Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-13, 22:21
  #1
Medlem
Tja. Var djävulskt länge sen ja åkte tåg. När man är inne på sj och ska boka får man ett kvitto.på mailen. DET man ska visa upp på tåget då eller hur funkar det???

Mvh
Citera
2018-01-13, 22:23
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plural69
Tja. Var djävulskt länge sen ja åkte tåg. När man är inne på sj och ska boka får man ett kvitto.på mailen. DET man ska visa upp på tåget då eller hur funkar det???

Mvh

Det beror på vad du valde för biljett. E-biljett, hämta ut eller sms.

Tror dock att e-biljett kommer senare. Det är ej kvittot! 14 dagar innan rsan eller vad det är. Är det mindre tid kommer den senast ett dygn före


https://www.sj.se/sv/vi-erbjuder/biljetter.html
Citera
2018-01-13, 22:25
  #3
Medlem
Ok nej har inte bokat än. Men bara såg att det skulle komma i mailen tänkte att det var kvittot.

Om man skulle få sms och tex råkat radera det då?
Citera
2018-01-13, 22:26
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plural69
Ok nej har inte bokat än. Men bara såg att det skulle komma i mailen tänkte att det var kvittot.

Om man skulle få sms och tex råkat radera det då?

Då får du kontakt sj. Dom har ju dina uppgifter efter köp
Citera
2018-01-13, 22:29
  #5
Medlem
Ok men om man får kvitto på mailen eller sms så är det bara atg visa upp då. Går i inte köpa på tåget längre antar ja.
Citera
2018-01-13, 22:56
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plural69
Ok men om man får kvitto på mailen eller sms så är det bara atg visa upp då. Går i inte köpa på tåget längre antar ja.

Kvittot gäller inte som färdbevis. Du får välja hur du vill få biljetten levererad när du bokar. Väljer du E-biljett kommer den som pdf i ett mail. Skriv ut eller visa pdf:en i telefonen.
SMS är biljett och är bara att visa upp. Du kan även regga dig på SJ,tanka ner appen och få biljetten i den. Inga biljetter säljs på tågen.
Citera
2018-01-13, 23:03
  #7
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plural69
Ok nej har inte bokat än. Men bara såg att det skulle komma i mailen tänkte att det var kvittot.

Om man skulle få sms och tex råkat radera det då?
Då går du in på sj.se och skriver in ditt bokningsnummer eller loggar in om du har ett konto och skickar biljetten på nytt som ett sms.
Citera
2018-01-14, 07:23
  #8
Medlem
Väljer du att hämta ut får du en boknings kod som du kan hämta ut biljetten på. I automat på stationen.
Men i en liten stad ,typ en skit håla tänkte jag hämta ut biljett på det sättet och då fanns det ingen biljett automat. Höll på att få ett spel när då funktionen fanns hos pressbyråns biljett tjänst i samma byggnad....... Men det kostade typ hundra kronor att få ut min biljett som redan var betald.
Sket i det och tänkte att det är ju sj, och på deras anläggning ska de erbjuda att få ut betald biljett.
Jag antar att konduktör kan hitta bokning på boknings koden. Fick det inte verifierat för just denna resa så var konduktören arbets ovillig.
Citera
2018-01-14, 11:22
  #9
Medlem
Banangurkazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Det beror på vad du valde för biljett. E-biljett, hämta ut eller sms.

Tror dock att e-biljett kommer senare. Det är ej kvittot! 14 dagar innan rsan eller vad det är. Är det mindre tid kommer den senast ett dygn före


https://www.sj.se/sv/vi-erbjuder/biljetter.html
Hämtar du ut fortfarande ? Låter som stenåldern, man får givetvis biljetten på mail och den finns säkert också att ladda ner på deras app.
Citera
2018-01-14, 11:30
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banangurkazz
Hämtar du ut fortfarande ? Låter som stenåldern, man får givetvis biljetten på mail och den finns säkert också att ladda ner på deras app.

Nej det gör jag inte. Poängen är att kvittot och biljetten inte är samma sak. E-biljetten kommer senare beroende på hur nära resan man bokar
Citera
2018-01-14, 12:50
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnneknorrhane
Väljer du att hämta ut får du en boknings kod som du kan hämta ut biljetten på. I automat på stationen.
Men i en liten stad ,typ en skit håla tänkte jag hämta ut biljett på det sättet och då fanns det ingen biljett automat. Höll på att få ett spel när då funktionen fanns hos pressbyråns biljett tjänst i samma byggnad....... Men det kostade typ hundra kronor att få ut min biljett som redan var betald.
Sket i det och tänkte att det är ju sj, och på deras anläggning ska de erbjuda att få ut betald biljett.
Jag antar att konduktör kan hitta bokning på boknings koden. Fick det inte verifierat för just denna resa så var konduktören arbets ovillig.
När jag reste under jul så märkte jag att de ändrat hur SMS biljetterna fungerade, man var tvungen att klicka på en länk i sms'et för att få biljetten. Nu hade inte jag internettillgång i telefonen så jag sa bara mitt namn och de kollade upp att mitt namn fanns i deras system och det funkade bra med bara det.
Så man behöver troligtvis inte visa upp biljett på tåg, räcker att ens namn finns med i systemet.
Citera
2018-02-03, 22:07
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plural69
Tja. Var djävulskt länge sen ja åkte tåg. När man är inne på sj och ska boka får man ett kvitto.på mailen. DET man ska visa upp på tåget då eller hur funkar det???

Mvh
Gör som standard svenson.
Installera SJ appen.
Betala med Swish.
Visa QR koden vid eventuellt visering.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2907523

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback