Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-11, 13:58
  #1
Medlem
Frostpunk - ett sjukt snyggt överlevnads- och strategispel. En ny istid har lagt sig över världen med följden av att de flesta människorna och djuren har frusit ihjäl. Du får kontrollen över en lite grupp överlevare och bygger en bas mitt i snöstormen. Ditt mål är att få dem att överleva - till varje pris. Spelet innehåller moraliska dilemman som barnarbete och kannibalism.

En trailer har släppts:https://www.youtube.com/watch?v=PSyDcBMjbVQ

Det finns även ett par gameplays på youtube av en demoversion.

Kommer ni köpa det? Släpps i mars tror jag.
Citera
2018-01-12, 12:40
  #2
Medlem
Ralle_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurreburre83
Frostpunk - ett sjukt snyggt överlevnads- och strategispel. En ny istid har lagt sig över världen med följden av att de flesta människorna och djuren har frusit ihjäl. Du får kontrollen över en lite grupp överlevare och bygger en bas mitt i snöstormen. Ditt mål är att få dem att överleva - till varje pris. Spelet innehåller moraliska dilemman som barnarbete och kannibalism.

En trailer har släppts:https://www.youtube.com/watch?v=PSyDcBMjbVQ

Det finns även ett par gameplays på youtube av en demoversion.

Kommer ni köpa det? Släpps i mars tror jag.

När jag först såg tråden trodde jag det var ett annat spel, men insåg att jag hade blandat ihop detta med Impact Winter, som jag läst inte alls ska vara så bra.

Men detta ser ut att kunna bli riktigt sjysst, ska kolla in mer videos av det i helgen då jag sitter på jobbet nu. Men vad jag förstod det så är det samma personer som ligger bakom detta spel som gjorde "This War of Mine" som är ett riktigt bra spel, så tvivlar inte en sekund på detta. Kommer hålla kolla på detta spelet tills det släpps, tack för tipset.

Googlade lite om demot, men verkar bara vara vissa som har fått tag i det eller fått det. Hade varit kul att få tag i det och prova, men kanske bara Youtube-folk som fått tillgång hittills!
Citera
2018-01-12, 12:45
  #3
Medlem
zBr9s avatar
Spelet ser klart intressant ut, och jag gillade This War of Mine så det är iallafall ett kapabelt gäng som ligger bakom.

Det jag hoppas på är att stadbyggarläget är så stort och varierat som exempelvis Rimworld, eller andra "basbyggar-survivals", att ens bas verkligen känns levande och hela tiden måste ses efter, inte att den bara finns med som en statisk bakgrund som man sedan har möjlighet att påverka endast genom de moraliska val man ställs inför osv. Vill ha verktyg för att dra vägar, bygga murar, och såna grejer!

Bara ögnat igenom några videos men såg inte så mycket gameplay att jag kan ha en ordentlig uppfattning än, men kommer absolut att hålla koll på detta
Citera
2018-01-12, 16:44
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zBr9
Det jag hoppas på är att stadbyggarläget är så stort och varierat som exempelvis Rimworld, eller andra "basbyggar-survivals", att ens bas verkligen känns levande och hela tiden måste ses efter, inte att den bara finns med som en statisk bakgrund som man sedan har möjlighet att påverka endast genom de moraliska val man ställs inför osv. Vill ha verktyg för att dra vägar, bygga murar, och såna grejer

Har kollat på en del gameplay och det stora problemet i basen verkar vara värme, mat och material. Det gör att du aldrig riktigt kan slappna av eller helt släppa basbyggandet och samlandet. Sen verkar det snarare handla om att förbättra värmeinstallationer än vägar. Men jag kan ha fel.
Citera
2018-02-15, 17:34
  #5
Medlem
Spelet ska komma ut under Q1 har teamet meddelat via Facebook. Senast sista mars alltså
Citera
2018-03-13, 18:55
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurreburre83
Spelet ska komma ut under Q1 har teamet meddelat via Facebook. Senast sista mars alltså

Det har blivit uppskjutet lite ytterligare, till den 24 April.

http://steamcommunity.com/games/3231...57072168047580
Citera
2018-03-13, 19:43
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetMaster
Det har blivit uppskjutet lite ytterligare, till den 24 April.

http://steamcommunity.com/games/3231...57072168047580

Såg det. Tillsammans med ytterligare en riktigt snygg trailer: https://www.youtube.com/watch?v=YPCgltNJoHI
Citera
2018-03-14, 20:11
  #8
Medlem
Helenedals avatar
Ett givet köp! Uppskattar stad(t)s-byggare enormt och har hållit ögonen på detta ett bra tag. Verkar grymt fräsigt!
Citera
2018-06-04, 11:58
  #9
Medlem
Mackan52s avatar
Har köpt spelet en tid tillbaka och jävlar i mig vad det rycker i hjärtsträngarna speciellt i slutet men vad mer kunde man vänta sig av samma studio som gjorde "This War of Mine".

Fast det som skiljer sig från This War of Mine är att man aldrig kommer in i en "vardagslunk", spelet öppnar alltid upp någon ny utmaning och man dansar hela tiden med så knappa resurser och ett så litet överflöd att man lätt kan hamna i en svacka som sänder en i en spiral som går rätt nedåt.

Storyn och hela "spelet" som en upplevelse ör om man kör i ett sträck som en riktigt lång film, det är inte samma slags stadsbyggare som man är van vid där när man uppnår en viss "nivå" så hamnar man i "god-mode". Det blir kontant kallare och nya utmaningar uppenbarar sig ständigt när man försöker jonglera maslows små behovsmotorsågar för det är verkligen som att jonglera med motorsågar att hålla allt i styr, tappar man en så är det bara början av dina problem för det ena leder alltid till det andra.

Ex.
Om en arbetare inte har husrum blir han/hon sjuk, detta leder till att arbetsinsatsen går förlorad och tempot som helhet sackar ner och personen ifråga måste tas om hand i flera dagar (förutsatt att det finns vårdplats). Ja ni fattar.

Spelet är grafiskt otroligt vackert, snön, den ylande vinden och frosten som sätter sig på ens interface gör att man själv fryser när man spelade.

Klarade spelet utan barnarbete (barnen blev hantverkarlärlingar istället vilket boostar forskningen) och skapade ett Stalinistiskt 1984 samhälle med soppransoner och sprit till maten, kvotor, och extra arbetspass. Ingen kannibalism, inget barnarbete, inga "onödiga" nödarbetspass (det var bara i slutet det behövdes och då var det verkligen nödfall).

Despot var jag, men inte megaloman, jag gjorde allt jag gjorde för folket. Ingen avrättades för att agera exempel (vi hade inte folk över för sådant slöseri), alla individuella offer som gjordes gjorde vi för att kollektivet skulle överleva. Vår seger var folkets triumf mot elementen, de som dog var martyrer i kampen

Frostpunk får av mig betyget:
Chili con carne med tre extra pepparfrukter och två Jimmie Åkessons för att man kunde vara selektiv i invandringspolitiken.
__________________
Senast redigerad av Mackan52 2018-06-04 kl. 12:01.
Citera
2023-07-31, 14:07
  #10
Medlem
Har själv börjat spela Frost Punk igen. Testade det för nåt år sedan men gav upp ganska snabbt då jag upplevde svårighetsgraden lite väl hög för min smak. Men nu gör jag alltså ett nytt försök.

Är inne på dag 10 på första uppdraget och än så länge känns allt någorlunda under kontroll. Jag har byggt två research stations så forskningen går framåt hyfsat fort. Har en scout-expedition ute som plockat upp några överlevare och även hittat en del resurser, så det har varit till stor hjälp. Jag har hus till alla, och två medicinstationer. Maten är lite i knappaste laget men ännu ingen svält. Har bara haft ett par-tre dödsfall så här långt. Så än så länge verkar det ju lovande.

Men det jag minns från förra gången var ju att det snabbt kunde gå från lovande till katastrof, så jag tar inte ut något i förskott. Lite osäker på vilken forskning jag bör prioritera framöver. Jag har fått helt slut på trä-resursen, så snart behöver jag nog uppfinna och bygga sawmills så jag kan använda frusna träd som resurs.
Citera
2024-01-17, 09:48
  #11
Medlem
diseuses avatar
Officiell gameplay-trailer för uppföljaren Frostpunk 2:

https://youtu.be/PWlLOpqIYjA
Citera
2024-02-09, 13:53
  #12
Medlem
Köpte Forstpunk 1 på vinterrean...sjukt bra spel....ett av de bästa byggarspelen jag spelat om inte det bästa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback