Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-01-11, 17:06
  #25
Medlem
Var ju för ledsamt det där. Hankatter kan vara riktigt farliga p.g.a. snabbheten när de försvarar sitt revir tyvärr. Men ganska ovanligt att det blir dödsfall p.g.a. det tror jag också. Har sett det några gånger när dom hoppar på hundar som är flera gånger större än de själva. I normalfallet så får hunden panik och lämnar reviret när katten försöker klösa ögonen ur dem. I det här fallet kanske hunden stannade kvar och försökte bita tillbaka och det eskalerade. Men som sagt så borde hunden vara rejält illa tilltygad med synliga sår och på brottsplatsen torde det finnas hårtufsar i så fall.

Bara å gå till grannen och försöka reda ut det hela. Inte mycket annat att göra.
Citera
2018-01-12, 04:42
  #26
Medlem
Eiinnds avatar
Det är ju grannens fel om något, det är normalt att katter går som dom vill och det går inte att kolla dom på det sättet, men en hund ska du ha koll på.
Citera
2018-01-12, 07:21
  #27
Medlem
Svantevits avatar
Bra gjort att du lämnade tillbaks den och inte grävde ner den utan att säga nåt som flera i tråden rekommenderade. Inte schysst att låta grannfamiljen gå och hoppas på att hunden ska komma hem igen i månader.
Citera
2018-01-12, 08:27
  #28
Medlem
Låter ganska långsökt att katten ska ha dräpt hunden. Inte för att den inte är kapabel men för att en hund är svår att döda, och katten måste lägga stor tid för att avliva ett sådant stort byte, katter är explosiva men tappar snabbt intresse eller blir utmattade.
Citera
2018-01-12, 09:18
  #29
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 75190255508
Det skulle ju kunna vara en Maine Coon eller en Bengal. Katter i den storleken kan nog dra hem både det ena och det andra. Fan, känns ju som att man har en mindre tiger hemma när en sån drar fram över golvet.

Det räcker med en välvuxen bondkatt som har erfarenhet av slagsmål naturligt. Min katt gav sig på en yorkshire terrier modell mindre och tyvärr fick jycken avlivas. (Försäkringar är bra). Så katter kan vara riktigt skickliga på att jaga/försvara sig även mot hundar..

https://www.youtube.com/watch?v=5sAF8gMN9c0
Citera
2018-01-20, 13:44
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Låter ganska långsökt att katten ska ha dräpt hunden. Inte för att den inte är kapabel men för att en hund är svår att döda, och katten måste lägga stor tid för att avliva ett sådant stort byte, katter är explosiva men tappar snabbt intresse eller blir utmattade.

Ja, det är det som är konstigt. Kanske var det så att hunden hade något problem och fick hjärtinfarkt eller linknande under slagsmålet...
Citera
2018-01-20, 16:49
  #31
Medlem
En del hankatter blir ju rätt stora, men att den skulle ta hunden som byte och bära hem den... haha, njä...
Citera
2018-03-11, 02:03
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Låter ganska långsökt att katten ska ha dräpt hunden. Inte för att den inte är kapabel men för att en hund är svår att döda, och katten måste lägga stor tid för att avliva ett sådant stort byte, katter är explosiva men tappar snabbt intresse eller blir utmattade.

Ja, jag har också haft den funderingen. Men när katten hem hunden tänkte jag mest på hur jag skulle hantera situationen, och först nu i efterhand så önskar jag att jag hade undersökt bytet för se hur det gick till.
Citera
2018-03-11, 03:14
  #33
Medlem
dobbelinas avatar
Får nog sätta upp en "Varning För Katten" skylt efter den här incidenten
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback