Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-12, 12:47
  #1
Medlem
Kropp och själv frågan om egentligen själen inte delas upp ifrån kroppen? Om att kroppen inte bara
Är ett temporär form utan mer också en del av själen?. Jag tänker mig eftersom vi är skapade av mycket mindre organismer och jag för min del också tror på energi och liv inom oss men inte bara vår tanke För fullkomligheten utan att den fullkomligheten också finns inom kroppen?

Jag tror på att vi genom vår tanke faktisk kan påverka saker men i samma gång kanske det inte bara är vår tanke som gör det utan också kroppen som samspelar i det? Som inom kundalini eller auran, dom olika punkterna av aura ?

Om att prata om den energin vi har för att påverka världen faktisk finns inom olika kroppsdelar eller inte?

Så som att jag tror på att faktisk både vetenskapen och torn i sig är viktigt inom världen för att det är det den består av?

Att det egnelitgen inte är två saker var för sig men kroppen också har en funktion till det som manifesteras ?

Har jag helt fel? Eller vad tycker ni ?
Citera
2018-01-12, 13:20
  #2
Medlem
ZyClaves avatar
Något flummig trådstart, och "själ" bör möjligen definieras.

Om du syftar på liksom medvetandet så skulle jag säga att detta bara är en konsekvens av hjärnan så som den är uppbyggd. I den meningen är 'själen' en kroppslig funktion, helt beroende av hjärnans fysiska form.

"Jag tror på att vi genom vår tanke faktisk kan påverka saker men i samma gång kanske det inte bara är vår tanke som gör det utan också kroppen som samspelar i det? Som inom kundalini eller auran, dom olika punkterna av aura ?"

Om du med "saker" syftar på att tankar kan påverka själva individen som tänker dem så kan det absolut påverka kroppen på ett väldigt direkt sätt. Ta tankeexperimentet att någon ringer dig och påstår (ljuger) att en mycket närstående har avlidit exempelvis. Vid acceptans av detta påstående kommer din kropp att ha en påtaglig fysisk reaktion.
Även självförtroende och dylikt har direkta orsakssamband med de fysiska processerna såväl som agerandet detta tenderar att resulterar i.

Osäker på om det är detta du menar med din trådstart dock, eller om det är något kvasireligiöst humbug inblandat i dina tankegångar.
Citera
2018-01-12, 13:33
  #3
Medlem
SnakePlissskens avatar
Vad skulle skillnaden vara på om själ och kropp är ett - kontra att det inte finns någon själ?
Citera
2018-01-12, 15:10
  #4
Medlem
Kobolds avatar
Vad är själen för något egentligen? Definiera själen. Medvetandet är ett fenomen som jag tror skapas i kroppen. När man tar bort sinnena, minnet, tankarna, medvetandet, personligheten och allt annat som hör kroppen till, vad blir kvar?
Citera
2018-01-12, 17:39
  #5
Medlem
Själ är ett påhitt som emanerar från den tid när vi inte visste så mycket om vare sig hjärna eller kropp. Av någon outgrundlig anledning dröjer sig sådana vanföreställningar kvar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback