Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-12, 17:31
  #1
Medlem
terrieterries avatar
Jag ska baka mjuk pepparkaka till en "julgransplundring" på jobbet. Hade färdiga pepparkakskryddor (i påse) hemma och trodde att det stod recept på den men se, det gjorde det inte. Nu kollade jag på nätet men det recept som mest påminner om det jag hade tänkt mig, anger att man ska ha bikarbonat i smeten. Jag har ingen bikarbonat hemma men det borde väl gå lika bra med bakpulver? Och i samma mängd?

Upptäckte också att det tydligen var rätt så länge sedan jag fick den här idén senast för på den påse med kryddor som jag har hemma står det att den håller till minst november-15! Men den borde väl vara okej att använda? Jag har ju inte öppnat den. Vad tror ni?
__________________
Senast redigerad av terrieterrie 2018-01-12 kl. 17:34.
Citera
2018-01-12, 17:38
  #2
Medlem
Dubbla mängden bara, Dvs en tsk bikarbonat=två tsk bakpulver. Kryddorna är ingen fara.
Citera
2018-01-12, 17:38
  #3
Medlem
EdwardStenhards avatar
Dubbla mängden bakpulver mot det som är angivet i receptet för bikarbonat.
Kryddor tappar nog bara som mest smak ju äldre de är, men det borde inte vara något problem.
Citera
2018-01-13, 18:22
  #4
Medlem
terrieterries avatar
Tack för svar! Ja, jag hade i bakhuvudet att det var skillnad i mängden när man byter ut bikarbonat mot bakpulver! I morgon blir det bakning!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback