Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-12, 21:17
  #1
Medlem
Hej,

Lagat hemgjord glass några gånger nu. Blir alltid supergott men saknar rätt konsistens. Väl i munnen smälter den för fort och går från frusen till vätskeform direkt. Skulle vilja ha en konsistens mer lik mjukglass snarare än ICA Basic's päron, vanilj och jordgubbskombo. Hoppas ni förstår vad jag menar

Vilken ingrediens måste tillsättas?

Basen för de flesta glassar vi gjort är vispgrädde, kondenserad mjölk eller vispgrädde, äggula och socker.
Citera
2018-01-12, 21:48
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tretrion
Hej,

Lagat hemgjord glass några gånger nu. Blir alltid supergott men saknar rätt konsistens. Väl i munnen smälter den för fort och går från frusen till vätskeform direkt. Skulle vilja ha en konsistens mer lik mjukglass snarare än ICA Basic's päron, vanilj och jordgubbskombo. Hoppas ni förstår vad jag menar

Vilken ingrediens måste tillsättas?

Basen för de flesta glassar vi gjort är vispgrädde, kondenserad mjölk eller vispgrädde, äggula och socker.
Det du gör själv är riktig glass. Det vi köper innehåller konsistensgivare som gör att den håller ihop och blir lite mjukare. E412 är den vanligaste i glass, utvinns ur en böna, kallas också guargummi. Fortsätt med din egen äkta glass utan tillsatser.
Citera
2018-01-12, 23:46
  #3
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Det du gör själv är riktig glass. Det vi köper innehåller konsistensgivare som gör att den håller ihop och blir lite mjukare. E412 är den vanligaste i glass, utvinns ur en böna, kallas också guargummi. Fortsätt med din egen äkta glass utan tillsatser.

Kan väl hålla med dig till viss del, men även E412 är ju inget laboratorium påhitt. Det är ju något som växer naturligt.
Citera
2018-01-13, 00:03
  #4
Medlem
Tillsätt glukos, som du köper på apoteket så hållet glassen ihop bättre.
Alkohol är också bra, då fryser inte glassen så hårt. En skvätt rom t ex gör susen och gott blir det.
Citera
2018-01-13, 08:46
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC
Tillsätt glukos, som du köper på apoteket så hållet glassen ihop bättre.
Alkohol är också bra, då fryser inte glassen så hårt. En skvätt rom t ex gör susen och gott blir det.

Med en skvätt menar vi en matsked typ per 2 liter glass kanske?
Citera
2018-01-13, 08:47
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Kan väl hålla med dig till viss del, men även E412 är ju inget laboratorium påhitt. Det är ju något som växer naturligt.

Hur mycket av detta ämne tillsätts per liter glass och finns det i matvaruhusen?
Citera
2018-01-13, 09:32
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tretrion
Med en skvätt menar vi en matsked typ per 2 liter glass kanske?

Ja, ungefär.
Citera
2018-01-14, 17:31
  #8
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tretrion
Hur mycket av detta ämne tillsätts per liter glass och finns det i matvaruhusen?

Exakt hur mycket vet jag inte, men troligen inga mängder. Jag googlade "guarkärnmjöl köpa" och det säljs lite varstans. Jag har aldrig (någon gång kanske för länge sedan iofs) gjort glass men det kan ju vara så att detta går att ersätta (bara att guarkärnmjöl är billigare?) också med någon annat för att få den rätta konsistensen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback