• 1
  • 2
2018-01-12, 23:35
Medlem
Ganska avspänd filosofi-tråd, misstänker jag att detta kan bli, men tycker att det känns relevant.

Undrar, helt enkelt, och kort som gott, vad ni tycker det är som är viktigt? Vad spelar någon roll? Vad är relevant, i det liv som vi lever?

I ljuset av oklarheter om någonting faktiskt spelar någon roll, om våra begränsningar till våra egna subjektiva upplevelser, vad ska man ta vidare?

Vidare frågor kan dras utifrån detta. Hur agerar och beter sig folk generellt, hur agerar och beter sig folk som brutit ner dessa frågor och funderat igenom dem en del? osvosvosv. Sidoparentes, vi börjar med stycke ner ett.

Jag skriver något om vad jag tänker snart, men vill gärna se och höra vad ni andra flashbackfilosofer har att säga om saken^^

Må väl!
Senast redigerad av Jorgen300 2018-01-12 kl. 23:38.
Citera
2018-01-13, 00:12
Medlem
WykkedWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen300
Ganska avspänd filosofi-tråd, misstänker jag att detta kan bli, men tycker att det känns relevant.

Undrar, helt enkelt, och kort som gott, vad ni tycker det är som är viktigt? Vad spelar någon roll? Vad är relevant, i det liv som vi lever?

I ljuset av oklarheter om någonting faktiskt spelar någon roll, om våra begränsningar till våra egna subjektiva upplevelser, vad ska man ta vidare?

Vidare frågor kan dras utifrån detta. Hur agerar och beter sig folk generellt, hur agerar och beter sig folk som brutit ner dessa frågor och funderat igenom dem en del? osvosvosv. Sidoparentes, vi börjar med stycke ner ett.

Jag skriver något om vad jag tänker snart, men vill gärna se och höra vad ni andra flashbackfilosofer har att säga om saken^^

Må väl!

Man får väl utgå från sig själv och sitt eget liv. Alla föds med en börda. Det är viktigt att göra sig av med denna börda. Annars kommer man bara så långt som man orkar.
Brorsan frågade mig en gång precis samma fråga som du ställer oss. Han påstod att som världen ser ut så kan man lika gärna vara en supporter eller soff-potatis med ölet i näven och skratta och vara ursprunglig (vråla osv) med polarna.
Citera
2018-01-13, 00:12
Medlem
NeverCryWolfs avatar
Citat:

Må väl!

Det som du tar med när du går över gränsen och jag pratar inte om själen.

En bra funderare åt alla
Citera
2018-01-13, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WykkedWitch
Man får väl utgå från sig själv och sitt eget liv. Alla föds med en börda. Det är viktigt att göra sig av med denna börda. Annars kommer man bara så långt som man orkar.
Brorsan frågade mig en gång precis samma fråga som du ställer oss. Han påstod att som världen ser ut så kan man lika gärna vara en supporter eller soff-potatis med ölet i näven och skratta och vara ursprunglig (vråla osv) med polarna.
Vad menar du med en börda?

Citat:
Ursprungligen postat av NeverCryWolf
Det som du tar med när du går över gränsen och jag pratar inte om själen.

En bra funderare åt alla
Haha, ja, vad menar du egentligen med detta?

Svaren hittills får det att lysa extra starkt i vilket delforum tråden är placerad^^
Citera
2018-01-13, 00:39
Medlem
Allt är viktigt men ingenting är viktigare
Citera
2018-01-13, 01:16
Medlem
Abradolf-Linclers avatar
Ingenting är viktigare än ingenting
Citera
2018-01-13, 02:28
Medlem
WykkedWitchs avatar
Citat:
Vad menar du med en börda?

Haha, ja, vad menar du egentligen med detta?

Svaren hittills får det att lysa extra starkt i vilket delforum tråden är placerad^^

Man föds inte ren och fri. Inte från scratch. Bördan är allt du inte klarade ut innan du föddes.

Besides: Viktigt är att inse, - ingen annan kan leva ditt liv åt dig men om du inte kontrollerar ditt liv så kommer andra att styra ditt liv ovillkorligen.
Viktigt är inte ha tusen ting att focusera på om vad som är viktigt; TRE ting skall det vara.

För mig är det: Integritet - sex - familjen

Men man kan väl se det på andra sätt.. Såsom att sömnen, mat och motion är viktigt. Sköter man inte det så mår man dåligt helt enkelt.
Viktigt, viktigt., - viktigt., - viktigt.... smakar på ordet och det som spontant dyker upp är att man skall högaktningsfullt skita i vad folk och fä tycker och tänker om en i alla situationer. Det är en fruktansvärd börda att göra motsatsen.
Citera
2018-01-13, 03:54
Medlem
Bra tråd, TS.

Jag tycker det är viktigt att kunna ha möjligheten att se saker och ting i livet i ett större perspektiv. Att kunna vara öppensinnad.

För mig personligen är hemmet allra viktigast; att ha en retreat och återhämtningsplats. Tätt därefter så kommer frihet. Frihet kan så klart betyda så mkt olika saker, men jag tänkte mig främst friheten att uttrycka mig i ett större sammanhang. Sammanhang, eller tillfällen i livet, där man kan göra en skillnad för andra. Att finnas till för andra som behöver det, ett lyssnande öra. Kärlek och vänskap. Förståelse och empati.

Det är mkt viktigt för mig.

/ Cherry.
Citera
2018-01-13, 04:03
Medlem
På frågan
Vad är viktigt?
Filosofiskt svar;
Det du tänker på.
Citera
2018-01-13, 04:48
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=wBoRkg5-Ieg
Citera
2018-01-13, 06:28
Medlem
Att komma i tid i jobbsammanhang är viktigt. Jobb och barn och kvinna är viktigt. Pengar.
Citera
2018-01-13, 09:22
Medlem
lasse33s avatar
Att intala sig själv och tro på att det man gör är betydelsefullt och har mening.

Att genom livet leva ut sina sexuella lustar på de sätt man vill och så ofta man önskar.

Att planera sin död och avrunda i tid så att onödiga krämpor och smärta undviks.

Slippa slit och undvika onödiga bekymmer och sjukdomar som kan förhindras.

Att följa lagen, alternativt se till att inte åka fast om man bryter den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in