• 55 288 online
  • 1 188 684 medlemmar
  • 61 506 925 inlägg
2018-01-14, 11:31
Medlem
Om Skistar hade flyttat bosättningen till, säg exempelvis, polisens personalparkering... hade det räknats som nedskräpning då, eller hade det fortfarande varit en bosättning? Och hade Polisen haft rätt att avlägsna bosättningen utan att gå via Kronofogden osv?

Eller, för den delen, om jag själv skulle slå upp en bosättning på deras parkering.. vad gäller då?
Citera
2018-01-14, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Om barn bygger en koja i skogen, gäller samma regler då? Eller är det som vanligt bara vissa folkslag som ska skyddas av vänstern?

Om barnen bygger en koja ”i skogen”, som råka vara mitt i skidanläggningen så är det helt rätt.

Däremot misstänker jag att barnen inte är så vansinniga, och att de också skulle lyssna direkt de blev tillsagda och förstå sitt fel.

Det är inte rasism att upplysa besökare från andra länder om vilka lagar och regler som finns här, och se till att de efterföljs.

Jag kan utifrån hur svårt det varit att få myndighetshjälp vid andra tillfällen med att avhysa läher från EU-besökare förstå att man gick till excess i sitt handlande.

Detta få det troligen påverkade en affärsverksamhet menligt.
Citera
2018-01-14, 11:51
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utforskaren
Om Skistar hade flyttat bosättningen till, säg exempelvis, polisens personalparkering... hade det räknats som nedskräpning då, eller hade det fortfarande varit en bosättning? Och hade Polisen haft rätt att avlägsna bosättningen utan att gå via Kronofogden osv?

Eller, för den delen, om jag själv skulle slå upp en bosättning på deras parkering.. vad gäller då?
Härligt tänk! Och som sagt, ovan Borlänge borde det finnas gott om tid att få skräphögen att likna ett boställe! skulle vara värt en hel del att se spektaklet.
Citera
2018-01-14, 11:54
Medlem
Med tanke på hur många som inte är negativa till dessa spontana lägerbyggen, bör migrationsfrågan vara lättlöst.

Givetvis kommer dessa migranter få bosätta sig på den mark som ägs av alla som upprörs över avhysningen.

Synd att ni inte berättade er syn innan staten slösat bort så mycket skattepengar.
Citera
2018-01-14, 11:56
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utforskaren

Det där är kanske lösningen på problemet.. Bara lasta upp allt på flaket och lämna in till polisens hittegodsavdelning.
Citera
2018-01-14, 12:15
Medlem
Tjoflos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Vad kommer du göra och när?

Åkt skidor i Sälen tidigare år, men nu är det Norge som gäller för det är lite bättre backar där. För två år sedan när jag var i Sälen kom zigenarna åkandes i sin risiga skit skåpbil och stannade vid återvinningsstationen. Han gick direkt fram till mig och frågade om han fick kolla igenom min påse jag höll på att sortera ,men det fick han inte så han började rota igenom det som redan var slängt.

Det såg ut som de gjorde två rundor om dagen för att kolla pant och annat de kunde sälja men höll sig borta från backområdet.

Vad jag skall göra är ju inte att jag prisar de anställda på plats, men jag upplever Skistar som en mer seriös aktör och kommer nyttja deras tjänster mer om de har bra erbjudanden som jag söker.
Citera
2018-01-14, 15:49
Medlem
with3rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mahuang
Om polisen anser att den innehåller någons tillhörigheter och att det är brottsligt att slänga den, så får du väl göra som polisen anser vara lagligt.
Jag tror lägret innehöll kläder, matlagningsutrustning, kanske något tält, cykel, barnvagn.
Lämnar man in det hos polisen, så är det deras jobb, då kan de bränna det om de anser det vara skräp och man blir av med problemet.

Kanske det finns något där som tillhör någon annan.
Kanske romerna tänkt komma tillbaka och då kan de förhoppningsvis finna en lapp, upphittade saker har överlämnats till polisen.

Vad är alternativet? begå ett brott, ha ett skräpigt område?

Polisen kan inte ta hittegodset och åka tillbaka med det.
Då borde personen eller personerna haft bättre uppsyn på sin egendom. Vidare så var zigenarnas ockupation av svensk, privatägd mark illegal
Citera
2018-01-14, 19:33
Medlem
Elikos avatar
All PR är bra PR.
Citera
2018-01-14, 19:59
Medlem
Bluekeepers avatar
Alltså...om jag pissar i en snödriva i Sälens kommun så får jag böter ifall Harry är på dåligt humör..

Men är jag rom och lämnar bajs, sopor och presenningar efter mig så är det helgad egendom... jävla pisspolis.

(Som någon skrev: lämna in på polisens hittegods hehe. Gör samma med romer och hazarer...)
Citera
2018-01-14, 23:05
Medlem
submariners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalfRunar
"Man får ju inte elda upp andras grejer, säger Anders Gustafsson, vakthavande befäl vid polisen i Bergslagen.

Enligt honom kan det röra sig om skadegörelse."

Hej,

Funderar kring definitionen av andras grejer...

De som eventuellt bott i det numera föredetta lägret har sannolikt ”lånat” ihop truckpallar, virke, presenningar och allsköns skräp från närliggande faciliteter (vilket troligtvis är Skistar eller återvinningsstationen). Så bortsett högarna med avföring som väl kan anses vara personliga så det både räcker och blir över, när blir skräpet verkligen andras grejer?
Citera
2018-01-15, 02:21
Medlem
Garanterat att fjällsemestern kommer firas i någon av Skistars anläggningar i år!

Bra jobbat Skistar med personal!
Citera
2018-01-15, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
Nej, jag tror inte heller det kommer tillsättas några större resurser för det här. Dock, förutsatt att man har citerat den här individen på ett ärligt sätt, vore det klädsamt man samtidigt påtalade det olämpliga med bosätta sig på annans mark och även använda den som toalett.

Jag har gjort ett par okulärbesiktningar i privat regi av några övergivna bosättningar runtom Göteborg. Det lite märkliga är att människoexkrement ofta ligger bara några meter från t.ex. övergivna husvagnar. Risken för sjukdomar borde vara överhängande?

Självklart försöker SVT inte nyansera med att ifrågasätta illegala bosättningar. Deras agenda är enbart att klämma åt Skistar.
Det klokaste i såna här situationer är att så diskret som möjligt se till att ziggisarnas skräp "blåser* bort till kommunal mark.
Ska tillägga att denna artikel var en missräkning från SVT inte ens de mest inbitna batikhäxorna bryr sig om detta längre.. Nyheten är redan död blir inget journalistpris eller UG-uppföljning på detta.
Senast redigerad av Flashback-profilen 2018-01-15 kl. 02:55.
Citera