Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-14, 01:24
  #1
Medlem
Adelaides avatar
Köpte precis denna vinylspelare: https://www.clasohlson.com/se/Skivsp...w.ds#undefined

Recensionerna var goda, och på youtube såg den också bra ut.

Den har inbyggd förstärkare (tack och lov), men vilka högtalare skulle ni rekommendera? Det känns väldigt naivt att tro att man kan köpa en väldigt liten bärbar högtalare för 300 spänn och koppla in den till vinylspelaren och få ett perfekt ljud. Vore bra om den hade hyfsat mycket bas också. Inte jättemycket, då jag inte tänkt spela i festsammanhang direkt, men jag lyssnar mycket på tung musik så lite bas vore lovande.

Då jag är fattig student så vill jag helst komma undan så billigt som möjligt.Tack på förhand.
Citera
2018-01-14, 01:51
  #2
Medlem
snivlems avatar
Den har inte förstärkare på det sätt du tror. Du behöver en stereoanlägning för att använda den. Det den har inbyggt är "phonoförstärkare" något som långt ifrån alla dagens förstärkare har... Så du kan använda den med alla förstärkare med vanliga ingångar som "tape" "aux" "cd" osv...
Citera
2018-01-14, 01:51
  #3
Medlem
Tänk på att den inbyggda förstärkaren inte kan driva högtalare utan inbyggd förstärkare.

Edit: Pucktvåa.
Citera
2018-01-14, 02:28
  #4
Avstängd
Hur fan folk i denna upplysta tid kan gå och köpa sånt här plastskit när man kan få en Rega Rp 1 för dryga 3000 eller en Pro-ject Essential för strax över två papp övergår mitt förstånd gång på gång.

Spelar ingen roll hur tung musik du lägger på den där för det kommer att låta kastrullresa om det ändå. Saxat ur recensionerna: "Enkel att montera och installera då den har sladd med audiokontakter fast monterade bredvid elkabeln." 🎅 Ja det vet ju alla att lägga lågnivåsignalkablar ihop med nätspänningskabel borgar för en ljudupplevelse utöver det vanliga.....

"Klart och bra ljud tack vare diamantnålen." Jaha vad skulle det annars vara? Synål? Men det skulle iofs inte förvåna om det finns vinylspelare med plastnål numera. Det verkar inte vara prio 1 för kreti och pleti hur det låter, bara det är vinyl.

Men för att svara på din fråga så är det som de tidigare redan sagt. Förstärkningen i den där är bara för att anpassa impedansen i en vinylpickup och framför allt eq-kurvan som en vinylskiva är graverad med. Det kallas RIAA och är en standard så den går att ansluta till vanliga AUX-ingångar typ cd, tape, TV, mp3 you name it på en riktig förstärkare eller till line in på en dator.

Du behöver en förstärkare eller varför inte en schysst gammal reciever innan det är dags att fundera på högtalare.

Och du, köp den inte på Clas Ohlson.

EDIT: Såg nu att du är en fattig student så då är ju en redig anläggning uteslutet.... Mitt helt seriösa tips är att du skaffar, eller kanske redan har, ett bra 2.1 högtalarset till dator typ Sony eller Logitech och har dom inte rca-ingång så fixa en adapter med 3,5 hona till rca honor.

Det har jag i garaget med ungefär en sån spelare som du har och det funkar på den nivån. Hoppas du pluggar till nåt bra så du kan köpa en riktig HiFi sen.

Ledsen om jag är en buzzkill nu, det var inte meningen.
__________________
Senast redigerad av Smokes-Lets-go 2018-01-14 kl. 02:52.
Citera
2018-01-14, 03:03
  #5
Medlem
Med tanke på att du köpt din vinylspelare på Clas Ohlsson så kan du fynda ett par aktiva mini-högtalare från Teknikmagasinet, eller på närmaste ICA Maxi. Då håller du stilen. Vill inte klanka, men du får nog inse att du köpt skräp, helt enkelt.
Citera
2018-01-14, 03:18
  #6
Medlem
Bonnatorps avatar
Varför aspirerar du ens efter att lyssna på vinylmusik om du identifierar dig som fattig student?
Det om något är väl en lyxhobby med diskutabelt resultat? Särskilt med budgetutrustning?
Citera
2018-01-14, 04:38
  #7
Medlem
Jellohs avatar
Men gud vad alla skall klanka....Grabben vill kanske bara ha möjlighet att spela vinyl för att det är ett kul format?

Själv körde jag vinyl via/genom en gammal rörradio när jag var fattig och bodde litet, går lätt att hitta för under 500-lappen om man letar lite. Gammalt format skall ha gammal teknik tycker jag.
Citera
2018-01-14, 06:37
  #8
Medlem
Trixtons avatar
Som andra redan har påpekat så behöver du en extern förstärkare (eller aktiva högtalare) för att få ljud ur den där. Men det är lättare att tipsa om bra högtalare om du berättar vad du har för budget.

Har du ansträngd ekonomi så tycker jag att du skall lämna tillbaka skivspelaren och lägga pengarna på en Bluetooth-högtalare i stället, så kan du köra Spotify från telefonen till den och garanterat få mycket bättre ljud än vad som lär komma ur den där apparaten. Billigare blir det också, för du slipper köpa skivor.
Citera
2018-01-14, 06:48
  #9
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jelloh
Gammalt format skall ha gammal teknik tycker jag.

I stort sett all musik har ju spelats in digitalt de senaste 35 åren eller så, så det är ju på ett sätt rätt bakvänt att sätta sig ned och lyssna på gamla 80-talsplattor på vinyl och känna sig "autentisk". Musiken var digitalt lagrad redan i inspelningsstudion.

Men visst finns det poänger med vinyslsvarvar, om man har mycket pengar. Har man ansträngd ekonomi så är inte Hi-Fi det första man bör ägna sig åt.
Citera
2018-01-14, 16:17
  #10
Medlem
Jellohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
I stort sett all musik har ju spelats in digitalt de senaste 35 åren eller så, så det är ju på ett sätt rätt bakvänt att sätta sig ned och lyssna på gamla 80-talsplattor på vinyl och känna sig "autentisk". Musiken var digitalt lagrad redan i inspelningsstudion.

Men visst finns det poänger med vinyslsvarvar, om man har mycket pengar. Har man ansträngd ekonomi så är inte Hi-Fi det första man bör ägna sig åt.

Vilken tur då att nästan all bra musik gavs ut på 70-talet. Och min päng var ju att det finns andra värden i formatet än ljudåtergivningen, det är kul att äga vinyler, mina cirkulerar som väggdekoration oftare än de når skivtalriken men det är kul att ha möjlighet att spela dem också.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback