Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-11, 14:59
  #37
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anna_83
Dra mig baklänges vilken dålig idé. Har varit många gånger i Cebu. Det är ungefär som Sodom & Gomorra. Mord, droger, uppgörelser och sexturism på löpande band. Som man inte märker i samma utsträckning som turist. Men du kommer som företagare att få lära känna ett annat Cebu. Var så säker.

En annan sak. Med tanke på din urusla svenska undrar jag om du verkligen kan det här med ekonomi? Eller om du själv är från Filippinerna? Då är det ju en annan sak. Men är du inte det så skulle jag flytta. En hel del mord på västerlänningar i Filippinerna - och det är inte på backpackers utan västerlänningar som bosätter sig där.
Det var mycket positivt du hade att säga om Cebu vill jag lova.
Hr du ens varit här 2017 för det du påpekar stämmer verkligen inte
Citera
2018-01-11, 15:58
  #38
Medlem
14% är i stort sett dubbla genomsnittliga avkastningen på börsen och långt över en vanlig bankränta. Låter inte seriöst, måste finnas en anledning att han lockar dig med orimligt hög avkastning istället för att gå till vanligt låneinstitut. Risken är stor att du blir blåst som jag ser det.
Citera
2018-01-11, 16:11
  #39
Medlem
Luktar rätt skumt enligt mig pga en rad anledningar. Skulle alrdrig göra det i din sits.

Först och främst förstår jag inte riktigt ert tänkta upplägg. Ska du alltså låna ut pengar till tysken mot ränta? Eller ska du bli delägare i verksamheten? Känns som två rätt motstridiga saker.

Ska du vara med och driva eller ska du åka hem till sverige?

Vilket fall:

-Skulle inte riktigt lita på någon som har så svårt att skrapa ihop 25 tusen. I sverige kan man ju ta blancolån upp till typ 100 000 till lägre ränta än så, varför kan han inte göra något liknande i tyskland?

-Om det visar sig att det inte går så bra som han tänkt och inte kan betala, vad gör du då?

-Om han går under jorden, kan du då få tillbaka dina pengar på något sätt?

Privatlån till en utlänning på andra sidan jorden känns otroligt riskfyllt. Just nu kanske allt känns frid och fröjd, som det kan göra när man får en idé och blir uppspelt. Men om något går fel, vilket är rätt troligt, är du rökt.
Citera
2018-01-11, 16:16
  #40
Medlem
Coffeemans avatar
Jag blir inte riktigt klar på om du ska låna ut pengar eller investera dom?

Om det är en investering så är 14% endast en prognos och inte något säkert och om det är ett lån så behöver du vara klar på vad för slags pant du får (om någon) samt hur amorteringen ska se ut.
Citera
2018-01-11, 17:30
  #41
Medlem
Jthunderas avatar
Ganska säker på att TS aldrig kommer att se den här tysken igen efter att pengar har bytt händer. Luktar scam långa vägar.

Kan han som europé inte får ihop 25 000 kr själv så är han en luffare. Han kan som någon nämnde låna upp till 100 000 kr utan säkerhet till en bättre ränta än 14% i Sverige och säkert i Tyskland.

Varför lånar du inte 35 000 kr på ditt hus i Sverige TS? 1.5% i ränta nu. Då kan du bygga ditt hostel själv. Jag antar att du vill tjäna pengar på ingenting istället för att jobba? Rätt attityd för att bli riktigt scammad.
Citera
2018-01-11, 18:20
  #42
Medlem
Sebzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
25000 svenska handlar det om jag har bra erfarenhet av hur det funkar men kan
inte slänga upp ca 60,000 svenska hade jag kunnat det då hade jag startat ett eget hostel.
Har bra kunskap men inte ekononmin i det hela

60.000 SEK kan du ju få ett lån på av en svensk bank relativt lätt. Vad hindrar dig?
Citera
2018-01-11, 20:05
  #43
Medlem
Rotselleris avatar
Hur är det lokala ränteläget? 14% låter inte som speciellt högt i filipinerna, i t.ex. indien är detta en konkurrenskraftig ränta för företagsbelåning för stora internationella bolag om det görs i lokal valuta.

Dvs risken måste anses vara ganska hög både på grund av marknad och produkt.
Citera
2018-01-11, 21:48
  #44
Medlem
.
__________________
Senast redigerad av Asiktsbrottsling 2018-01-11 kl. 21:50.
Citera
2018-01-11, 22:13
  #45
Medlem
Jag tycker det låter som en scam.

Här är vad jag tror kommer att hända: Tysken får sina 25000. En vecka senare kommer han tillbaks och säger att det ställe han hade tänkt köpa har hunnit bli sålt men han har hittat ett mycket bättre ställe. Det kostar lite mer men det finns enormt mycket större möjligheter att tjäna pengar där. Han behöver bara 15' till.

En vecka senare kommer han tillbaks, nu behöver han lite mer pengar för att fixa tillstånd och lite mutor till polisen. En så där 10' borde räcka.

Veckan därpå är det något nytt problem, maffian har hört av sig och kräver 20' i beskyddaravgift, annars kan det hända dåliga saker med er båda.

osv... så fort du slutar betala sticker tysken med dina pengar och något hostel ser du aldrig röken av.
Citera
2018-01-12, 05:29
  #46
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asiktsbrottsling
Jag tycker det låter som en scam.

Här är vad jag tror kommer att hända: Tysken får sina 25000. En vecka senare kommer han tillbaks och säger att det ställe han hade tänkt köpa har hunnit bli sålt men han har hittat ett mycket bättre ställe. Det kostar lite mer men det finns enormt mycket större möjligheter att tjäna pengar där. Han behöver bara 15' till.

En vecka senare kommer han tillbaks, nu behöver han lite mer pengar för att fixa tillstånd och lite mutor till polisen. En så där 10' borde räcka.

Veckan därpå är det något nytt problem, maffian har hört av sig och kräver 20' i beskyddaravgift, annars kan det hända dåliga saker med er båda.

osv... så fort du slutar betala sticker tysken med dina pengar och något hostel ser du aldrig röken av.
Den risken finns absolut alltid.Detsamma gäller att man kan bli överkörd av bilister motorcyklar etc etc.
Ibland måste man chansa lite men det lutar lite mer nu som om att jag ska försöka ordna det hela själv hitta 1 ställe jag kan hyra sen ordna det i bra stil med rum bäddar etc men det krävs typ 25000 till av det 25 jag redan har
Citera
2018-01-12, 05:33
  #47
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebzor
60.000 SEK kan du ju få ett lån på av en svensk bank relativt lätt. Vad hindrar dig?
Det stämmer absolut men jag kan inte belåna mer än jag redan har just nu.
Har hus på belåning som alla andra sedna bilen mm.
Avslutade mitt arbete så nu har jag ju ingen fast tjänst och då lånar inte banker ut pengar för skoj skull.
Det är inte 1992 längre
Citera
2018-01-12, 05:38
  #48
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Ganska säker på att TS aldrig kommer att se den här tysken igen efter att pengar har bytt händer. Luktar scam långa vägar.

Kan han som europé inte får ihop 25 000 kr själv så är han en luffare. Han kan som någon nämnde låna upp till 100 000 kr utan säkerhet till en bättre ränta än 14% i Sverige och säkert i Tyskland.

Varför lånar du inte 35 000 kr på ditt hus i Sverige TS? 1.5% i ränta nu. Då kan du bygga ditt hostel själv. Jag antar att du vill tjäna pengar på ingenting istället för att jobba? Rätt attityd för att bli riktigt scammad.
Du har rätt i många avseenden men luffare det var nog till att ta i
Seriöst både du och jag vet att 25000 är ganska mycket för mpnga svenskar även att det inte gäller alla.
Men att säga luffare hmm det vet i fasen
Men visst jag är försiktig det lutar mer om att jag ska försöka få ihop resten själv än att typ bli blåst eller scammad
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback