• 44 136 online
  • 1 202 337 medlemmar
  • 62 218 100 inlägg
2018-01-14, 11:11
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Hur räknar dom? Att det ska kosta 25 miljoner att bygga upp igen? Vet inte vad en skola kostar så..

Hur som helst, är inte skolan försäkrad mot sånt? Brand, skadegörelse och olyckor överlag borde väl finnas, så jag förstår inte beloppet.
Tveksamt, försäkringspremierna är för dyra och motsvarar inte eventuella utbetalningar. Så sas det i varje fall för några år sen. Alla skolor totalförstörs inte.
Citera
2018-01-14, 11:12
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Täcker inte alla hemförsäkringar upp när barn blir skadeståndsskyldiga? De täcker väl även upp när vuxna har klantat sig och skadat andras egendom, men när det gäller barn så vill jag minnas att det inte spelar någon roll om det var uppsåtligt.
Finns väl en övre gräns?
Citera
2018-01-14, 12:44
Medlem
ReclaimYourMinds avatar
Hur i hela friden ska föräldrarna kunna betala det beloppet? Tar mer än en livstid att få ihop sådär mycket.

Till er son lägger allt ansvar på vårdnadshavarna vill jag bara säga att ibland spelar det ingen roll hur duktig man är som förälder eller hur bra man uppfostrar sina barn. Ser ofta de som försöker med ALLT, kämpar och kämpar men barnet/barnen går ändå inte att kontrollera/hantera.

Om föräldrarna får ta ansvar för detta så hoppas jag åtminstone att det är välförtjänt.
Citera
2018-01-14, 12:54
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Kronofogden går inte in och tar din lön när du har löneutmätning, utan det är din arbetsgivare som betalar en del av din lön till Kronofogden i stället för till dig. Att din arbetsgivare skulle hjälpa till att gömma undan delar av lönen är nog inte så sannolikt.

När det gäller det där med fem år så är det inte så att man beviljas skuldsanering för vad som helst. Utan att veta säkert så skulle jag tro att om det är ett skadeståndsanspråk som är det huvudsakliga skälet till att man har ekonomiska problem, så beviljas man inte skuldsanering, utan man får nog betala tills hela skulden är borta eller man dör, vilket som nu kommer först. 25 miljoner har väl de flesta att göra med resten av livet om de skall betala av.

25 miljoner eller ens 5 miljoner är utsiktslöst. Kanske inte om man är partiledare eller fd statsminister och har miljoninkomster men för vanliga människor innebär det ett liv i misär, resten av livet.

Citat:
Ursprungligen postat av Microhard
Ni är ju för sorgliga i denna tråden som tycker de e rätt att föräldrarna ska hosta upp 25miljoner.

Har ni aldrig själv gjort något korkat när ni va unga? Sen att dessa ungdomar brände ner en hel skola är galet. Men jag har svårt att tro de skulle va med uppsåt.

"Dåliga föräldrar", dom kan väl inte va med och bevaka tonåringarna varenda sekund. Hur kan de va deras fel tycker ni? Jag har gjort många dumma grejer i mitt liv även om jag varit skötsam annars. Men haft tur att de inte lett till något stort. (som att bränna ner en skola) inte fan är de mina föräldras fel att jag gjort de grejerna som man i vuxenålder nu tänker att de va väldigt korkat gjort. För de e väl så de är att vara barn/ungdom? Man gör fel och lär sig göra rätt. Och nej till alla som tror att jag menar att man måste bränna ner en skola för att veta att de skulle va fel. Detta är maximal otur.

Som någon skrev, vi ansvarar för våra barn och uppfostrar dem så att de ska bli bra ansvarsfulla samhällsbyggare. Det är ju helt omöjligt att kräva att alla barn ska vara perfekta mönstergilla ansvarstagande individer med fullständig insikt i konsekvenser för varje möjlig handling när de är tonåringar. Barn kan vara impulsiva och barn kan vara egoistiska, i högre eller lägre utsträckning och den som inte tror det vet inte mycket om barn.

Jag talar om barn till vanliga skötsamma hederliga medborgare. Naturligtvis finns det föräldrar som fullständigt skiter i uppfostran eller ger blanka fan i vad deras barn sysslar med. Till dessa sträcker sig inte min empati.
Citera
2018-01-14, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Tveksamt, försäkringspremierna är för dyra och motsvarar inte eventuella utbetalningar. Så sas det i varje fall för några år sen. Alla skolor totalförstörs inte.

Det är inte skolan som riktar kravet, utan försäkringsbolaget*.
De är inte pigga på att betala ut pengar när det finns en ansvarig för skadan.
De riktar ett regresskrav mot barnens vårdnadshavare, som i sin tur (troligen) har en ansvarsförsäkring hos ett försäkringsbolag.
Sedan får man ta det därifrån.

*=det kan vara som så att kommunen, som äger skolan, inte har försäkrat egendomen hos ett försäkringsbolag per se, utan tar de riskerna internt eller i ett captive, där flera bolag/kommuner kan gå ihop och poola ihop sina risker och delvis försäkra dem.
Citera
2018-01-14, 13:59
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madchester496
Det är inte skolan som riktar kravet, utan försäkringsbolaget*.
De är inte pigga på att betala ut pengar när det finns en ansvarig för skadan.
De riktar ett regresskrav mot barnens vårdnadshavare, som i sin tur (troligen) har en ansvarsförsäkring hos ett försäkringsbolag.
Sedan får man ta det därifrån.

*=det kan vara som så att kommunen, som äger skolan, inte har försäkrat egendomen hos ett försäkringsbolag per se, utan tar de riskerna internt eller i ett captive, där flera bolag/kommuner kan gå ihop och poola ihop sina risker och delvis försäkra dem.
Jo, min poäng var just det olönsamma i att ha en försäkring. Kan också tänka mig att självriskerna är höga.

Sen så måste det ju finnas nån för försäkringsbolagen att rikta kravet mot. Hur stor del av t ex den sporadiska skadegörelsen klaras upp? I fallet i TS fick man ju tag på förövarna, de hade likaväl kunnat klarat sig undan.
Citera
2018-01-14, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Det gör dom säkert...bara en fråga Hur stor dumheten är..
Att bränna ner byggnader hör nog till sällsyntheterna.

Upplands Bro Köpcentrum brändes ner år 1992, skadorna var på runt 400 miljoner, en flicka erkände att hon eldat i en papperskorg,
skadeståndskravet emot henne sänktes senare till 200 miljoner kronor

I senare artiklar har flickan sagt att hon pressades att erkänna, eller att hon var helt oskyldig

Om kravet kvarstår det vet vi inte, men hon ska ha anfört att få slippa kravet för några år sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Finns väl en övre gräns?

Förut var den satt till 5 miljoner, många vanliga F-Bolag har en sk ansvarsförsäkring inbyggd i hemförsäkringen, Dvs ansvar gentemot tredje man.

Man får inte elda hur som helst, det bara är så, punkt...

Man kan heller vanligen inte skylla på dåligt fungerande brandlarm, eller att brandkåren tog för lång tid på sig att rycka ut

Om hemförsäkringen nu täcker 5 miljoner så återstår alltså 20 miljoner som täckning saknas för - Det är väl helt riktigt formellt sett att Kommunen har rätt att ställa kravet till vårdnadshavarna
Vårdnadshavarna får alltså boka ett möte med sitt F-Bolag
Citera
2018-01-14, 15:24
Medlem
qirteros avatar
Citat:
Är du säker på det? Jag är inte helt säker, men jag vill ändå minnas att jag har läst om folk som har blivit nekade skuldsanering p.g.a att de har haft skadestånd att betala. Det är ju nämligen rätt trist för den som skall få skadeståndet om du bara behöver betala några tusen i månaden i fem år, och sedan kan du bada i champagne resten av livet, samtidigt som den som du skulle ersätta med ditt skadestånd får stå där med lång näsa.

Vet att det är olika när det gäller skadestånd till privatperson och skadestånd till staten, till privatpersoner saneras det inte.

Har en vän som tände eld på en lada som liten, det skulle bli några miljoner i skadestånd men försäkringsbolaget kom överens med hans familj att dom endast behövde betala en självrisk på 50000 kr, så det är väl vad för humör dom är på eller något.
Senast redigerad av qirtero 2018-01-14 kl. 15:27.
Citera
2018-01-14, 15:37
Medlem
Givetvis kommer varenda moralkaka försöka klistra på dessa skitungar damp-diagnoser, för det måste ju vara helt omöjligt för en frisk men djävulsk unge att hitta på sånt här skit.

Helt jävla rätt, hoppas föräldrarna får slava röv för att betala tillbaka detta i hela livet, det skulle sätta ett fint exempel för alla andra värdelösa jävla föräldrar där ute att börja ha någon jävla koll på deras små monster.
Citera
2018-01-14, 16:15
Medlem
SashaFierces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Om din dementa mamma slår någon på vårdboendet så tycker jag att du ska få betala rejält skadestånd isåfall till den som misshandlats. Det finns massor av diagnoser och orsaker till att folk gör dåliga saker och det är inte nödvändigtvis föräldrarnas fel. Sedan tyckte jag att man skulle betala något i skadestånd samt gå på uppfostringskurs, så inte direkt att man kommer undan. Hur löser det något problem att en barnfamilj sätts på bar backe ekonomiskt för all framtid?

Men knip igen brödluckan för i helvete. Jag har grov adhd men inte FAN har jag satt fyr på en hel skoljävel eller ens tänkt tanken. Och om jag hade gjort det så hade det varit mer än rätt att jag bestraffas! Eller du kanske inte hade begärt skadestånd om ett par ungar satte fyr på ditt hem? Jävla rikspucko.
Citera
2018-01-14, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frejr
Efter 5 år på existensminimum så är dom skuldfria och förhoppningsvis så har dom lärt sig att det är dyrt att bete sig som en idiot.
Givet att de blir beviljad skuldsanering.
Citera
2018-01-14, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SashaFierce
Men knip igen brödluckan för i helvete. Jag har grov adhd men inte FAN har jag satt fyr på en hel skoljävel eller ens tänkt tanken. Och om jag hade gjort det så hade det varit mer än rätt att jag bestraffas! Eller du kanske inte hade begärt skadestånd om ett par ungar satte fyr på ditt hem? Jävla rikspucko.

Det behöver ju inte vara så att detta var planerat med att bränna ned skolan utan att det mer var en olyckshändelse med fyrverkerier. Olyckor händer faktiskt. Det är ju bra att du är så genomtänkt trots din ADHD men alla med diagnoser är inte som dig.
Citera