Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2018-01-15, 16:18
  #61
Medlem
fernebos avatar
Nästan helt tyst om den brutala händelse. Det enda som återstår är ett pliktskyldigt inlägg på Facebook och några notiser i lokaltidningen där vittnen efterlyses. Inget signalement eller övrig info och nån gärningsman (ja det verkar ha varit flera gärningsmän inblandade även om polisen inte säger det rent ut) lär aldrig gripas. Lokalblaskan konstaterar att "polisen är förtegen". Varför är man förtegen? Varför vill man inte ens få fast de skyldiga? Det är så jävla sorgligt.

Citat:
Under fredagskvällen rånades butiken Nightmare Outlet i Norrtälje. I samband med rånet skadades en kvinna svårt när hon blev knivhuggen i ryggen. Polisen söker nu vittnesuppgifter och iakttagelser från personer som befunnit sig i området under den aktuella kvällen.

http://www.norrteljetidning.se/stock...et-i-norrtalje

http://www.norrteljetidning.se/stock...ghtmare-outlet


https://www.facebook.com/PolisenNorr...type=1&theater

Citat:
Ursprungligen postat av jimmythegent
Tror du att det går att rädda Sverige fortfarande eller är det för sent? Själv börjar jag bli tveksam

Nej, jag tror ju att Sverige är helt kört under min livstid. Det går inte att göra det som skett ogjort.

Ta bara det faktum att Sverige var tvunget att gå upp i topp på listan över de länder där det skjuts flest människor i Europa innan media och politiker ens kunde erkänna att vi hade ett problem. Vi har matats med så mycket propaganda om att allt är bra under så lång tid att politiker och polis själva har trott på desinformationen och lögnerna. Inget har gjorts och nu är det sannerligen försent. Det man hör från dynghögarna som styr och som har förstört Sverige i grunden är bara tomma ord. Visst är det möjligt att nån gång vända utvecklingen, men inte med nuvarande lagar, polis och världsåskådning.
__________________
Senast redigerad av fernebo 2018-01-15 kl. 16:25.
Citera
2018-01-15, 20:02
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Var väl ett rån i någon juvelerarbutik tidigare i veckan, även det Norrtälje.
Är det våra vänner som börjar leta sig utåt för att hitta nya offer eller har Norrtälje fått en alldeles egen packe pack.
Tredje rånet på lika många år (mot samma butik). Har för mig det åtminstone varit minst ett rånförsök mot en annan juvelerare i området för max ett par år sedan också.

Citat:
Ursprungligen postat av Surnisse
Förra året utfördes flera butiksrån i trakten med maskerade knivbeväpnade gärningsmän.
Polisen tror att det är förmågor med lokal anknytning.
14/4 Ö&B Norrtälje
19/10 Coop Nära Norrtälje
10/11 Hemmakväll Norrtälje
20/11 Coop Hallstavik
Rånet på Ö&B blev bara ett försök då kassörskan inte förstod vad GM sade och GM blev nervös och sprang därifrån.
Kanske kan det vara samma gökar som varit i farten igen ?
Var även ett misslyckat inbrott mot Lidl för bara några veckor sedan. Och Flygis blev smash n' grabbade för några år sedan när de byggde om.

Citat:
Ursprungligen postat av bfj
Hmm känns som det är något som inte stämmer, kan inte sätta fingret på vad det är dock.

Om det nu skulle vara vara ett rån och en gm skulle tas fram så skulle jag gissa på en pundare eller psyksjuk person eller bara en personlig vendetta.

Känns inte rationellt att råna en affär som ligger i ett öde affärsområde som knappt går runt. Nuvarande person har ju enbart drivit butiken i några månader och har redan rea om utförsäljning då butiken upphör, trots detta tror jag det inte finns mycket cash att hämta i denna butik.

Instämmer att det är mycket märkligt. Vistats i området då och då i jobbet och det har helt klart blivit stökigare på bara nåt år. Tycker som dig att det är ett otroligt märkligt rån då detta är en liten butik med liten omsättning, kombinerat med fattiga januari månad. Spekulationerna som kommer fram i byskvallret ger inte särskilt mycket att önska. Har spekulerats i om det är personligt betingat iom. bundna händer och knivskärning, men det bör tas med en hink salt. Vill även förtydliga att det är grannbutiken skokanonen som stänger igen och säljer ut (Nightmare har rea/rabatter/utförsäljning året om typ)
Citera
2018-01-15, 20:56
  #63
Medlem
bfjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aranjour
Tredje rånet på lika många år (mot samma butik). Har för mig det åtminstone varit minst ett rånförsök mot en annan juvelerare i området för max ett par år sedan också.


Var även ett misslyckat inbrott mot Lidl för bara några veckor sedan. Och Flygis blev smash n' grabbade för några år sedan när de byggde om.



Instämmer att det är mycket märkligt. Vistats i området då och då i jobbet och det har helt klart blivit stökigare på bara nåt år. Tycker som dig att det är ett otroligt märkligt rån då detta är en liten butik med liten omsättning, kombinerat med fattiga januari månad. Spekulationerna som kommer fram i byskvallret ger inte särskilt mycket att önska. Har spekulerats i om det är personligt betingat iom. bundna händer och knivskärning, men det bör tas med en hink salt. Vill även förtydliga att det är grannbutiken skokanonen som stänger igen och säljer ut (Nightmare har rea/rabatter/utförsäljning året om typ)

Intervju med BO

http://www.norrteljetidning.se/stock...g-kan-doda-dig

”Butiken hade hon beslutat att avveckla redan innan rånet. Hyreskontraktet går ut efter sommaren.”

Så det är bägge som lägger ner. Busplejset la ner något år tidigare. Och hamburgerkiosken som finns där, garvade jag bara åt när den kom ut till försäljning för något år sedan. De hade en omsättning på 3000kr/dag även om en del kanske är svart så är den ju dömd att misslyckas.

ÖoB har nog tappat rätt mkt efter Rusta/Biltema har kommit också. Får se om Dollarstore som tar över Coops gamla lokaler lyckas dra dit lite folk igen. Annars är det bättre att dra upp bostäder där. Nu går jag lite offtopic känner jag, men ville bara förmedla tankarna om låg-inkomst-butiker.

En guldsmed, närlivs eller hemmakväll (som har många barn som säkert handlar med kontater) garanterar har större omsättning och kontanter i kassan.
Citera
2018-01-16, 11:12
  #64
Medlem
Det var 3 gärningsmän, varav en var någorlunda talför de andra var tysta. Det var samma person som knivhögg. Han var väldigt tydlig med att han "inte har något att förlora" och att han gärna dödar BO.
Han högg 3 hugg varav 2 allvarliga, ett punkterade lungan, sedan drog åt händerna bakom ryggen hårt med ett buntband, och utdelade två knytnäveslag i ansiktet.
EFTER huggen frågade han var pengarna fanns och koden till ett litet kassaskåp som var tomt.
Efter att bara tagit den lilla dagskassan så kastade dom in BO i lunchrummet för att förblöda.

Av ren tur så vaknade BO upp från att ha varit avsvimmad (kanske av smärtan från buntbandet som tog över) och bakbunden och blodig lyckas ta sig ut och skriker efter hjälp.
Två personer med en hund och en grå skåpbil på parkeringen ignorerar henne och kör iväg, en tredje person gör likadant.
Tack och lov för killen på Preem macken som hjälpte henne.
BO hade 4 lager ytterkläder och en tröja på sig eftersom att hon skulle skynda ut med hunden. Huggen var altså utförda med bestämd kraft.

Gärningsmännen var storväxta och maskerade, den som pratade talade svenska med brytning och hade mörka ögon.

BO kommer bli helt återställd!
Citera
2018-01-16, 14:01
  #65
Medlem
Foruejsonlys avatar
Att GM pratade svenska med brytning ser jag som självklart! Frågan är vilken typ av hjärnsläpp norrtelje tidningar har fått som skriver det i klartext?

Det bryter ju mot den grundlagsliknande ”värdegrunden”
Citera
2018-01-16, 15:19
  #66
Medlem
nidbilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmythegent
Kan det vara mångkulturen aka hazarer som slagit till tro.? Dom har ju en enorm kärlek till knivar i olika sammanhang vilket vi ju sett prov på förut. Sorgligt hur som haver. Hoppas inte kvinnan blivit alltför svårt skadad.



Finns mångkulturen i Norrtälje
Citera
2018-01-16, 15:40
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nidbild
Finns mångkulturen i Norrtälje


Var förbi där för ett tag sedan. Enligt uppgift från lokalboende så fanns ganska lite mångkultur i Norrtälje till för några år sedan. Nu finns det en del. Bland annat så är tydligen Hallstavik hemvist för
en ganska stor enklav med somalier i diaspora.

Men ännu så länge finns det mest mångkultur i centralorten. På landbyggden runt om kring och i småsamhällena är det svenskt!
Citera
2018-01-16, 17:26
  #68
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Var förbi där för ett tag sedan. Enligt uppgift från lokalboende så fanns ganska lite mångkultur i Norrtälje till för några år sedan. Nu finns det en del. Bland annat så är tydligen Hallstavik hemvist för
en ganska stor enklav med somalier i diaspora.

Men ännu så länge finns det mest mångkultur i centralorten. På landbyggden runt om kring och i småsamhällena är det svenskt!

Ja bor i krokarna och här låser ja inte ens dörren eller ens bilen .

Det stämmer att de är svenskt här ute
Citera
2018-01-16, 18:31
  #69
Medlem
Tror nog varenda samhälle med mer än 10.000 invånare berikats med Somalier. Sist jag var i Norrtälje (juli 2017) fanns dom där.
Flyttar man bara ut lite utanför stan så törs mörkerfolket inte komma dit då många av dom verkar vara mörkrädda.

Storväxt som en GM verkar vara i detta fall borde väl tala emot Somalier samt att BO överlevde.
Tiggare kanske?

__________________
Senast redigerad av ekirkim 2018-01-16 kl. 18:35.
Citera
2018-01-16, 21:07
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekirkim
Tror nog varenda samhälle med mer än 10.000 invånare berikats med Somalier. Sist jag var i Norrtälje (juli 2017) fanns dom där.
Flyttar man bara ut lite utanför stan så törs mörkerfolket inte komma dit då många av dom verkar vara mörkrädda.

Storväxt som en GM verkar vara i detta fall borde väl tala emot Somalier samt att BO överlevde.
Tiggare kanske?


Skog och vatten var ju orcherna rädda för i Sagan om ringen.
Citera
2018-01-17, 22:44
  #71
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bfj
Intervju med BO

http://www.norrteljetidning.se/stock...g-kan-doda-dig

”Butiken hade hon beslutat att avveckla redan innan rånet. Hyreskontraktet går ut efter sommaren.”

Så det är bägge som lägger ner. Busplejset la ner något år tidigare. Och hamburgerkiosken som finns där, garvade jag bara åt när den kom ut till försäljning för något år sedan. De hade en omsättning på 3000kr/dag även om en del kanske är svart så är den ju dömd att misslyckas.

Aha det hade passerat min radar helt, men knappast förvånande tyvärr.

Citat:
Ursprungligen postat av ekirkim
Tror nog varenda samhälle med mer än 10.000 invånare berikats med Somalier. Sist jag var i Norrtälje (juli 2017) fanns dom där.
Flyttar man bara ut lite utanför stan så törs mörkerfolket inte komma dit då många av dom verkar vara mörkrädda.
Dom finns även i Norrtälje, i allra högsta grad. Dock är merparten av de förpassade till boenden i samhällen utanför "Roslagens pärla". Blev väl för besvärligt för politikerna att se förfallet på nära håll, kanske sänker tomtvärden och sånt liksom. Finns/fanns boenden i Skebo, Herräng och på Väddö. Vet inte riktigt hur det ser ut i nuläget, men enligt bekanta är det som att åka på safari när man tar buss 641 mot Hallstavik..
Citera
2018-01-19, 19:16
  #72
Medlem
fernebos avatar
Intervju i Aftonbladet:

Citat:
Mannen som slog och knivhögg Sofie hade två andra män med sig. De frågade var kassaskåpet fanns, men butiken har inget. De släpade sedan iväg den nerblodade Sofie till personalrummet och band bak hennes armar med buntband.

– Mannen som knivhuggit mig skrek att han ”gärna” dödar mig. Han sa ”jag dödar dig, jag har ingenting att förlora”.

– Han bara slog och slog och slog. Sen högg han mig i ryggen två gånger till.

När männen tagit växelkassan och fredagens kontanter på sammanlagt 4 500 kronor puttade de henne ner i en blodpöl, sparkade till henne och försvann.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...sin-egen-butik
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback