Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-10, 18:26
  #1
Medlem
Har en macbook pro som jag raderade hdd på med hjälp av diskverktyget i menyn som kommer upp när man trycker cmd+r vid start.
Själva raderandet gick bra.
Sen när jag skulle återinstallera OS då kom problemen.

Trycker jag cmd+r vid start så kommer:
starting internet recovery upp.
Efter en kort stund kommer :
apple.com/support -3403F upp som fel.

Jag har nätverkskabel in i mbp, har provat cmd+alt+r med samma resultat. Jag kommer liksom inte ens in i återställningsmenyn utan direkt till internet återställningen.

Har provat dra ut nätverkskabeln och angett lösenord o nätverk men med samma resultat.

Kan tillägga att jag är helt färsk på mac också.

Så vad ska jag göra? Är det värt att lämna in för att nån ska installera os med skiva? Byta hdd? Eller vad?

Tacksam för all hjälp
Citera
2018-01-10, 18:35
  #2
Medlem
My-Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.sopis83
Har en macbook pro som jag raderade hdd på med hjälp av diskverktyget i menyn som kommer upp när man trycker cmd+r vid start.
Själva raderandet gick bra.
Sen när jag skulle återinstallera OS då kom problemen.

Trycker jag cmd+r vid start så kommer:
starting internet recovery upp.
Efter en kort stund kommer :
apple.com/support -3403F upp som fel.

Jag har nätverkskabel in i mbp, har provat cmd+alt+r med samma resultat. Jag kommer liksom inte ens in i återställningsmenyn utan direkt till internet återställningen.

Har provat dra ut nätverkskabeln och angett lösenord o nätverk men med samma resultat.

Kan tillägga att jag är helt färsk på mac också.

Så vad ska jag göra? Är det värt att lämna in för att nån ska installera os med skiva? Byta hdd? Eller vad?

Tacksam för all hjälp

Om du hamnar i internet recovery borde du kunna installera det OS som datorn levererades med därifrån. Dock så vet jag inte hur det fungerar med en så gammal dator, eftersom att den borde levererats med ett OS som kräver skiva.

Annars följ denna länk.

https://support.apple.com/sv-se/HT201372
Citera
2018-01-10, 19:02
  #3
Medlem
Tycker också det borde gå att installera orginal OS, men icke. Har kikat lite på länken du skickade, men har ett problem. Jag är egentligen en pc människa, har en hög med olika pc, och den enda macen jag äger har fasnat i internetrecoveryloop eller vad man ska säga.
Kanske går att göra en startdisk till mac med en pc?
Citera
2018-01-11, 19:14
  #4
Medlem
Pratade med en kille på ett appleservice ställe idag, han påstod att en så gammal dator inte stöder internet recovery.

Så till problem 2.
Om jag lyckas göra en boot usb/dvd, är det som med pc, att den startat från skivan/usb av sej själv vid uppstart? Eller är det cmd+alt+r man måste trycka? För vilken kombination jag än trycker vid uppstart så hamnar den alltid på samma ställe, dvs internet recovery o sen error.

Innan jag formaterade hdd så fick jag upp menyn för diskverktyg, återställning o allt vad det var. Men efter formateringen så hamnar jag direkt i internet recovery.

Provade cmd+alt+r+s för det skulle tydligen nollställa nåt, skärmen blev ljusare efter det. Jippi....
Citera
2018-01-11, 19:46
  #5
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.sopis83
Pratade med en kille på ett appleservice ställe idag, han påstod att en så gammal dator inte stöder internet recovery.

Så till problem 2.
Om jag lyckas göra en boot usb/dvd, är det som med pc, att den startat från skivan/usb av sej själv vid uppstart? Eller är det cmd+alt+r man måste trycka? För vilken kombination jag än trycker vid uppstart så hamnar den alltid på samma ställe, dvs internet recovery o sen error.

Innan jag formaterade hdd så fick jag upp menyn för diskverktyg, återställning o allt vad det var. Men efter formateringen så hamnar jag direkt i internet recovery.

Provade cmd+alt+r+s för det skulle tydligen nollställa nåt, skärmen blev ljusare efter det. Jippi....

Om du har ett USB-minne med giltig macOS-installation på, så håll ner Alt-tangenten vid uppstart för att komma in i menyn för att välja startskiva. Där bör du då se USB-minnet och kan välja det att starta på.
Citera
2018-01-12, 07:57
  #6
Medlem
Håller på att göra en startdisk med usb minne, fick låna en mac av en kompis!
Tydligen ska high sierra fungera på mbp mid 2010.

Satte igång nerladdningen av hs från appstore och skrev in koden i terminal, så när jag kommer hem från jobbet behöver jag i teorin bata trycka på enter.

Updaterar när jag har gjort nån form av framsteg
Citera
2018-01-12, 21:49
  #7
Medlem
Gjorde som länken my-man länkade beskrev, funkade kanon, tog ca2h med nedladdning och skapandet av boot usb eller vad man kallar det.
Och High Sierra fungerar perfekt på den också👍🏻
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback