Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-20, 20:37
  #13
Medlem
Åhå dessa ungdomstider. Dunka dunka för hela slanten. Det var kul. Nu när man, jag, är 50 bast, tja.Man ser väl på musikåtergivning på olika sett under livet. Har absolut inget emot dunka dunka perioden (säger heller inte att den är sämre, eller bättre än någon annan). Att plöja ned massvis med pengar i high-end är inget jag rekommenderar dock. Det blir bra fokus på pryttlar istället för musik. Alltid komplettera och uppgradera. Bättre att tuta och köra med det man har.

Bästa anläggningen jag haft var placerad i ett litet rum 15 kvadrat. Ett hemmabygge till rörförstärkare (köpt inte byggt själv) och ett par Audio Pro black diamond. Objektivt, för det priset...beg. stärkare 550 kr och högtalare 1100 kr (styck), säkert bland det bästa som man kunde få men det gick ju inte riktigt att mäta sig med dyrare anläggningar (som jag sedan köpte) , men fy fan. Jag minns (subjektivt ) hur bra det lät. Och dessa rör som lyste i rummet när allt annat var släckt. Mumma mumma

Hade varit jävligt kul att bygga en fet Boomblaster/box med sonen (om jag hade haft en son).

p.s den lilla rörförstärkaren har jag kvar, och den kommer jag aldrig sälja pga nostalgiska skäl (även om jag inte kört den se senaste decenniet) . Jag har testat den gentemot andra stärkare som kostar runt 5000-10 000 kr och den står sig bra (vi har varit fler som lyssnat så det är inte enbart subjektivt). Med andra ord man kan fynda på nätet Ska se om jag kan ta någon bild på den och lägga upp
__________________
Senast redigerad av bulingenbul 2018-02-20 kl. 20:47.
Citera
2018-02-20, 23:11
  #14
Avstängd
ja jag har väl också varit med på den tiden det bara skulle dunka , men nu för tiden är det lite mer igenomtänkt om man ska få med just HIFI ljudbilden i det hela , byggt högtalare som hobby under många år med blandade resultat innehållande både dåligt och bra slutresultat , har dock alltid med lätthet sålt av dessa för att delvis finansiera nya byggen jag är nyfiken av mej och har lärt mej att höra det som många aldrig hört .

tyvärr så har jag aldrig ägt drömhögtalarna , på grund av priset de betingar , större elektrostat högtalare är inte gratis .
så får lägga mina slantar på andra ljudupplevelser som ändå är mycket givande för sinnet
Citera
2018-02-21, 00:03
  #15
Medlem
Efter många år så kom jag på att det kan vara vettigt att lyssna på de som verkligen kan detta med att bygga högtalare. Ta tex Ingvar Öhman , nestor och guru, och hans Ino högtalare. Det ser ut att vara desamma högtalare han meckat med i decennier (för det otränade ögat) men han har utvecklat dessa över decennier. Tweakat och ändrat han gjort som Joda skulle säga. Resultat. En högtalare med satans låg distorsion och exakt återgivning. I mitt tycke är Ino de bästa högtalarna du kan köpa (för den penningen och även kanske tom 5-10ggr den penningen).

Jag är som du byggt, mycket skräp, en del bra. Köpa och sälja. Mixtra lite med delningsfilter sen oj oj detta ser spännande ut en Voigtpipa ,sen hum kan man ta någon typ av pappbyggrör två st och mecka ihop dem fylla med sand emellan, hum kan man kanske., sen nästa projekt osv Kul såklart , men om man verkligen hade satsat på ett bra ljud kanske man skulle hållit sig till tex en klassisk tvåvägare och mixtrat med delningsfilter i åratal , placering element, material, låda osv osv.Mätt och mätt igen . Hade säkerligen blivit en högtalare i världsklass, men det tålamodet har i alla fall jag inte
Citera
2018-02-21, 00:11
  #16
Avstängd
2 vägare i all ära , men jag föredrar nog 4vägs + en bakomstrålande diskant / mellanregister för att få högtalaren att försvinna så bara ljudet blir kvar , med fler delningar så kommer varje element mer till sitt rätta , horn har jag aldrig pysslat med eller gillar på grund av ljudbilden de ger i ett HIFI system .
biamp och aktiv delning på basdelen samt fina delningsfilter på mellan och diskant är grejen för mej
Citera
2018-02-21, 00:25
  #17
Medlem
aha rundstrålande . Minns att farsan byggde Carlssonreplikor på 70 talet. Själv har jag aldrig haft en klassisk sådan. Kan mycket väl tänka mig att köpa någon och restaurera den för att placera högtalarna i sommarstugan.

https://www.carlssonplanet.com/hogta...s-historia/#70

Ähä horn är kanon om de är väl byggda och får leva ut i ett stort rum. Den dynamiken, tranistensvaret har jag då aldrig hört i några andra lådor (ett bra horn dvs , finns många som är dåliga). Den kombinationen för hemmabruk är ju inte det enklaste dock, väl byggda och stort rum dvs. Enklare med voigtpipan , vad det gällde storlek på rum i alla fall men ett helvete att lista ut hur man skulle dämpa den. Ett behagligt helvete , kul ....ett tag i alla fall.
__________________
Senast redigerad av bulingenbul 2018-02-21 kl. 00:28.
Citera
2018-07-27, 03:47
  #18
Medlem
I följande PDF-fil från Cerwin-Vega finns det parametrar och tre olika lådförslag.

http://www.eastaudio.net/kuvat/bbs/apstkr18.pdf

30 Hz Tuning - Deep Bass
35 Hz Tuning - Loud Bass
40 Hz Tuning - Max SPL

I samtliga fall rör det sig om en låda på 162,8 liter exkl. volym för element och port.

Cerwin-Vega rekommenderar antingen en 8 tums port, två 6 tums portar eller en rektangulär port med lämpliga mått beroende på avstämningsfrekvens.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback