Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-11, 20:50
  #1
Medlem
Riven-Osts avatar
Tjena,

Har i dagsläget en Chromebook vilken inte kommer att duga när studierna drar igång om en dryg vecka då man inte kan ladda ner vilka program som helst. Därför är jag nu på jakt efter en ny dator som tillåter just detta.

Vad jag ska använda den till: Studier, hänga på Flashback och porrsurfa typ. Inget avancerat.

Budget: Runt 5000:- hade jag tänkt mig.

Övriga preferenser: Inga som helst! Vill bara ha en basic, solid laptop som gör jobbet. Varken mer eller mindre.
Citera
2018-01-11, 20:54
  #2
Medlem
Mackan52s avatar
ASUS har billiga modeller och sen har du alltid second hand marknaden.
Citera
2018-01-11, 21:49
  #3
Medlem
Beror på vad du ska läsa.

För samhällsämnen räcker en Chromebook gott och väl.

5k för en dator är ingen jättebudget däremot.

Denna kanske?

https://www.elgiganten.se/product/da...bar-dator-guld

Rekommenderar normalt sätt MacBook (Air eller Pro spelar ingen roll) men de ligger på ca 10k för en grunddator. En begagnad Mac på Blocket för 5k med en SSD disk kan också rekommenderas.

Du behöver något som är pilsnabbt med bra skärm/tangentbord/trackpad. Inget slår en Mac.
Citera
2018-01-12, 00:07
  #4
Medlem
elephantstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av findus2017
Beror på vad du ska läsa.

För samhällsämnen räcker en Chromebook gott och väl.

5k för en dator är ingen jättebudget däremot.

Denna kanske?

https://www.elgiganten.se/product/da...bar-dator-guld

Rekommenderar normalt sätt MacBook (Air eller Pro spelar ingen roll) men de ligger på ca 10k för en grunddator. En begagnad Mac på Blocket för 5k med en SSD disk kan också rekommenderas.

Du behöver något som är pilsnabbt med bra skärm/tangentbord/trackpad. Inget slår en Mac.

Min Surace Pro 3 slår en Mac alla dagar i veckan.

// tidigare mac-ägare
Citera
2018-01-16, 22:45
  #5
Medlem
Rippless avatar
Lånar tråden lite.

Har själv tänkt köpa en bärbar dator då det har saknats i mitt liv de senaste åren. Jag har bara haft en MacBook Air via skolan i gymnasiet och jag tycker Apples design är enastående när det kommer till datorer, men prestandan är väl egentligen inte något märkvärdigt.

Jag antar att en Air fungerar bra för studier och vanligt bruk. Det jag gillar med Apple är att det känns som robusta prylar med riktigt bra andrahandsvärde. För att endast ha den för studier, hemmabruk (serier, filmer, surfa, musik osv) och vid resor, duger en Air då? När bör man överväga att köpa en Pro? Hur fungerar Mac för skolbruk? (Tänker mjukvara till kurser osv).

Kan tänka mig att lägga omkring 15 000 för en dator, då det ofta lönar sig att lägga ganska mycket.

Är för tillfället van vid en ganska stark stationär dator med i7-6700 3,4 GHz, DDR4-ram och SSD, så en snabbare dator är helt klart att föredra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback