Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-01-10, 22:57
  #25
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Integration och invandring --> Jämställdhet och diskriminering
/Moderator
Citera
2018-01-10, 23:52
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratzy
+1
Muslimerna hatar ju även judar och mycket hatbrott mot judar begås i Sverige av muslimer och i andra länder p.g.a. t.ex. Palestina och- Israelkonflikten.

Eller så hatar muslimer judar för att dom är judar, det fanns en mycket utbredd antisemitism och pogromer förekom i arabvärlden långt innan israel ens existerade som stat.
Citera
2018-01-11, 00:11
  #27
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sajebis
Kan köpa att de inte alltid gillar varandra men att de skulle vara av olika ras köper jag däremot inte och det måste väl i alla fall vara vilkoret om man ska diskutera rasism?

Nej, rasism omfattar alla nivåer av etnicitet och sträcker sig inte bara till termerna svarta, vita, bruna, gula och röda. Det är inte så enkelt.
Citera
2018-01-11, 00:56
  #28
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratzy
Definitionen av rasism är "Diskriminering mot någon av annan ras grundat på att ens egna ras är överlägsen/bättre".

Jag gillar inte den definitionen. Tycker sista delen inte hör dit.

Om jag som svart inser att min ras, folk med genetiskt ursprung från samma område som jag, är överlägsen alla andra raser på att springa 100 m är det inte rasism. Det är ju bara sunt förnuft.

Enligt min mening är det enbart det där med att anse att människor tillhörande olika raser ska behandlas olika på individnivå, enbart på grund av rastillhörigheten, som är rasism. Detta helt oavsett vad skälet är.
Citera
2018-01-11, 03:53
  #29
Medlem
Det finns mängder med platser i Afrika och Mellanöstern där man inte kan resa om man inte tillhör de minoriteter som bor där.

Det finns nog gott om platser i Östeuropa också, men där är det nog mest ideologisk diskriminering, att man måste acceptera diverser territoriellt nonsens, romantisering av Sovjet m.m.

Rasism och regionalism hör i grunden till de mest primitiva mänskliga egenskaperna. Skillnaden mellan vår rasism och t.ex. de amerikanska negrernas hat mot oss "djävlar" är att vi har vetenskapliga bevis.

Vi har byggt upp hela vår civilisation på vår överlägsenhet över resten av jordens befolkning. Och vår civilisation är det mest värdefulla som finns på jorden.

Det finns ingenting man kan göra i vetenskapens och förnuftets namn utan att på samma gång erkänna vår överlägsnad.
Citera
2018-01-11, 04:15
  #30
Medlem
Observera även:

Negrer i Afrika är rasister mot s.k. "bushmen".

Negrer i Afrika är även rasister mot albinon.

Ljushyade indier är rasister mot mörkhyade indier genom deras kastsystem, enligt vilket mörkhyade indier kategoriskt anses mindre värda än de ljusa.

Sydamerikanska blattar av olika slag är kategoriskt rasister mot negrer, slavättlingar.

Afroamerikaner har ett djupt rotat hat mot vita som lever vidare än i dag, där man bl.a. snackar om "cracker" och "djävlar". De går in i detalj på vår underlägsenhet. Finns flera föreningar för svart överlägsenhet i USA.

M.m. - hoppas någon fyller i med mer.
Citera
2018-01-11, 19:36
  #31
Medlem
NAVYSEALTEAM6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sajebis
Anses de verkligen vara av olika raser?



Religiös rasism, vad är det för ord egentligen???? Man kan ju byta sagobok men man kan inte byta sin ras.

Ett nytt ord
Citera
2018-01-11, 21:10
  #32
Medlem
Hittade precis det här citatet i en annan tråd, så jag saxar in det. Tyvärr från en premium-artikel. Källa nedan.

Citat:
Född och uppvuxen i Iran fick jag lära mig att turkar, araber, svarta och många andra i princip var underlägsna människor.

likadant hos ett flertal andra invandrargrupper. Serber, turkar, araber och många fler hatade andra nationaliteter, dels utifrån historiska perspektiv men också enbart baserat på rasistiska fördomar, mot till exempel svarta eller romer.

En bekant som är eritrean pratar ofta ofattbart kränkande om somalier. Denna rasism är också förvånansvärt öppet uttalad. Jag har nog aldrig hört så många grova påhopp på andra grupper som när jag pratar med folk med invandrarbakgrund.

https://www.svd.se/rasismen-vi-sallan-pratar-om
Citera
2018-01-11, 23:36
  #33
Medlem
Ancient-Lurkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Observera även:

Negrer i Afrika är rasister mot s.k. "bushmen".

Negrer i Afrika är även rasister mot albinon.

Ljushyade indier är rasister mot mörkhyade indier genom deras kastsystem, enligt vilket mörkhyade indier kategoriskt anses mindre värda än de ljusa.

Sydamerikanska blattar av olika slag är kategoriskt rasister mot negrer, slavättlingar.

Afroamerikaner har ett djupt rotat hat mot vita som lever vidare än i dag, där man bl.a. snackar om "cracker" och "djävlar". De går in i detalj på vår underlägsenhet. Finns flera föreningar för svart överlägsenhet i USA.

M.m. - hoppas någon fyller i med mer.

Afroamerikaner hatar även asiater. Arbetsamma asiater är väldigt utsatta av svarta gäng...
Citera
2018-01-11, 23:40
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancient-Lurker
Afroamerikaner hatar även asiater. Arbetsamma asiater är väldigt utsatta av svarta gäng...

Precis, samtidigt som det finns mycket kineser och indier i Afrika som utnyttjar niggers som slavarbetare där.

Observera att kineserna och indierna har en människosyn där man i princip ska leva som livegen och arbeta sig till döds om man tillhör ett lägre stånd. Ungefär som kung Leopold såg på negrerna i Kongo.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback