Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-12, 17:14
  #1
Medlem
Tja!
Som rubriken lyder så har jag väldiga problem med att få min FPS stabil i CS GO, när jag inte hade ställt in något och testade låg den på 30 FPS, men nu har jag ändrat lite olika saker och ställt in vissa inställningar efter att ha sökt runt på internet efter folk som haft liknande problem.
Så nu efter lite fixande så pendlar FPSen mellan 30 till 140 fps (vilket jag antar jag borde kunna få stabilt och ser som helt ok), vet bara inte vad jag ska testa här näst.

Min dator är en ASUS FX553VE-DM1 med Intel i7 7700HQ, 8GB Ram, Geforce GTX 1050 Ti, 256GB SSD och jag kör Windows 10 på den. Den är precis ominstallerad och fräsch och har inte så mycket skit på den samt att jag rensar den på skräpfiler ganska ofta.

Saker som jag ställt in och testat är "det vanliga" och lite annat jag läst om.
Jag har sett till att CS GO använder Nvidia Geforce grafikkortet medan allt annat använder den inbyggda Intel HD grafiken som även var default inställt.

Sen har jag i grafikkortets inställningar ställt in att den ska köra på prestanda istället för kvalitet.
Gick även in på 3D-inställningarna och stängde av V-sync för grafikkortet.

Ändrade batteri/energi-inställningarna till att köra på prestanda istället för balanserat schema.

Dessa ändringar gjorde att FPS steg, men den pendlar mellan 30-140 ungefär oavsett vad jag gör i spelet, att stå och titta in i en vägg kan ge 50 FPS medan att springa runt och se motståndare kan ge en FPS på 120...så den är helt random och det är givetvis ospelbart.

Har också testat tips på nätet, bland annat launch options -novid -high -threads 8, detta gjorde ingen skillnad vad jag kunde notera, vet inte ens vad "-high" gör...och det blev ingen skillnad.

Har ställt om grafikinställningarna inne i spelet från High till Medium/low utan märkbara förändringar.

Sen läste jag att man ska stänga av Xbox-grejen DVR eller vad det nu hette, den är av både i Windows och i Xbox-appen.

Sen läste jag om att man kunde inaktivera Core 0 på CPUn för att låta CS GO använda de övriga i syfte att få FPSen mer stabil, även om den då sjönk en aning.

Men inget av det här senaste gjorde någon skillnad, den pendlar fortfarande mellan 30-140 FPS.

På inställningar i consolen har jag inte gjort något särskilt, Rate 128000 (har alltid kört 80000), Fps_max 300...

Så nu vet jag inte längre vad jag kan testa..verkar lösa sig med dessa knep för andra som söker hjälp på nätet, men inte för mig.

I bakrunden är Malewarebytes, Avast antivirus, Spyshelter Anti Keylogger aktivt, samt även drivrutiner för Steelseries Mus och Razer Headset, och inget annat.
Ser inte hur detta skulle påverka något efter som jag alltid haft Antivirus igång utan problem på min stationära speldator.

Lite screenshots, pingen är hög men när jag kör utan VPN och har 10 i ping är det samma problem.

https://imgur.com/a/8eBs1

Någon som har någon ide på vad problemet kan vara och vad jag kan testa här näst?
Kommer inte längre på vad jag mer kan göra...

Väldigt tacksam för svar.

Edit: Gick in på CS GO och kollade på en live-match, då låg FPSen stabilt mellan 120-140 oavsett smokes och sånt...så problemet är bara när jag själv spelar..
__________________
Senast redigerad av Udayh 2018-01-12 kl. 17:44.
Citera
2018-01-12, 18:19
  #2
Medlem
EDIT: Testade igen fast med strömsladden i och nu hamnade FPSen mellan 90-140, kan det vara så enkelt? Trodde jag hade ställt in så att prestandan är den samma oavsett om kabeln är i eller inte...
Nåja..några andra launch options eller annat ni kan tipsa om som får den ännu mer stabil?

Antar att jag borde kunna få den att ligga mellan 120-140 FPS med rätt inställningar.
Citera
2018-01-13, 08:55
  #3
Medlem
Grattis till ett köp av en skitlaptop för cs.
Har samma förutom att jag har större ssd och 16 i minne.
Om du hittar den heliga graalen så hojta till!

Har lägsta ibställningar på allt och kör 1040 stretched.
Får dock sällan under 80 fps.
Men är jäkligt missnöjd på grund av gammalt spel och en "gaming" laptop.
Citera
2018-01-13, 09:08
  #4
Medlem
ruttenfimps avatar
Du bör ju ha strömsladden i för att få ut mer prestanda. Kör på fps_max 120. Uppdatera alla drivrutiner
Citera
2018-01-13, 10:03
  #5
Medlem
Megaforces avatar
Problemet är att operativets energiinställningar inte medger att cpuerna går på max frekvens när de är obelastade. Vad man kan försöka med är de överklockningsprogram som finns till laptops och som kan tvinga eller överklocka processorkärnorna till en viss frekvens.
Citera
2018-01-13, 10:18
  #6
Medlem
rizos avatar
1. Ändra så allt körs av samma grafikkort istället. (Byt tillbaka om det blir sämre givetvis)
2. Ändra så att inställningen "Låt 3D programmet bestämma" är vald istället för prestanda.
3. Verifiera cachen (högerklicka på spelet i Biblioteket/Egenskaper/Lokala filer/Verifiera blabla..
4. Skapa en autoexec.cfg fil och extrahera från den. Sök på google så får du fram hur man gör den simpla grejen.
5. Klistra sedan in dessa kommandon nedanför som jag har bifogat, in i filen och spara.
6. Starta spelet och skriv "exec autoexec" i konsol eller så skriver du +exec autoexec.cfg i launch options innan du startar spelet.

Maxrate nuförtiden är 768432, inte 128000 som det var förr.
Allt innanför plussen ska kopieras.

+++++++++++++++++++++++
mat_queue_mode "-1"
rate "768432"
cl_forcepreload "0"
cl_cmdrate "128"
cl_updaterate "128"
cl_interp "0"
cl_interp_ratio "1"
fps_max "0"
fps_max_menu "0"
m_rawinput "1"
m_customaccel "0"
voice_scale "0.2"
r_dynamic "0"

host_writeconfig
+++++++++++++++++++++++
Citera
2018-01-19, 01:11
  #7
Medlem
Glömde bort att jag startat den här tråden.

Efter en del fixande med inställningar för att få den så optimal som möjligt så har jag ändå blivit nöjd med resultatet.

När jag lirar Competitive 5v5 på CS GO så ligger jag på mellan 120-160 FPS och det laggar ingenting överhuvudtaget, den presterar lite bättre än vad jag förväntat mig.

Har inte ändrat något särskilt på Video-inställningarna i spelet då jag inte upplevde någon särskild skillnad när jag sänkte till medium/low och testade lite snabbt, även om det bör bli skillnad såklart.

Kör nu på det som var inställt vid installation, high dvs, och det flyter på fint.
Kan tänka mig att jag borde få ut lite bättre FPS om jag pillar lite med Video-settings och ändrar till low och en annan upplösning i spelet, men eftersom det fungerar bra som det är så fortsätter jag med default.

Ger min dator 4 av 5 tummar upp med tanke på vad jag betalade, högtalarna har väldigt lågt ljud och min mobil spelar upp med högre volym, annars tycker jag den fungerar fint och den ser dessutom väldigt bra ut.
Citera
2018-01-22, 09:01
  #8
Medlem
Lust att dela med dig om hur du gjorde?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback