, men nämns inget om stångredskap.
https://svenska.se/tre/?sok=byling&pz=1 (älskar svenska.se)
Citera
2018-01-15, 19:10
  #63
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintinikongo
Har för mig att det redskapet heter Byling. Och att det är därifrån ordet Byling för polis, används.
Alldeles riktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av johanponken
SAOB menar att:
Exemplen för byling och bygel 2 är från tidigast mitten 1800-tal.
Bygel 1) är den vanliga bygel: halvböj/ring av läder/metall, men nämns inget om stångredskap.
https://svenska.se/tre/?sok=byling&pz=1 (älskar svenska.se)
http://sokisamlingar.sormlandsmuseum...ms/show/287722
Citera
2018-01-15, 19:28
  #64
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ollonkvist
min sikt...kvinnliga poliser inblandade..
Inte alls omöjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Det kan ju handla om en lättmanipulerad losertjej som har blivit "instruerad" av andra att utföra dådet.

Jag tror inte att det handlar om hennes aversion mot polisen utan om ett synnerligen trasig och tjej med synnerligen usla hemförhållanden som gör sitt bästa för att skapa sig ett namn.....något som andra har fått henne att tro.
Varför krångla till det?
Blev hon även "instruerad" att spotta på poliserna? Det tror inte jag.
Jag kände en tjej som kunde bli så där skogstokig. Eller egentligen känner jag två, fast den ena var just i den åldern när hon höll på som värst. Hon var tjock och lite utstött, en kortklippt pojkflicka som ibland spöade mina klasskamrater (killar). Den andra var en vansinnigt vacker fotomodelltyp (vars karriär som sådan blev körd när hon flippade ur under en fotosession). Hon kunde få tokspel även i 25-årsåldern. Där fanns en problematik kring att inte bli sedd annat än för sin skönhet. Hon flippade mot poliser en gång (minst) och hamnade då i fyllecellen.
Men vandalisering är väl ett typiskt fjortisbeteende.
Citera
2018-01-15, 21:11
  #65
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Inte alls omöjligt.


Varför krångla till det?
Blev hon även "instruerad" att spotta på poliserna? Det tror inte jag.
Jag kände en tjej som kunde bli så där skogstokig. Eller egentligen känner jag två, fast den ena var just i den åldern när hon höll på som värst. Hon var tjock och lite utstött, en kortklippt pojkflicka som ibland spöade mina klasskamrater (killar). Den andra var en vansinnigt vacker fotomodelltyp (vars karriär som sådan blev körd när hon flippade ur under en fotosession). Hon kunde få tokspel även i 25-årsåldern. Där fanns en problematik kring att inte bli sedd annat än för sin skönhet. Hon flippade mot poliser en gång (minst) och hamnade då i fyllecellen.
Men vandalisering är väl ett typiskt fjortisbeteende.

Det var inte förutan som jag satte citationstecken runt instruerad. Vad jag menar är att en lättledd och osäker tonårstjej utan det fundament som ett tryggt hem utgör, kan säkert manipuleras att ställa till med skit.
De s.k. kompisarna får henna att tro att skiten gör henne populärare men de anser alla att hon är en idiot.
Visst kan du ha rätt, det kan ju handla om en renodlad idiot som borde hållas under något vårdgivares kontroll då hon oprovocerat kan löpa amok.
Men att ge sig på en polisbil på det här sättet ger mig lite märkliga vibbar. Jag tror att hon gjorde det för sina kompisar, för att bli poppis.
Citera
2018-01-17, 06:54
  #66
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrygTjockis
Ni har rätt bägge två, då alla statliga fordon inkl polisens är försäkrade hos kammarkollegiet. De är även undantagna trafikförsäkring, och kammarkollegiet står för eventuella skador som uppkommer under tjänsteutövning.

Detta innebär att om en statligt anställd lånar en statlig bil utanför tjänsten, och smäller med den, så är den oförsäkrad och den anställde får stå för hela notan själv.

Nja, trafikförsäkring är ett lagkrav och alla myndigheter kan välja att ha kammarkollegiet som försäkringsgivare vilket innebär att det då finns en giltig trafikförsäkring. En myndighet får använda annat försäkringsbolag vilket i regel görs på leasade fordon där leasingbolaget kräver helförsäkring (vilket kammarkollegiet inte har).

Trafikförsäkringen gäller även om en statlig anställd lånar fordonet privat, men kammarkollegiet kan kräva den anställde på ersättning om denne är skyldig till vårdslöshet eller dyl.

Polisbilar är alltså bara halvförsäkrade och inte försäkrade mot skadegörelse. Polisen måste alltså själva bekosta bilens reparationer och kan kräva flickans föräldrar på ersättning.
Citera
2018-01-17, 09:10
  #67
Medlem
krisus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
För det lär ju lösa alla problem att göra folk bostadslösa nör deras barn som inte är straffmyndiga gör dumheter. Men tycker du det är,att ligga 20år före i tiden så får du tycka det

Dessutom stämmer det inte. Sker inte per automatik eller regelbundet.
OM jag minns rätt så finns det ett omtalat fall där det hände..
Det var i Odenses dåliga område där ungar trackade andra boende under lång tid tror det handlade om år.
Bla trackades en blind man och en förståndshandikappad. Både med fysisk och psykisk våld och krossade rutor.
Inget funkade och till sist sparkades familjen ut ur lägenheten. Satt och grät i media fick noll sympati.
Att det händer per automatik or regelbundet är "önsketänkande" från postaren i fråga.

Och att ett bostadbolag skulle sparka ut en familj för att ungen vandaliserat en polisbil. Nej,
Händer inte i Danmark.
__________________
Senast redigerad av krisu 2018-01-17 kl. 09:14.
Citera
2018-01-17, 11:21
  #68
Medlem
everythingiss avatar
Hon kanske var på väg att giftas bort och trodde att hon skulle slippa sättas på planet... Dålig plan eftersom föräldrarna hämtade henne.
Citera
2018-01-17, 12:24
  #69
Avstängd
Peppig liten tjej det där!
Citera
2018-01-17, 13:19
  #70
Medlem
Kapuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Hon är ju med 99% sannolikhet invandrare. Att det sker i underbara Malmö stärker ju bara den misstanken. Och man borde ju börja döda alla kriminella invandrare så skulle de lugna ner sig. Duterte gör ett fint jobb på Filippinerna. Alt utvisa henne och hennes familj som de gör i Kanada. Fy fan.. i ett riktigt land skulle skitungen fått så mycket stryk av polisen att hon blivit sängliggande i minst en månad.


Nån som vet vilket land hon kommer ifrån?

Jag skulle snarare säga 99% svensk. Utländska tjejer brukar oftast vara lite mer tillbakadragna och duktiga i skolan. Det kommer nog ifrån hur tjejer blir undertryckta i Arab länderna. Sen är ju barn som en spegel utåt hur det ser ut hemma hos familjen, och där är inte utländska tjejer kaxiga och dryga utan duktiga och hjälpa till i hemmet.
Citera
2018-01-17, 13:20
  #71
Medlem
Någon som vet något om tjejen?
Citera
2018-01-17, 14:32
  #72
Medlem
RorschachWolffgangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
Det jag är mest förvånad över är att man vågar parkera en polisbil/ambulans/brandbil obevakad i det nya Sveriges huvudstad Malmö?

Blir också förvånad över just detta. Var inte så länge en parkerad polisbil sprängdes i Malmö och det skedde bara ett stenkast ifrån Värnhem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback