Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-11, 17:28
  #1
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Med ett järnspett bröt rånarna upp postkontorens diskar på några sekunder. De har gjort likadant vid flera rån.
Juni 1998 begärdes sex personer häktade för postrånet i Västberga i södra Stockholm i onsdags.
Polisen tror att de också ligger bakom sju andra rån som genomförts mot postlokaler i Stockholm sedan i augusti i fjol.
Och de hade valt sina objekt noga.


Förut fanns det postkontor som hanterade sedlar manuellt och hade kraftiga glas vid kassorna, så kallade shaltergaller. Det var dom kontoren som rånarligan riktade in sig på.

Fyra av dom som polisen grep 1998 var kärnan i den grova rånargruppen. Två misstänks för medhjälp. Dessutom finns troligen andra råndeltagare som ännu inte gripits.

Hur mycket pengar ligan kommit över vill polisen inte uppge, men det handlar om betydande belopp. Rånarna har dock varit försiktiga och inte begått misstaget att strö pengar omkring sig.

Polisen hade haft span på ligan en längre tid.

Här är rånen dom kunde misstänkas för:

22 augusti 1997. Posten i Spånga.

2 september 1997. Posten i Ängby.

22 september 1997. Värdetransportrån i Kista.

21 oktober 1997. Posten i Spånga.

12 december 1997. Posten på Ålstensvägen, Bromma.

29 januari. Posten vid Bagartorpsringen, Solna.

26 februari Posten på Johan Enbergs väg, Solna.

Dessutom misstänks ligan ha gjort förberedelser för rån mot postkontoren vid Telefonplan och i Kallhäll i Stockholm.

Vad dömdes den här ligan för?? Innan jag hittade den här artikeln på Aftonbladets gamla site hade jag inte hört talas om dom.

URL:
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9...ranarliga.html
Citera
2018-01-11, 19:53
  #2
Medlem
De dömdes till mycket långa straff. Sex år fick väl flera av dem. Exakt vilka rån de dömdes för, vet jag inte. Bytena handlade om sexsiffriga summor vid i stort sett varje kupp. Dessa killar var visst kända av polisen för liknande rån sedan långt tidigare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback