Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-11, 22:34
  #1
Medlem
Gjorde GMATs idag och blev helt förkrossad av resultatet; 650. Räcker inte för Handels vilket betyder att jag nu letar efter alternativ.

Hört att CBS inte kollar på GMATs och att betyg är mindre viktiga; är det någon som vet vilka kurser som det läggs vikt på? Har väldigt mycket statistik/finans/ekonometri/nationalekonomi redan där jag har fått goda resultat(A&B i alla kurser) samtidigt som mitt GPA dras ner av att jag läst mycket juridik där jag inte fått över D i en enda kurs.

Är det någon som pluggat på CBS master här? Vad var antagningsgränsen när du kom in?

mvh
Citera
2018-01-13, 21:52
  #2
Medlem
Ja sök, finns inget att förlora. Jag tror inte något snitt publiceras, däremot antal sökande per program varje år. Vikten läggs på direkt relevanta kurser. Välkommen till CBS!
Citera
2018-02-26, 10:51
  #3
Medlem
Så vitt jag har förstått det så tittar inte CBS på ditt GPA utan det är relevanta kurser som gäller. Till Msc in Finance and Investments så är det kvantitativa kurser som är meriterande. CBS kommer med stor sannolikhet inte ens titta på ditt betyg i juridik.
Du sa att du har mycket poäng i statistik/Finance/nationalekonomi/ekonometrics Vilket ger dig goda chanser att komma in. Om du vill öka dina chanser ytterligare så rekommenderar jag att du läser en extra mattekurs. Sommarmatte på Chalmers eller KTH duger bra men om du har möjlighet att läsa matte på avancerad nivå så är det att föredra.
Vet inte vilket lärosäte du kommer ifrån, men jag läser Msc in Finance and Investments just nu och det finns inga studenter från någon av Sveriges mindre lärosäten representerade. Alla svenskar på programmet kommer den HHS, LU, SU och Uppsala. Det behöver inte vara en nackdel att komma från en mindre skola men statistiken tyder på det...

För övrigt så vet jag personer som kommit in på HHS master i accounting and financial management med ett GMAT-resultat på 650. Inser att detta inte är Msc in Finance men om du fortfarande är sugen på hhs så kan det vara värt att söka.
Annars är du varmt välkommen till CBS!
Citera
2018-08-05, 14:40
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NippeCreutz
Så vitt jag har förstått det så tittar inte CBS på ditt GPA utan det är relevanta kurser som gäller.
Skulle du kunna tipsa mig om relevanta kurser som jag bör läsa inför en Business/Management master på CBS? Har du en idé om hur antagningskraven ligger på dessa program?

Slutligen: Hur är studentlivet?
Citera
2018-09-01, 12:03
  #5
Medlem
Först och främst så kräver alla CBS masterprogram att man uppfyller vissa hygienkrav:
7,5 Hp Organisation
5 Hp Mikroekonomi
7,5 Hp Marknadsföring
7,5 Hp Quant/statistik
15 Hp Finance and Accounting
47,5 Hp Business/Economics

I princip alla svenska kandidatprogram gör att man är behörig till deras master men dubbelkolla ändå ditt program. CBS är nämligen väldigt strikta med just dessa kraven.

När det gäller deras Business/Management program så hade jag läst så mycket organisation, strategy, marknadsföring och accounting/ekonomistyrning. På CBS antagningshemsida så får man nämligen fylla i om man läst extra kurser också. Så om jag hade varit du hade jag läst kurser på distans (eller liknande) samtidigt som jag läst min kandidat. Det behöver inte vara från något välrenommerat universitet, så Kristianstad Högskola eller Mittuniversitet går bra. Det handlar bara om att visa att du är intresserad och har läst mycket av det programmet kommer handla om. Om du absolut vill maximera dina antagningschanser hade jag läst på CBS sommarprogram (ISUP) och valt några kurser som är relevanta för masterprogrammet du är intresserad av. Dessvärre kostar CBS sommarprogram om man inte blir nominerad av sin egna högskola/universitet, så räkna med ungefär 10.000:- för 15 Hp.

Sammanfattningsvis:
1. Kolla så du uppfyller grundkraven
2. Läsa extra kurser inom ämnet du vill läsa master i. Ju fler HP desto bättre och ju högre nivå desto bättre
3. Läs extra kurser på CBS sommarprogram.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback