Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-09, 22:34
  #1
Medlem
Hegamons avatar
Klockan är kanske använd en vecka. Det är en sådan här rysk (Vostok) uppdragbar klocka:
https://klocksnack.se/attachments/im...9715-jpg.2452/

Den användes ungefär en vecka. Sedan hackade uppdragningsmekanismen upp sig. Jag tog fram den nu och fick den att fungera. Är det så att den behövs olja av urmakaren? Eftersom smörjoljan kanske stelnat under åren?
Citera
2018-01-09, 22:38
  #2
Medlem
Knappast smörjolja i en sån.
Citera
2018-01-09, 22:42
  #3
Medlem
Ja, den behöver en service. Oljorna i verket har stelnat och eventuella gummipackningar har torkat ut, vilket gör att den inte längre är vattentät (om den var det från början).
Citera
2018-01-09, 22:46
  #4
Avstängd
KneeTops avatar
Köp en olja som passar öppnam och smörj själv. Eller så använder du den bara tills du får problem med den.
Citera
2018-01-09, 22:48
  #5
Medlem
SnakePlissskens avatar
Frågan är om den är värd en service - finns på eBay för 438:-

https://m.ebay.com/itm/VOSTOK-WATCH-....c100408.m2460
Citera
2018-01-10, 07:59
  #6
Avstängd
KneeTops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Frågan är om den är värd en service - finns på eBay för 438:-

https://m.ebay.com/itm/VOSTOK-WATCH-....c100408.m2460

Om jag hade ett 25 år gammalt armbandsur i nyskick så hade jag lätt kostat på det en rengöring och en droppe olja, allting handlar inte om pengavärde här i livet!
Citera
2018-01-10, 14:43
  #7
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KneeTop
Om jag hade ett 25 år gammalt armbandsur i nyskick så hade jag lätt kostat på det en rengöring och en droppe olja, allting handlar inte om pengavärde här i livet!

Hade uret haft affektionsvärde, släktklenod eller minnen så håller jag givetvis med. Är det bara en klocka man haft liggande så är det väl frågan..
Citera
2018-01-10, 14:53
  #8
Avstängd
KneeTops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Hade uret haft affektionsvärde, släktklenod eller minnen så håller jag givetvis med. Är det bara en klocka man haft liggande så är det väl frågan..

Alla är vi olika, om den inte fungerande hade jag bara tyckt det varit roligt att pilla isär tvätta och smörja för att förhoppningsvis få den att fungera igen.


När jag var liten grabb så ville jag ha saker att skruva sönder och ihop igen så mamma gick till loppisar och köpte gamla klockor och allt möjligt skit som jag micklade med.
Citera
2018-01-10, 14:56
  #9
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KneeTop
Alla är vi olika, om den inte fungerande hade jag bara tyckt det varit roligt att pilla isär tvätta och smörja för att förhoppningsvis få den att fungera igen.

När jag var liten grabb så ville jag ha saker att skruva sönder och ihop igen så mamma gick till loppisar och köpte gamla klockor och allt möjligt skit som jag micklade med.

Hade en musse piggklocka - en sån som visar tiden med armarna, som jag köpte för 50 spänn när jag var ung en gång för länge sen - den hade jag gärna lämnat in för renovering för en femhundring om jag haft kvar den idag - så visst kan jag förstå dig.
Citera
2018-01-10, 15:01
  #10
Avstängd
KneeTops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Hade en musse piggklocka - en sån som visar tiden med armarna, som jag köpte för 50 spänn när jag var ung en gång för länge sen - den hade jag gärna lämnat in för renovering för en femhundring om jag haft kvar den idag - så visst kan jag förstå dig.

Fast du förstod mig inte där, jag vill inte lämna in dom på reparation jag vill mecka själv, jag finner det tillfredsställande att laga saker.
Citera
2018-01-10, 15:09
  #11
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KneeTop
Fast du förstod mig inte där, jag vill inte lämna in dom på reparation jag vill mecka själv, jag finner det tillfredsställande att laga saker.

Jorå jag förstod precis, men jag mekar inte klockor - är väl inte tillräckligt finmotorisk för att hålla på med små urverk, däremot stora saker som mc-moteorer är kul. Annars är det ju ungefär samma sak, även en motor behöver byta packningar och oljor efter 25 år..

Men precis som med klockor skulle jag inte lägga tid och pengar på en gammal motor heller om den inte var något speciellt och gick att köpa ny billigare.. Exempelvis en gammal knucklehead eller panhead-motor skulle jag kunna lägga hur mycket energi och pengar på som helst för att få i toppskick, men en peugeot från 79 skulle jag antagligen inte lägga 500 spänn och 2 timmar på ens om jag visste att det skulle räcka för att få igång den..
Citera
2018-01-10, 15:24
  #12
Avstängd
KneeTops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Jorå jag förstod precis, men jag mekar inte klockor - är väl inte tillräckligt finmotorisk för att hålla på med små urverk, däremot stora saker som mc-moteorer är kul. Annars är det ju ungefär samma sak, även en motor behöver byta packningar och oljor efter 25 år..

Men precis som med klockor skulle jag inte lägga tid och pengar på en gammal motor heller om den inte var något speciellt och gick att köpa ny billigare.. Exempelvis en gammal knucklehead eller panhead-motor skulle jag kunna lägga hur mycket energi och pengar på som helst för att få i toppskick, men en peugeot från 79 skulle jag antagligen inte lägga 500 spänn och 2 timmar på ens om jag visste att det skulle räcka för att få igång den..

Där är vi ganska lika, men ibland kan jag bara laga och mecka för att få tillfredsställelse, jag kan lägga löjligt mycket tid och energi på att fixa små idiotsaker har jag börjat så vägrar jag sluta för ens jag är klar och allt rullar som det ska, gränsar till idioti och ren dumhet i vissa fall.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback