Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-11, 12:06
  #1
Medlem
TheBusters avatar
Hej,

När ni tränar Thai klinch kör ni med handskar. Bara lindor eller helt utan?
Citera
2018-01-11, 12:47
  #2
Medlem
Med handskar oftast... men beror på.
Citera
2018-01-11, 18:53
  #3
Medlem
Brottargalnings avatar
Beror på om jag tränar inför en thaiboxningsmatch eller mma-match. Boxningshandskar inför thaiboxning, mma-handskar inför mma-match. Utan handskar är bara om det är lite clinch som uppvärmning.
Citera
2018-01-12, 22:44
  #4
Medlem
rednandslimys avatar
Det varierar. Mest med handskar.
Citera
2018-01-13, 00:59
  #5
Medlem
Apologists avatar
Det beror på målet med din träning: självförsvar, thaiboxningsmatch eller MMA match m.m.

Nu var det ungefär 20år sedan jag tränade men vi körde oftast utan handskar. Det är lättare att greppa o grappla om man inte kör med handskarna.
Man ser OFTA väldigt erfarna MMA killar som faktiskt Thai Klinchar fel, greppar nacken/huvudet fel. Det skulle kunna bero på att de bara kör handskar eller att de helt enkelt blivit lärda fel eller att de mer greppar som brottare.
Här i Thailand där jag bor gör thai killarna det oftast rätt även med handskarna på.
Citera
2018-01-16, 12:00
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Det beror på målet med din träning: självförsvar, thaiboxningsmatch eller MMA match m.m.

Nu var det ungefär 20år sedan jag tränade men vi körde oftast utan handskar. Det är lättare att greppa o grappla om man inte kör med handskarna.
Man ser OFTA väldigt erfarna MMA killar som faktiskt Thai Klinchar fel, greppar nacken/huvudet fel. Det skulle kunna bero på att de bara kör handskar eller att de helt enkelt blivit lärda fel eller att de mer greppar som brottare.
Här i Thailand där jag bor gör thai killarna det oftast rätt även med handskarna på.

Västerlänsk thai är ju inte direkt riktig thai utan som sagt den västerlänska stilen som grundar sig i den thailändska. Att folk greppar fel är förståligt,som du säger är nog en stor del ett invant tekniskt fel,där folk musklar mer än att änvända den tekniska biten.

Ont

Tränar försvar oftast utan handskar o då den tekniska aspekten så som att blocka med armbågarna positioner med händerna där man stoppar ett knä i så tidigt skede som möjligt. Sedan då själva grappling aspekten till o få bäste grepp med handskar . Men personligen ör det helt lönlöst o träna med någon som musklar o jängerni nacken på en när man tränar klinch slutar bara med nackskador så jag är ytterst försiktig i detta moment.
Citera
2018-01-16, 12:03
  #7
Medlem
torrenttobbes avatar
Båda funkar, bra att variera. ALDRIG med lindor, antingen river man någon eller så lindas dom upp. Helt värdelöst.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback