Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-11, 19:13
  #1
Medlem
Så jag köpte ett ASUS strix gtx 1080 förra veckan. Jag har felsökt ett fel och behöver någon som kan säga om det är ett fel eller om det ska vara så.

Kan någon ställa in fläkten i typ MSI afterburner till <27% eller <985rpm och se om kortet klarar det, eller om den kommer att börja att gå 0 till 1200rpm hela tiden.

Problemet är att den normala fläktkurvan försöker att sätta fläktarna till 8%, fast det verkar som att kortet inte klarar det, så den startar fläktarna till 1200rpm (fläktarna kräver en knuff för att starta) och när den sedan sjunker ner till under 985rpm så klarar den inte av den hastigheten, så då skjuter den upp till 1200rpm och håller på så hela tiden.
Citera
2018-01-11, 19:16
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frejoh466
Så jag köpte ett ASUS strix gtx 1080 förra veckan. Jag har felsökt ett fel och behöver någon som kan säga om det är ett fel eller om det ska vara så.

Kan någon ställa in fläkten i typ MSI afterburner till <27% eller <985rpm och se om kortet klarar det, eller om den kommer att börja att gå 0 till 1200rpm hela tiden.

Problemet är att den normala fläktkurvan försöker att sätta fläktarna till 8%, fast det verkar som att kortet inte klarar det, så den startar fläktarna till 1200rpm (fläktarna kräver en knuff för att starta) och när den sedan sjunker ner till under 985rpm så klarar den inte av den hastigheten, så då skjuter den upp till 1200rpm och håller på så hela tiden.

Standarden för PWM-styrda fläktar är att allt under 30% är ogiltiga värden. De brukar behöva ungefär den hastigheten för att kunna hålla igång.

Så, det beteende du ser verkar helt rimligt.
Citera
2018-01-11, 19:34
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Standarden för PWM-styrda fläktar är att allt under 30% är ogiltiga värden. De brukar behöva ungefär den hastigheten för att kunna hålla igång.

Så, det beteende du ser verkar helt rimligt.

Fast detta är ju dock den normala fläktkurvan, och har inte hört någon annan ha detta problem. Så tycker att den normala fläktkurvan borde starta på 30% och inte varva som den gör nu.

MSI afterburner använder 0,5-1% cpu, så känns ju lite sådär att ha den igång hela tiden för att fixa fläktkurvan vilket borde inte ha detta problem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback