Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-09, 06:46
  #1
Medlem
Hej, har sedan ca 1år tillbaka ätit ca 2dl sojayoghurt till mina flingor varje dag (morgon samt kväll), plus sojamjölk till gröten varje morgon ca 2-3dl där med vilket gör att jag får i mig en hel del (valt soja istället för mjölk). Kom bara in på ämnet med en vän som tappa hakan av att jag åt så myucket soja. han påstår att man som max ska ta det nån gång då och då och absolut inte varje dag! sitter här och är super orolig nu eftersom jag konsumerar soja produkter flera gånger om dagen i över ett års tid nu. Är det farligt? någon som har koll? jag har googlat och fått läsa både bra och dåliga saker om soja.
__________________
Senast redigerad av volvoraggare 2018-01-09 kl. 06:52.
Citera
2018-01-09, 06:51
  #2
Medlem
Farligt vet jag inte men soja kan rubba hormonbalansen i kroppen. Soja innehåller en hel del östrogen vilket kanske inte är det bästa.
Citera
2018-01-09, 06:54
  #3
Medlem
Okej, men den mängd jag får i mig ca 6dl soja prdukter om dagen, är det någon som påverkar min hälsa negativt? cancer , sköldkörteln etc.. Bör jag dra ned eller sluta helt med dessa produkter? om ja vad är mer hälsosammare alternativ?
Citera
2018-01-09, 07:45
  #4
Medlem
Du borde lägga av helt med soja. Och ja, det är alldeles för mycket.
Citera
2018-01-09, 08:00
  #5
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvoraggare
Okej, men den mängd jag får i mig ca 6dl soja prdukter om dagen, är det någon som påverkar min hälsa negativt? cancer , sköldkörteln etc.. Bör jag dra ned eller sluta helt med dessa produkter? om ja vad är mer hälsosammare alternativ?

Variera mellan olika bön- och spanmålsprodukter ... och om du får ett sug efter högprotein-intag kan du alternera med "seitan" (förutsatt du inte är glutenallergiker).
Citera
2018-01-09, 08:05
  #6
Medlem
Nej, sojamjölk skadar inte din hälsa.

Viralgranskaren

Mer diskussion:

(FB) Soja ICKE farligt, en gång för alla.
Citera
2018-01-09, 08:11
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cauvie
Farligt vet jag inte men soja kan rubba hormonbalansen i kroppen. Soja innehåller en hel del östrogen vilket kanske inte är det bästa.
Soja innehåller fytoöstrogener, men det inte är samma typ av östrogen som vi har i kroppen. Fytoöstrogener ger i regel en antiöstrogen effekt i kroppen.

Läkare för framtiden

Diskussion:

(FB) Soja, fytoöstrogen och "testosänkande"
Citera
2018-01-09, 08:38
  #8
Medlem
Så slutsatsen är att jag får i mig för mycket soja under en dag, och att jag bör sluta med det? Jag är känslig mot både gluten och laktos annars hade havremjölk varit ett alternativ.
Citera
2018-01-09, 10:17
  #9
Medlem
Tacofiestas avatar
Alpro coconut är att rekommendera som substitut för mjölk. Den är gjord på ris, så du borde inte behöva oroa dig för varken gluten eller laktos. God är den också.
Citera
2018-01-09, 10:20
  #10
Medlem
Män bör inte äta soja i dom mängderna, jag undviker det helt och hållet. Mandelmjöl är ett alterntiv.

Forsätter du med detta så blir du en volvoraggare med bröst.
Citera
2018-01-09, 16:02
  #11
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvoraggare
Så slutsatsen är att jag får i mig för mycket soja under en dag, och att jag bör sluta med det? Jag är känslig mot både gluten och laktos annars hade havremjölk varit ett alternativ.

Läs artikeln som Dilutin lade in. Svaret är enligt den informationen att nej, du äter inte för mycket soja.
Citera
2018-01-09, 16:16
  #12
Medlem
tobbenzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dilutin
Soja innehåller fytoöstrogener, men det inte är samma typ av östrogen som vi har i kroppen. Fytoöstrogener ger i regel en antiöstrogen effekt i kroppen.

Läkare för framtiden

Diskussion:

(FB) Soja, fytoöstrogen och "testosänkande"

Äntligen någon som är påläst, fan vad uppfriskande
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback