Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-12, 23:56
  #1
Medlem
Hej alla!
Efter flera års spelmissbruk så har jag äntligen blivit spelfri. Har försökt att bli spelfri i några månader år 2017, men har haft flera återfall. Skillnaden nu är att jag är spärrad överallt på livstid och har inte rört ett spel på 3 månader nu.

Men när inte spel har funnits i livet så har man tappat intresse för allt annat och min ångest är extrem. Jag blev dessutom ensam i höstas och det var då jag tog tag i mitt liv efter en kraschad månad efter förhållandet med spel och mängder med nya snabblån.

I slutet av hösten började jag smått komma igång och betalade in massa smålån/krediter och har börjat spara på fonder. De har faktiskt gått upp men oavsett så ser jag fonderna som mitt livstidssparande som jag inte ska röra även när det kommer sämre perioder.

Efter att ha tänkt på spel varje timme och lagt spel dagligen, före natten och kollade direkt om jag hade vunnit pengar när jag vaknade på morgonen så den bubblan finns inte i mitt liv längre.

Nu till min ekonomi:

Lön: 350 000 (Snitt lön på 29 000 kr i månaden/skatt)

Hyra: 4500 kr
Lån: 5700 kr
El: 200 kr
Mobil: 400 kr
Bredband: 300 kr

Har försökt kapa utgifter så gott det går som gym, netflix och andra. Mobilen kan jag fixa billigare om 1.5 år tyvärr.

På kontot:
9000 kr på fonder
På kontot 5000 kr i månaden som jag rör mig på. Försöker leva på ca 2000 kr i månaden på mat/nöjen resten är en buffert i nödfall.

När lönen kommer in så försöker jag amortera så gott det går. Lägger in 1000 kr på fonder och sen har jag 5000 kr varje månad!

Skulder: 340 000 kr

Är väl stora summan på skulder som gör mig otroligt deppig och sänker mitt självförtroendet men det ska bara gå att vända till en positiv ekonomi någon gång i framtiden. Någon som har vänt en sån här situation och vad har ni för tips till mig på vägen till mitt skuldfria liv?

Har länge tänkt att amortera så gott det bara går detta året. Sen gå till banken och lösa ett lån där jag bara har en lånegivare. Lägga upp lånet i 10 år med låg månadssumma. Sen fortsätta snåla livet och spara undan på en buffert och sedan köpa en bostad!
Citera
2018-01-13, 00:06
  #2
Medlem
Ztoritzs avatar
Du har bra ekonomi.

Lägg på några ungar och hundar så får du se.

Räkna med att du inte kan spara mera än 350kr/år
Då tar det bara 1000är att betala tillbaks dina skulder.
Du kommer definitivt vara avliden långt innan du betalat. Se därför till att låna så mycket som möjligt samt spela som vanligt.
Det har ju funkat hittills
.
Citera
2018-01-13, 04:09
  #3
Medlem
ArchJews avatar
340000 är inte särskilt mycket. Jag skulle rekommendera att jobba utomlands ett tag. Schweiz är väldigt bra, under 20% skatt och du skulle förmodligen kunna dubbla din lön.
Citera
2018-01-13, 09:03
  #4
Medlem
Grattis till vinsten att bli av med spelberoende och flickvän. Nu har du livet framför dig!

Om du har 350 kSEK i skulder, varför sparar du 5k i fonder per månad då?

Du lär få ut 24 k ca och har fasta kostnader på 11 + liv, varför du med lätthet borde kunna spara 10 k i månaden.

Det tar då 35 månader eller strax under 3 år art betala av din skuld. Gör det, och gör det nu.
Citera
2018-01-13, 09:42
  #5
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pagbg
Hej alla!
Efter flera års spelmissbruk så har jag äntligen blivit spelfri. Har försökt att bli spelfri i några månader år 2017, men har haft flera återfall. Skillnaden nu är att jag är spärrad överallt på livstid och har inte rört ett spel på 3 månader nu.

Men när inte spel har funnits i livet så har man tappat intresse för allt annat och min ångest är extrem. Jag blev dessutom ensam i höstas och det var då jag tog tag i mitt liv efter en kraschad månad efter förhållandet med spel och mängder med nya snabblån.

I slutet av hösten började jag smått komma igång och betalade in massa smålån/krediter och har börjat spara på fonder. De har faktiskt gått upp men oavsett så ser jag fonderna som mitt livstidssparande som jag inte ska röra även när det kommer sämre perioder.

Efter att ha tänkt på spel varje timme och lagt spel dagligen, före natten och kollade direkt om jag hade vunnit pengar när jag vaknade på morgonen så den bubblan finns inte i mitt liv längre.

Nu till min ekonomi:

Lön: 350 000 (Snitt lön på 29 000 kr i månaden/skatt)

Hyra: 4500 kr
Lån: 5700 kr
El: 200 kr
Mobil: 400 kr
Bredband: 300 kr

Har försökt kapa utgifter så gott det går som gym, netflix och andra. Mobilen kan jag fixa billigare om 1.5 år tyvärr.

På kontot:
9000 kr på fonder
På kontot 5000 kr i månaden som jag rör mig på. Försöker leva på ca 2000 kr i månaden på mat/nöjen resten är en buffert i nödfall.

När lönen kommer in så försöker jag amortera så gott det går. Lägger in 1000 kr på fonder och sen har jag 5000 kr varje månad!

Skulder: 340 000 kr

Är väl stora summan på skulder som gör mig otroligt deppig och sänker mitt självförtroendet men det ska bara gå att vända till en positiv ekonomi någon gång i framtiden. Någon som har vänt en sån här situation och vad har ni för tips till mig på vägen till mitt skuldfria liv?

Har länge tänkt att amortera så gott det bara går detta året. Sen gå till banken och lösa ett lån där jag bara har en lånegivare. Lägga upp lånet i 10 år med låg månadssumma. Sen fortsätta snåla livet och spara undan på en buffert och sedan köpa en bostad!

Så du har utgifter på 14k i månaden. Vad gör du av resten?

I ditt läge skulle jag betala av mer på lånen och vänta med buffert tills du fått ihopbakslånet.
Dels är det bättre långsiktigt, dels tar du bort frestelsen att spendera bufferten på en resa eller återfallsspela.

I övrigt en sund plan och du har goda chanser att reda ut detta.

Du behöver även hitta någon hobby eller dylikt (billig) för att inte bli för deppig och återfalla i liknande beteende.
Citera
2018-01-13, 09:47
  #6
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pagbg
Hej alla!
Efter flera års spelmissbruk så har jag äntligen blivit spelfri. Har försökt att bli spelfri i några månader år 2017, men har haft flera återfall. Skillnaden nu är att jag är spärrad överallt på livstid och har inte rört ett spel på 3 månader nu.

Men när inte spel har funnits i livet så har man tappat intresse för allt annat och min ångest är extrem. Jag blev dessutom ensam i höstas och det var då jag tog tag i mitt liv efter en kraschad månad efter förhållandet med spel och mängder med nya snabblån.

I slutet av hösten började jag smått komma igång och betalade in massa smålån/krediter och har börjat spara på fonder. De har faktiskt gått upp men oavsett så ser jag fonderna som mitt livstidssparande som jag inte ska röra även när det kommer sämre perioder.

Efter att ha tänkt på spel varje timme och lagt spel dagligen, före natten och kollade direkt om jag hade vunnit pengar när jag vaknade på morgonen så den bubblan finns inte i mitt liv längre.

Nu till min ekonomi:

Lön: 350 000 (Snitt lön på 29 000 kr i månaden/skatt)

Hyra: 4500 kr
Lån: 5700 kr
El: 200 kr
Mobil: 400 kr
Bredband: 300 kr

Har försökt kapa utgifter så gott det går som gym, netflix och andra. Mobilen kan jag fixa billigare om 1.5 år tyvärr.

På kontot:
9000 kr på fonder
På kontot 5000 kr i månaden som jag rör mig på. Försöker leva på ca 2000 kr i månaden på mat/nöjen resten är en buffert i nödfall.

När lönen kommer in så försöker jag amortera så gott det går. Lägger in 1000 kr på fonder och sen har jag 5000 kr varje månad!

Skulder: 340 000 kr

Är väl stora summan på skulder som gör mig otroligt deppig och sänker mitt självförtroendet men det ska bara gå att vända till en positiv ekonomi någon gång i framtiden. Någon som har vänt en sån här situation och vad har ni för tips till mig på vägen till mitt skuldfria liv?

Har länge tänkt att amortera så gott det bara går detta året. Sen gå till banken och lösa ett lån där jag bara har en lånegivare. Lägga upp lånet i 10 år med låg månadssumma. Sen fortsätta snåla livet och spara undan på en buffert och sedan köpa en bostad!

Sluta fondspara tills du har betalat av dina lån.

Som alltid för skuldsatta:
Jobba mer
Lev snålt
Jobba mer

Det första du ska göra är att försöka samla dina lån, vilket är svårt om du inte har någon säkerhet, men inte omöjligt. Du skriver inte vilka räntor du har, men jag antar att du fattar att du ska betala av lånen med högst ränta först. Hur ser fördelningen bland långivare ut?
Citera
2018-01-13, 09:51
  #7
Medlem
AberNeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llPOWERll
Grattis till vinsten att bli av med spelberoende och flickvän. Nu har du livet framför dig!

Om du har 350 kSEK i skulder, varför sparar du 5k i fonder per månad då?

Du lär få ut 24 k ca och har fasta kostnader på 11 + liv, varför du med lätthet borde kunna spara 10 k i månaden.

Det tar då 35 månader eller strax under 3 år art betala av din skuld. Gör det, och gör det nu.

TS, se ovan. Om du orkar härda ut i ett fåtal år kan du definitivt bli helt skuldfri. Du har en bra lön för ändamålet och inga galna utgifter. När du sedan är skuldfri och inte har någon ränta eller amortering att betala kan du enkelt börja bygga en förmögenhet utan att förändra någonting i ditt beteende eftersom du redan lärt dig att vara sparsam. Du kan om 10 år ha en mycket bättre ekonomisk situation än de flesta om det är något du vill.
Citera
2018-01-13, 10:04
  #8
Medlem
Instämmer helt med ovan lägg pengarna på att bli skuldfri istället för fonder.
Har du möjlighet att jobba extra kan du bli skuldfri ännu fortare.

Är det kanske sp att fonden blivit extra viktig för att få kicken du inge längre får från spelandet? Att se hur dem pengarna växer/sjunker?
Tänker så du inte byter ett missbruk mot ett annat? Vilket lätt är gjort då beteendet är svårt att bryta.

Får du samtalsstöd för att hjälpa dig med missbruket?

Kanske inte heller rätt tid att sluta på gymet nu, tror helt ärligt att du skulle må bättre av att träna, motionera regelbundet är jätte viktigt!
Inte alls ovanligt med ångest och även nedstämdhet i samband med att man tar itu med sitt missbruk och då träning speciellt konditionsträning viktig för att må bra.
Citera
2018-01-13, 10:21
  #9
Medlem
Tuvtramps avatar
Ja som tidigare nämnt; -skit i fondsparandet tills du betalat dina skulder & lån, eller sätt inte in mer än 500kr/månad i fonder/sparande åtminstone och lev snålt som satans så du kan betala av skiten så fort det bara går.

Har nästan varit i din situation faktiskt och är idag helt skuldfri, har en bra slant på banken och lever helt utan ångest & oro samt sover gott om natten istället för att ligga och skruva sig i sängen grubblandes på hur man skulle/borde gjort med sin ekonomi och sitt liv.

Jag spelade inte upp mina pengar men knarkade dock upp dem istället och hade inte lika mycket i skuld som dig så kunde betala av mina skulder på ett år efter att ha börjat jobba heltid (gick från att vara deltids timanställd till heltids visstidsanställd).
Bästa beslut jag någonsin tagit, trodde jag "behövde" mer frihet och inte jobba så mycket för att må bra men både ekonomin & måendet blev bättre av att vara mer upptagen om vardagarna. #Idle Time is the Devil's Playground

Du tjänar ju hyggligt med stålar samt har inte så höga kostnader så gör det till en tävling mot dig själv, spara in så mycket det bara går om månaderna/lev så snålt du kan och hoppa in och ta så mycket extratimmar/övertid du kan få. Det gör jag fastän jag redan ligger på plus och tänker fortsätta med detta tills.... tja? det inte är roligt längre? (gillar som tur är mitt jobb).
__________________
Senast redigerad av Tuvtramp 2018-01-13 kl. 10:29.
Citera
2018-01-13, 11:41
  #10
Medlem
Jag har kvar 13000 29% ränta
50 000 kr 20% ränta
27000 kr 4% ränta
105 000 kr 8% ränta
150 000 kr 5%


Grov ångest här!!!!
Citera
2018-01-13, 11:55
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pagbg
Jag har kvar 13000 29% ränta
50 000 kr 20% ränta
27000 kr 4% ränta
105 000 kr 8% ränta
150 000 kr 5%


Grov ångest här!!!!

Kan du inte försöka lösa det där 20% lånet med ett annat med mer normal ränta?
Citera
2018-01-13, 12:22
  #12
Medlem
Just nu har jag för många förfrågningar.

Satsar på att amortera bort så gott det går detta året och sen köra ett ihopbakslån!
Jag tror jag har bra chans och jag kan få loss 100 000 kr på amortering detta året men då gäller det att kämpa rejält!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback