Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-12, 18:22
  #1
Medlem
Jag har en videofil på datorn som är av typen Windows Media Player, och det finns en del i den videon som jag gärna skulle vilja dela på Facebook.
Finns det något sätt att kopiera den delen av videofilen och göra den till en egen fil, eller kanske bara helt enkelt spela in den delen i något speciellt format och spara den efteråt?
__________________
Senast redigerad av Mikael861 2018-01-12 kl. 18:24.
Citera
2018-01-12, 20:44
  #2
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Filmproduktion
/Moderator
Citera
2018-01-14, 16:07
  #3
Medlem
Windows Media Player är inget format, det är ett program. Antagligen menar du en wmv-fil (Windows Media video)?

Du får ladda ner ett program och redigera filen i det. Windows Movie Maker brukade finnas förinstallerat för ett antal år sedan, men kanske inte längre?

Det finns också online-lösningar, till exempel https://online-video-cutter.com


Jag skulle gissa att Facebook hanterar wmv-filer men det kan ändå vara en idé att konvertera filen till ett annat format, helst till mp4 eller i andra hand till avi. De formaten brukar stödjas av alla tjänster, sajter, programvaror, operativsystem osv medan wmv kan ha ett dåligt stöd på vissa. Men Facebook som är en så stor aktör har antagligen stöd för wmv.
Citera
2018-02-06, 13:13
  #4
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 43344
Windows Media Player är inget format, det är ett program. Antagligen menar du en wmv-fil (Windows Media video)?

Du får ladda ner ett program och redigera filen i det. Windows Movie Maker brukade finnas förinstallerat för ett antal år sedan, men kanske inte längre?

Det finns också online-lösningar, till exempel https://online-video-cutter.com


Jag skulle gissa att Facebook hanterar wmv-filer men det kan ändå vara en idé att konvertera filen till ett annat format, helst till mp4 eller i andra hand till avi. De formaten brukar stödjas av alla tjänster, sajter, programvaror, operativsystem osv medan wmv kan ha ett dåligt stöd på vissa. Men Facebook som är en så stor aktör har antagligen stöd för wmv.

Jag håller på att lägga upp en skidfilm i MP4-format på facebook. Det går inget vidare alls.
På facebooks hjälpsida står det att filen får max vara 4 MB stor.
Jag fattar ingenting. 4 MB är ju ingenting. Min film är under 5 minuter lång och är 740 MB stor.
Citera
2018-02-06, 13:28
  #5
Medlem
flaskborstes avatar
Välj ett format med hög kompression och dra ned på kvaliteten i videon.
Ett hyggligt nybörjar program kan vara Filmora som inte är allt för svårt att förstå sig på.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback