Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-14, 04:00
  #313
Avstängd
qirteros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frejr
Efter 5 år på existensminimum så är dom skuldfria och förhoppningsvis så har dom lärt sig att det är dyrt att bete sig som en idiot.


Det blir väl du och jag som vanligt...

Det är ju föräldrarna som får leva på existensminimum i 5 år, fyfan vad segt asså, dom måste ångra sin avkomma nu, det blir 5 fattiga år utan julklappar och presenter iaf.
Går det att få sin lön skickad till något annat konto? eller kronofogden går in och tar det innan lönen ens kommer va?
Citera
2018-01-14, 04:33
  #314
Medlem
Frejrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
Det är ju föräldrarna som får leva på existensminimum i 5 år, fyfan vad segt asså, dom måste ångra sin avkomma nu, det blir 5 fattiga år utan julklappar och presenter iaf.
Går det att få sin lön skickad till något annat konto? eller kronofogden går in och tar det innan lönen ens kommer va?

Dom tar huset och allt av värde sen tror jag dom tar lönen innan den kommer in på kontot.
Det går kanske komma runt om man byter bank men fuckar du upp avbetalningarna eller drar på dig mer skulder under skuldsaneringen så avbryts den och du får inga mer chanser.

Skulle gissa på att det var föräldrarna som köpte raketerna och det är dom som uppfostrat sina barn så dom kan ju inte skylla på avkomman.
Citera
2018-01-14, 04:50
  #315
Avstängd
qirteros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frejr
Dom tar huset och allt av värde sen tror jag dom tar lönen innan den kommer in på kontot.
Det går kanske komma runt om man byter bank men fuckar du upp avbetalningarna eller drar på dig mer skulder under skuldsaneringen så avbryts den och du får inga mer chanser.

Skulle gissa på att det var föräldrarna som köpte raketerna och det är dom som uppfostrat sina barn så dom kan ju inte skylla på avkomman.

asså, tas allt av värde med? herre jävlar.... dessa familjer är helt körda då ju, överklaga och skriva över allt till nån släkting eller något kanske funkar?

Är väl lika bra för föräldrarna att sluta jobba och bara gå på soc tills det är preskiberat.
__________________
Senast redigerad av qirtero 2018-01-14 kl. 04:59.
Citera
2018-01-14, 04:59
  #316
Medlem
Frejrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
asså, tas allt av värde med? herre jävlar.... dessa familjer är helt körda då ju, överklaga och skriva över allt till nån släkting eller något kanske funkar?

Allt av värde är väl lite överdrivet, det finns hur många undantag som helst, Till och med en TV anses vara en sak man inte kan leva utan så den får dom inte ta, inte heller soffa, sängar, kläder eller dator osv osv.
dom tar stereo, smycken, konst, bil och liknande om det har nått värde.
Citera
2018-01-14, 08:59
  #317
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
Det är ju föräldrarna som får leva på existensminimum i 5 år, fyfan vad segt asså, dom måste ångra sin avkomma nu, det blir 5 fattiga år utan julklappar och presenter iaf.
Går det att få sin lön skickad till något annat konto? eller kronofogden går in och tar det innan lönen ens kommer va?

Kronofogden går inte in och tar din lön när du har löneutmätning, utan det är din arbetsgivare som betalar en del av din lön till Kronofogden i stället för till dig. Att din arbetsgivare skulle hjälpa till att gömma undan delar av lönen är nog inte så sannolikt.

När det gäller det där med fem år så är det inte så att man beviljas skuldsanering för vad som helst. Utan att veta säkert så skulle jag tro att om det är ett skadeståndsanspråk som är det huvudsakliga skälet till att man har ekonomiska problem, så beviljas man inte skuldsanering, utan man får nog betala tills hela skulden är borta eller man dör, vilket som nu kommer först. 25 miljoner har väl de flesta att göra med resten av livet om de skall betala av.
Citera
2018-01-14, 09:29
  #318
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Om din dementa mamma slår någon på vårdboendet så tycker jag att du ska få betala rejält skadestånd isåfall till den som misshandlats. Det finns massor av diagnoser och orsaker till att folk gör dåliga saker och det är inte nödvändigtvis föräldrarnas fel. Sedan tyckte jag att man skulle betala något i skadestånd samt gå på uppfostringskurs, så inte direkt att man kommer undan. Hur löser det något problem att en barnfamilj sätts på bar backe ekonomiskt för all framtid?
Att andra föräldrar kan se hur illa det kan gå om man inte har koll på sina ungar.
Mao...avskräckande.
Citera
2018-01-14, 09:33
  #319
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Kronofogden går inte in och tar din lön när du har löneutmätning, utan det är din arbetsgivare som betalar en del av din lön till Kronofogden i stället för till dig. Att din arbetsgivare skulle hjälpa till att gömma undan delar av lönen är nog inte så sannolikt.

När det gäller det där med fem år så är det inte så att man beviljas skuldsanering för vad som helst. Utan att veta säkert så skulle jag tro att om det är ett skadeståndsanspråk som är det huvudsakliga skälet till att man har ekonomiska problem, så beviljas man inte skuldsanering, utan man får nog betala tills hela skulden är borta eller man dör, vilket som nu kommer först. 25 miljoner har väl de flesta att göra med resten av livet om de skall betala av.
Japp...Du får ingen skuldsanering så länge du äger något av betydande värde..bil..båt..bostad..husvagn..etc.
Citera
2018-01-14, 09:37
  #320
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krocketklubba
Du påstår alltså att ett väluppfostrat barn ALDRIG tar ett felaktigt beslut eller gör något dumt?
Det gör dom säkert...bara en fråga Hur stor dumheten är..
Att bränna ner byggnader hör nog till sällsyntheterna.
Citera
2018-01-14, 09:40
  #321
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Kronofogden går inte in och tar din lön när du har löneutmätning, utan det är din arbetsgivare som betalar en del av din lön till Kronofogden i stället för till dig. Att din arbetsgivare skulle hjälpa till att gömma undan delar av lönen är nog inte så sannolikt.

När det gäller det där med fem år så är det inte så att man beviljas skuldsanering för vad som helst. Utan att veta säkert så skulle jag tro att om det är ett skadeståndsanspråk som är det huvudsakliga skälet till att man har ekonomiska problem, så beviljas man inte skuldsanering, utan man får nog betala tills hela skulden är borta eller man dör, vilket som nu kommer först. 25 miljoner har väl de flesta att göra med resten av livet om de skall betala av.
Jo skuldsanering kan man få om det visar sig att skulden inte kan betalas inom översådlig tid och det framkommer att man faktiskt försökt.
Tycler för övrigt att det är helt rätt av försäkringsbolaget att kräva föräldrar som inte ser efter sina barn på skadestånd.
Samma sak borde gälla bilbränder, stöld o.s.v
Citera
2018-01-14, 09:51
  #322
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 64an
Jo skuldsanering kan man få om det visar sig att skulden inte kan betalas inom översådlig tid och det framkommer att man faktiskt försökt.

Är du säker på det? Jag är inte helt säker, men jag vill ändå minnas att jag har läst om folk som har blivit nekade skuldsanering p.g.a att de har haft skadestånd att betala. Det är ju nämligen rätt trist för den som skall få skadeståndet om du bara behöver betala några tusen i månaden i fem år, och sedan kan du bada i champagne resten av livet, samtidigt som den som du skulle ersätta med ditt skadestånd får stå där med lång näsa.

Edit:
"Vid skälighetsbedömningen ska KFM särskilt beakta hur och varför en skuld har uppkommit. Skulder på grund av t.ex. lyxkonsumtion, misslyckad spekulation eller skadestånd på grund av brott kan tala emot en skuldsanering."
https://www4.skatteverket.se/rattsli....9/322268.html
__________________
Senast redigerad av Trixton 2018-01-14 kl. 10:04.
Citera
2018-01-14, 10:04
  #323
Medlem
Dammigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krocketklubba


Dom sköt en raket i ett ventilationsrör, dom har inte "tänt på skolan"..

De sköt en raket i ett ventilationsrör SOM BRÄNDE NER SKOLAN. Är det resultatet som ska utvärderas?
Vilken otur att hela skolan brann ner. Det var inte meningen. Allt klart och förlåtet.
Citera
2018-01-14, 10:11
  #324
Medlem
Ni är ju för sorgliga i denna tråden som tycker de e rätt att föräldrarna ska hosta upp 25miljoner.

Har ni aldrig själv gjort något korkat när ni va unga? Sen att dessa ungdomar brände ner en hel skola är galet. Men jag har svårt att tro de skulle va med uppsåt.

"Dåliga föräldrar", dom kan väl inte va med och bevaka tonåringarna varenda sekund. Hur kan de va deras fel tycker ni? Jag har gjort många dumma grejer i mitt liv även om jag varit skötsam annars. Men haft tur att de inte lett till något stort. (som att bränna ner en skola) inte fan är de mina föräldras fel att jag gjort de grejerna som man i vuxenålder nu tänker att de va väldigt korkat gjort. För de e väl så de är att vara barn/ungdom? Man gör fel och lär sig göra rätt. Och nej till alla som tror att jag menar att man måste bränna ner en skola för att veta att de skulle va fel. Detta är maximal otur.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback