Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-18, 00:05
  #13
Medlem
DMfanNo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Som sagt, är ingen expert Men synthar är väldigt intressant.
Hoppas man tänt en gnista, vi kan aldrig få för många "synthnördar". (Och nej, jag är inte en "synthare" i dess riktiga mening och mode)

Ett litet tips till är att testa en modulär synth i mjukvaruform. Det är lite klurigt, men rätt så roligt.

https://vcvrack.com/
För mig jag läste att denna även ska funka som VST i framtiden, så det finns många möjligheter!

Det gör inget, ni icke-synthare tillhör väl också släktet homo sapiens... nästan
Citera
2018-01-18, 04:13
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Som sagt, är ingen expert Men synthar är väldigt intressant.
Hoppas man tänt en gnista, vi kan aldrig få för många "synthnördar". (Och nej, jag är inte en "synthare" i dess riktiga mening och mode)

Helt rätt, man behöver säkert inte vara "synthare" för att uppskatta att pyssla med ljuddesign i en synth.

Jag har för tillfället tre maskiner, och alla är väldigt skojiga att designa ljud med.
Moog Minitaur: Analog (så klart...). Minst editeringsmöjligheter, men bäst för basljud.
Behringer DeepMind 12: Analog. Kommer med ganska ointressanta presets, mest jäklar vad man kan gräva ner sig i ljudediteringarna, och när man lärt sig att hantera den låter den riktigt bra. Den jämförs ofta med Roland Juno 106. Jag tycker att DM12 är bättre.
Waldorf Blofeld: Digital. Så många frihetsgrader i ljudediteringarna att man kan försvinna in i den flera timmar i sträck utan att äta eller sova... Underskattad maskin, och arbetshästen när jag skriver musiken. Den står oftast för minst hälften av ljudbilden i de färdiga låtarna, även om de "viktiga" ljuden ofta i slutändan är utbytta mot Moog:en och DM12:an.

Ångrar fortfarande ibland att jag sålde min DSI Tetra. Men jag tyckte att DM12 gjorde samma grejer, fast med fler möjligheter att ratta i realtid.

Just nu funderar jag på att köpa Rolands "Boutique"-remake av Jupiter 8 som heter JP-08.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback