2018-01-13, 17:44
Medlem
Hej som titeln lyder så har en nära anhörig till mig som lider av schizofreni tagit ett lån på Nordea på 120.000 kr med en ränta på ca 12%. Den anhöriga har som enda inkomst sjukpenning på ungefär 6.000 kr i månaden.

Pengarna lånade hen för att rösterna i hens huvud sa till honom att han var tvungen att göra det och att han skulle använda pengarna för att bekosta sitt självmord på en klinik.

Frågan är hur fan kan en bank tillåta sig att låna ut pengar till en sådan hög ränta till en person som har så lite inkomst? Kan jag få banken att häva lånet?
Citera
2018-01-13, 17:48
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Trist Fogden nästa låter det som.
Citera
2018-01-13, 17:53
Medlem
Halloween2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
Trist Fogden nästa låter det som.

Ja han bryr sig nog om det om han ska använda pengarna till att ta livet av sig.
Citera
2018-01-13, 17:59
Medlem
Det går att ogiltigförklara avtal som ingåtts "under påverkan av psykisk störning" men jag är inte jurist så jag kan inte uttala mig om huruvida det går att applicera här eller inte. Pröva juridikforumet.

Annars kan du ju helt enkelt betala tillbaka pengarna. Man får alltid betala tillbaka lån tidigare om man vill, det finns inget tvång att sitta på pengarna hela lånefristen.
Senast redigerad av Chenille 2018-01-13 kl. 18:02.
Citera
2018-01-13, 19:48
Medlem
Ansök om en förvaltare åt hen. Det är sjukt svårt att hjälpa anhöriga med ekonomin då bankerna inte ena pratar med om man inte har fullmakt.
Så försöka att övertala hen om fullmakt och sök förvaltare
Citera
2018-01-13, 19:50
Medlem
Hur i helvete kan man låna 120k med en inkomst på 6000?? Trodde inte enns bandidos kreditprövning släppte igenom det.
Citera
2018-01-13, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurConanDoyle
Ansök om en förvaltare åt hen. Det är sjukt svårt att hjälpa anhöriga med ekonomin då bankerna inte ena pratar med om man inte har fullmakt.
Så försöka att övertala hen om fullmakt och sök förvaltare

Ta hjälp av överförmyndarförvaltningen i den kommun det gäller och skicka in en ansökan till tingsrätten. Då personen riskerar att förstöra din ekonomi akut som det ser ut som kan man ansöka om i interimistiskt beslut av tingsrätten. Detta innebär att de beslutar om förvaltarskap under tiden som utredningen pågår och innan ett slutgiltigt beslut kan tas av tingsrätten.
https://www.lulea.se/omsorg--stod/go...orvaltare.html
Här är lite information från en kommun om hur du går tillväga
Citera
2018-01-13, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Hur i helvete kan man låna 120k med en inkomst på 6000?? Trodde inte enns bandidos kreditprövning släppte igenom det.

Nej det är fanimig helt sjukt. 12% ränta också.
Citera
2018-01-13, 21:34
Medlem
Min far är bipolär och de gångerna han blivit manisk så har han spenderat alla pengarna han har på saker han inte behöver och ingått avtal i diverse abonnemang.
Då har jag kunnat få ett utlåtande från läkare där han varit inlagd att han lider av det han gör.
Detta har jag sedan använt mig av för att lämna tillbaka saker och avsluta abonnemang. Inte varit några problem alls
Citera
2018-01-13, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muffa
Hej som titeln lyder så har en nära anhörig till mig som lider av schizofreni tagit ett lån på Nordea på 120.000 kr med en ränta på ca 12%. Den anhöriga har som enda inkomst sjukpenning på ungefär 6.000 kr i månaden.

Pengarna lånade hen för att rösterna i hens huvud sa till honom att han var tvungen att göra det och att han skulle använda pengarna för att bekosta sitt självmord på en klinik.

Frågan är hur fan kan en bank tillåta sig att låna ut pengar till en sådan hög ränta till en person som har så lite inkomst? Kan jag få banken att häva lånet?

Troll!

Inte en möjlighet i världen att det blir beviljat.
Citera
2018-01-14, 20:22
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muffa

Så personen har bokat tid på banken, träffat bankman, suttit igenom ett möte och skrivit på papper för att rösterna sa det? Ingenstans har bankmannen reagerat på detta?

Eller har han ansökt om pengarna på internet, väntat några dagar, fått hem papper, skrivit på dom och skickat in dom (dvs minst 3-4 dagars ”arbete”)?

Låter ju som att människan isåfall är för sjuk för att öht ha egen beslutsrätt i sådant och bör redan ha god man/förvaltare...
Citera
2018-01-15, 14:14
Medlem
undrar vad bankmannen tänkte när han sa han skulle investera pengarna i en självmordklinik
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in