Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-09, 20:56
  #1
Medlem
Kollar man på lite dyrare segelbåtar har de ofta hydrauliska vinschar. Varför hydrauliska och inte elektriska undrar jag då? Vad är fördelarna och nackdelarna med de olika varianterna?
Citera
2018-01-09, 21:07
  #2
Avstängd
KneeTops avatar
En elmotor har mycket mer rörliga delar som slits i större utsträckning, det är vad jag tror.
Citera
2018-01-09, 21:11
  #3
Medlem
Tryggve52s avatar
Hydraulik är dyrare men bättre. Oftast robustare material och håller därför bättre.
Citera
2018-01-09, 21:39
  #4
Avstängd
KneeTops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryggve52
Hydraulik är dyrare men bättre. Oftast robustare material och håller därför bättre.

Hydraulik finns i alla kvaliteter storlekar osv.
Citera
2018-01-09, 22:23
  #5
Medlem
Kennethkvartings avatar
Killgissning, utan att ha satt min fot på en segelbåt, baserat på ändå hygglig erfarenhet om vinschar på landgående fordon:

Elektriska vinschar brukar inte tåla stallning så bra, dvs om man står och segdrar i ett bärgningsobjekt som har satt sig i ett surhål kan själva motorn brinna upp.

Hydrauliska vinschar kan man stå och stalla länge och hoppas att leran släpper sitt grepp.

På en segelbåt kanske det inte finns behov av att stalla vinscharna, vad vet jag?
Citera
2018-01-09, 23:25
  #6
Medlem
Jag kan tänka mig att det är en rent praktisk anledning: eldrivna vinschar lär ha en hel del magneter i sig, och lär dra en del ström när de är aktiva. Därmed har de potential att störa kompassen rätt mycket. Det är inget man vill ha på en båt. Därmed gör man vad man kan (inom rimliga gränser) för att minimera störningarna för kompassen, och då ligger hydrauliska vinschar nära till hands: det borde gå att tillverka hela vinschen med drivanordning i icke-magnetiska material, så att kompassen inte störs.

Visst behövs det en hydraulpump i detta scenario, och även den behöver en elmotor med tillhörande magneter och hög strömförbrukning. Men eftersom den inte behöver vara placerad i/nära sittbrunnen så kan man montera den långt bort från kompassen, och dra hydraulslangar till vinscharna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback