Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-13, 17:30
  #1
Administrator
admins avatar
Martin Jönsson skriver idag om Facebooks nya algoritm som enligt texten leder till mer hat och fejk.

"Det kommer självklart att öka risken för spridningen av hatiska, främlingsfientliga och sexistiska inlägg och göra Facebook mer likt plattformar som Reddit och Flashback."

Martin Jönsson: Facebooks nya algoritm leder till mer hat och fejk
https://www.dn.se/arkiv/kultur/marti...-hat-och-fejk/

admin
Citera
2018-01-13, 18:03
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Martin Jönsson skriver idag om Facebooks nya algoritm som enligt texten leder till mer hat och fejk.

"Det kommer självklart att öka risken för spridningen av hatiska, främlingsfientliga och sexistiska inlägg och göra Facebook mer likt plattformar som Reddit och Flashback."

Martin Jönsson: Facebooks nya algoritm leder till mer hat och fejk
https://www.dn.se/arkiv/kultur/marti...-hat-och-fejk/

admin

Jag använder inte Facebook särskilt ofta, och gör jag det alltid i en VM. Värre spion- och kontrollorganisation finns inte, förutom Google då. Men nu till topic: Flashback ses alltså som något negativt (oj vilken nyhet!) och DN oroar sig att FB nya policy där privatpersoners inlägg ska "rankas högre" än "nyhetsflödet från media".. Här är Zuckerberg ingen sucker alls, han fattar att folk har Facebook för kontakter etc. med sina vänner och likasinnade. DN gråter krokodiltårar att MSM ska få en mer undanskymd plats på Facebook.

Hu så hemskt att Facebook blir en större plats för privata inlägg än sponsrad reklamplats för MSM och "ICA-Runes" veckans falukorv från Scan.. Tror dock inte ett dyft på att Facebook kommer minska reklamen, det är ju den de lever på..

Visst har Flashback sina troll, och det är tråkigt, men att utmåla Flashback (mellan raderna) som något dåligt, gör mig äcklad. DN som säger sig vara en "garant för yttrandefrihet".. Suck.
Citera
2018-01-13, 18:12
  #3
Medlem
Sqrbankens avatar
Skittidningen DN tycker allt utom sina lögner är sexism, näthat och rasism.
Citera
2018-01-13, 18:24
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Skittidningen DN tycker allt utom sina lögner är sexism, näthat och rasism.

Visst är det så, men riktigt så enkelt är det inte: DN (och MSM) bävar nu för ytterligare en "konkurrent", förutom Flashback, Facebook då alltså. När MSM inte kan torgföra sina "sanningar" så enkelt längre, ogillar de givetvis utvecklingen. "Nyhetsflödet" ska, enligt DN:s förhoppningar, styras av DN, inte av vanligt folk ute i verkligheten. DN förlorar mer och mer av "agendasättningen", och det är bra!

Tror absolut inte en enda sekund på att Facebook kan konkurrera med Flashback, Facebook är betydligt hårdare modererat med "random-beslut" (godtycke) än vad Flashback är.

(Obs: "Godtycke" låter som något gott och bra, men det är raka motsatsen!)
Citera
2018-01-13, 18:50
  #5
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DN
"Det kommer självklart att öka risken för spridningen av hatiska, främlingsfientliga och sexistiska inlägg och göra Facebook mer likt plattformar som Reddit och Flashback."
Det ligger en särskild ironi i att de på hatsajten DN inte förstår att det är hatiskt att utmåla folk som "främlingsfientliga", som de gjort i årtionden. Det är inte fientligt mot någon människa eller någon grupp av människor, som kan kallas "främlingar", att vilja ha en fungerande – eller t o m bara mer restriktiv – invandringspolitik.
Citera
2018-01-13, 19:21
  #6
Medlem
kraftfoders avatar
Jag läste artikeln i DN igen efter en kopp kaffe nu..
DET ÄR HÄR SKON KLÄMMER FÖR DN:
Facebook tycks visserligen ha släppt de kritiserade planerna på att flytta medieinnehållet till ett helt eget flöde, men de har aldrig tidigare varit så tydliga med att en algoritmförändring kommer att leda till att nyhetsföretagen får svårare att synas med sitt innehåll.
https://www.dn.se/arkiv/kultur/marti...-hat-och-fejk/

DN skrev (som vanligt) i egen sak, de är sura för att deras "nyheter" inte kommer att synas så bra längre.
Citera
2018-01-13, 20:53
  #7
Medlem
DNs artiklar är låsta som vanlig, skönt tycker jag. Nu slipper jag läsa skiten.
Citera
2018-01-13, 21:31
  #8
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aner0990
DNs artiklar är låsta som vanlig, skönt tycker jag. Nu slipper jag läsa skiten.

Skaffa adblock, så kan du läsa skiten.
Citera
2018-01-13, 23:24
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Skaffa adblock, så kan du läsa skiten.

Jag har adblock men jag kan ändå inte läsa artikeln. Det krävs en prenumeration, det står att bra journalistik kostar men DN ger ingen förklaring till varför man måste betala för deras usla journalistik?
Citera
2018-01-16, 16:37
  #10
Medlem
Zcapegoats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aner0990
Jag har adblock men jag kan ändå inte läsa artikeln. Det krävs en prenumeration, det står att bra journalistik kostar men DN ger ingen förklaring till varför man måste betala för deras usla journalistik?
Du ser hela texten en väldigt kort stund innan betalväggen skymmer texten. Är du snabb och trycker esc när du ser hela texten stannar den uppe. DN har helt enkelt varit lika slarviga och dåliga i utformandet av sin betalvägg som de är i sin journalistik.
Citera
2018-01-16, 17:36
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zcapegoat
Du ser hela texten en väldigt kort stund innan betalväggen skymmer texten. Är du snabb och trycker esc när du ser hela texten stannar den uppe. DN har helt enkelt varit lika slarviga och dåliga i utformandet av sin betalvägg som de är i sin journalistik.

tackar tackar internetbroder
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback