Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-01-12, 17:47
  #25
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Blanda inte ihop romer med rumäner. Tiggarligorna kommer ifrån Rumänien, men dom är i grund och botten zigenare.

Rumäner är över lag ett rätt schysst folk som blivit drabbade av både pest och kolera, "kommunism" och zigenare.
Finns både och som tigger. Zigenare är dom som pratar romska likt Finska zigenare. Dom har färgglada kläder och kjolar i glada färger. De kallas även romer dom också
De andra är felaktigt kallade romer eftersom de inte kan romska utan är vanliga Rumäner från landsbygden.
Där har du skillnaden. Alla tiggare är inte över lag zigenare. Finns båda sorterna
Citera
2018-01-12, 19:19
  #26
Medlem
Studsbolls avatar
Ts behöver inte sakna dessa skojare länge tiil; tre minibussar fulla med blandat rom-innehåll fyllde nyss sina hungriga tjuvmagar vid Agnesbergs vid E45 norr om Göteborg. Två med rumänska skyltar och en med tyska, men det är uppenbart att de var ett sällskap. Dessa juveler kommer snart landa utanför en butik nära dig...
Citera
2018-01-12, 19:40
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Ts behöver inte sakna dessa skojare länge tiil; tre minibussar fulla med blandat rom-innehåll fyllde nyss sina hungriga tjuvmagar vid Agnesbergs vid E45 norr om Göteborg. Två med rumänska skyltar och en med tyska, men det är uppenbart att de var ett sällskap. Dessa juveler kommer snart landa utanför en butik nära dig...

Neeej!!! Kan vi inte hoppas att de var på väg ut från landet? Helt klart är det märkbart mindre, så även i Umeå. Det boende som pingstkyrkan öppnade den 22 december skulle de ha i tre veckor och man kan ju undra om de slänger ut dem? De hoppades att kommunen skulle fixa härbärge men jag har inte hört något.
Tror dock att det bara är en tillfällig frist som vi upplever även om jag hoppas att de är på väg ut ur landet och inte in.
Citera
2018-01-12, 22:06
  #28
Medlem
Jag snackar lite med några av dem. Innan jul > folk är generösa > man sparar ihop lite pengar > efter jul har svenskarna ont om pengar > lika bra att passa på att ta semester och hälsa på därhemma. Inget konstigt.
Citera
2018-05-08, 15:48
  #29
Medlem
MKGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Finns både och som tigger. Zigenare är dom som pratar romska likt Finska zigenare. Dom har färgglada kläder och kjolar i glada färger. De kallas även romer dom också
De andra är felaktigt kallade romer eftersom de inte kan romska utan är vanliga Rumäner från landsbygden.
Där har du skillnaden. Alla tiggare är inte över lag zigenare. Finns båda sorterna

Fel. De flesta är zigenare (romer) men inte alla. Däremot så är det inte så att zigenare kan sitt språk, romani, inte ens hälften av zigenarna i Rumänien kan det. Finska zigenare pratar finska. Rumänska zigenare pratar alltid rumänska, med rejäl och ganska speciell dialekt, och i hälften av fallen även kaldarashi romani. Romani är inte släkt med rumänska, det första är ett indoiranskt språk, det andra ett latinskt. 85-90% av tiggarna är zigenare.
Citera
2018-05-08, 15:51
  #30
Medlem
MKGs avatar
Tiggarna blir färre därför att färre betalar. Den svenska marknaden börjar sina, så de drar vidare.
Det är detta jag sagt hela tiden, det enda sättet att bli av med dem är att folk kollektivt slutar betala, ungefär som i Rumänien, där sitter det aldrig tiggare utanför butikerna därför att ingen skulle komma på den korkade idén att betala dem. De har annat fuffens för sig istället.
Citera
2018-05-08, 19:56
  #31
Medlem
Ouch1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MKG
Tiggarna blir färre därför att färre betalar. Den svenska marknaden börjar sina, så de drar vidare.
Det är detta jag sagt hela tiden, det enda sättet att bli av med dem är att folk kollektivt slutar betala, ungefär som i Rumänien, där sitter det aldrig tiggare utanför butikerna därför att ingen skulle komma på den korkade idén att betala dem. De har annat fuffens för sig istället.


Man skulle ju börja ge för att fler ska kunna reta sig på zigenarplågan 😀
Citera
2018-05-17, 10:17
  #32
Medlem
MKGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ouch1
Man skulle ju börja ge för att fler ska kunna reta sig på zigenarplågan 😀

Ja, om du tycker det är kul att provocera qrengta svennar som knyter näven i fickan och minsann ska rösta SD och runkfantiserar om swexit. Själv har jag viktigare saker att göra än att reta mig på vare sig tiggare eller tjejigt känslostyrda sverigedemokrater. Är det nån som ska stå till svars för all skit är det politikerna och deras inkompetens, där har du problemet.
Citera
2018-05-17, 10:45
  #33
Medlem
MKGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supermacroman
Det är du som har FEL, de går efter en annan kalender, den julianska, så alla högtidsdagar är förskjutna 13 dagar.
Gäller påsken ja, den var 6-9 april i år, en vecka efter den katolska-protestantisk påsken, men julen är alltid 25 dec. Varför rumänsk-ortodoxa kyrkan har samma jul som katoliker-protestanter vet jag inte, jag tror serbisk-ortodoxa kyrkan har jul i januari.

Påsken ska infalla första söndagen efter första fullmånen efter 21 mars, men eftersom 21 mars inte inträffar samtidigt enligt den gregorianska och julianska kalendern så kan påsken diffa upp till en månad. Ursprungligen så gällde definitionen första söndagen efter första fulmånen efter vårdagjämningen men nu inträffar vårdagjämningen på olika datum beroende på vilken tidszon man befinner sig i, så man fastslog 21:e mars, korkat nog.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback