Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-11, 20:15
  #13
Medlem
Tubalkains avatar
Inte ovanligt att polisen/SÄPO gör detta i samband med transport till och från Arlanda när det gäller besök av storfräsare. Man tar Bergshamraleden och vidare in mot stan förbi Naturhistoriska.

Alla besök är naturligtvis inte annonserade innan.
Citera
2018-01-11, 20:57
  #14
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubalkain
Inte ovanligt att polisen/SÄPO gör detta i samband med transport till och från Arlanda när det gäller besök av storfräsare. Man tar Bergshamraleden och vidare in mot stan förbi Naturhistoriska.

Alla besök är naturligtvis inte annonserade innan.

Nej det gör dom inte alls. De tar Essingeleden och sen Norr Mälarstrand om de ska in till City, Tegelbacken, Grand, Slottet.
Citera
2018-01-11, 21:06
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Nej det gör dom inte alls. De tar Essingeleden och sen Norr Mälarstrand om de ska in till City, Tegelbacken, Grand, Slottet.

Klarastrandsleden åker dom också har blivit stoppad 2-3 gånger vid påfarten från city. Sist så låg jag först hela vägen till Kista avfarten man blir ju bra sugen på att dra förbi
Citera
2018-01-11, 21:41
  #16
Avstängd
de svängde av vid naturhistoriska och upp mot birger jarlsgatan. jag satt i rondellen och en snut parkerade sin polisbil med lampor på och hoppade sen ut ur sin bil ,sprang till den andra avfarten och började veva med en orange pinne till dess att kortegen passerade.
Citera
2018-01-11, 21:42
  #17
Medlem
Inget märkligt, polisen övar eskort inför statsbesök.
Citera
2018-01-11, 22:09
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3nPredator
Inget märkligt, polisen övar eskort inför statsbesök.

Gör dom inte alls. Dom har gjort eskorter så många gånger så det kan dom.

Skulle det komma fram att Polisen övar i Stockholms kaotiska trafiksituation och därmed ställer till än mer kaos i onödan, skulle det bli ett jävla liv.

Behöver inte vara statsbesök. Kan vara höga militärer, då brukar det vara fullt ställ också om det är någon med dignitet.
__________________
Senast redigerad av Ned Flander 2018-01-11 kl. 22:18.
Citera
2018-01-11, 22:44
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ned Flander
Gör dom inte alls. Dom har gjort eskorter så många gånger så det kan dom.

Skulle det komma fram att Polisen övar i Stockholms kaotiska trafiksituation och därmed ställer till än mer kaos i onödan, skulle det bli ett jävla liv.

Behöver inte vara statsbesök. Kan vara höga militärer, då brukar det vara fullt ställ också om det är någon med dignitet.

Även om man kan något, så fortsätter man att träna och öva inom många områden. I det här fallet övade man eskortkörning inför statsbesök. Punkt.
Citera
2018-01-11, 23:02
  #20
Medlem
Det var en skarp eskort och jag var en av förpatrullerna, vi är inte 10-20 polisbilar som kör eskorten. Eskorthuvudet kan variera i storlek beroende på hur många delegater som åker med. Jag kör alltid förpatrull då jag är utbildad MC-förare. På vinterhalvåret kör vi av uppenbara skäl inte mc utan nyttjar bil istället. Förpatrullerna under eftermiddagens styrning var 4 till antalet, kör vi mc är vi 6 st.

Vi kör efter ett beprövat koncept när vi bereder väg för eskorten och det kan se ut som att vi är betydligt fler är 4 eller 6 st som aktivt jobbar framåt. Imorgon kommer det ske fler eskorter och vilka vägar vi tar bror på eskort till eskort. Som någon skrev så övar vi faktiskt eskorter skarpt i trafik men det brukar ske under vårträningen på mc tillsammans med Säpos samt Frejs förare. Eskort är den enda polisiära verksamhet som får bedrivas med blåljus/siren under övning. Det går inte att lära sig köra eskort teoretiskt eller på inhägnat område utan det är skarp övning som gäller.
Citera
2018-01-11, 23:26
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ned Flander
Otroligt om det är sant. Borde man väl kunna göra på sina stora övningsområden utan att kaosa mer än onödan i Stockholm. Men det är klart, så jävla illa som Polisen kör nuförtiden så, kanske.

Jag har slutat flytta mig undan från en blåande polisbil, dom får fixa det på egen hand, känner mig mer säker då. Dom visar aldrig åt vilket håll dom skall ändå. Ambulans och brandbilar har fungerande blinkers, det verkar vara borttaget från polis dito.

Är man inte insatt i hur eskortverksamheten bedrivs förstår jag att du tror att det går att öva på inhägnat område. Jag som faktiskt kör eskorter och har gjort så under många år vet att det är en omöjlighet att utbilda nya MC-förare i en fiktiv miljö vad gäller eskortkörning. Dock sker en stor del av grundutbildning för polisiär mc på inhägnat område. Bla på Arlanda testtrack 2.

Om du väljer att inte flytta på dig är upp till dig. Kom då bara inte och lipa om att en polisbil var tvungen att trycka dig av vägen när eskorten kommer. Beroende på vem som är skyddsperson i eskorten kommer du eventuellt flyttas på omedelbart och orsaka dig onödiga utgifter för plåtsjador på din bil.
Citera
2018-01-12, 00:40
  #22
Medlem
Sellingyourselfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bravo69
Imorgon kommer det ske fler eskorter och vilka vägar vi tar bror på eskort till eskort.
Låter inte så smart att berätta om morgondagens uppgifter? Oavsett hur liten eller stor ”pusselbit” man berättar.
Citera
2018-01-12, 10:10
  #23
Medlem
AlphaXrays avatar
Såg polisen nyss på Sveavägen in mot Sergels. Flertalet bilar med en svart Mercedes skåpbil/minibuss i mitten, även någon svart sedan.

3-4 bilar som jobbade framåt och stoppade trafiken i korsningarna för att sedan lämna när konvojen passerat.
Citera
2018-01-12, 11:07
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sellingyourself
Låter inte så smart att berätta om morgondagens uppgifter? Oavsett hur liten eller stor ”pusselbit” man berättar.

Beror på vem vi eskorterar, denna eskort är inte på något sätt hemlig utan det är ett officiellt statsbesök. Lämnas tom information kring detta via trafik Stockholm.
Citera
e4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback