Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-09, 02:53
  #1
Medlem
Hej,

Säg att jag skulle be ett bolag utanför EU att förvalta mina kryptovalutor (handla och sälja för att öka vinst) mot en avgift, kommer dessa köp och försäljningar beskattas på samma sätt som om jag personligen i Sverige skulle köpa/sälja tillgångarna?

Exempel:

Jag köper 10 BTC för 1MSek.

Sedan skickar jag 10 BTC till icke-EU bolaget som under kontrakt har som jobb att förvalta och försöka få dessa kryptovalutor att växa (de ska alltså tradea) mot en avgift på 1%. Säg att de har gjort 100 transaktioner under ett år och när jag vill avsluta vårt samarbete så får jag tillbaka en större summa på runt 20 BTC då kryptovalutorna de har inversterat i åt mig har ökat i värde.

Frågan är: Kommer jag behöver skatta för varje vinst som skedde bland de 100 transaktionerna som icke-EU bolaget gjorde med mina tillgångar, eller är det endast hela vinsten (10 BTC/1Mkr)?

Tack!
Citera
2018-01-09, 15:19
  #2
Medlem
Scaliburs avatar
Skatt på inkomst av kapital ligger i Sverige platt 30%, så du kommer få skatta lika mycket vare sig du skattar 1 gång på hela beloppet, eller 100 gånger för varje transaktion. Så för att slippa krångel är det nog bäst att bara skatta hela vinsten en gång.
Citera
2018-01-09, 15:21
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalibur
Skatt på inkomst av kapital ligger i Sverige platt 30%, så du kommer få skatta lika mycket vare sig du skattar 1 gång på hela beloppet, eller 100 gånger för varje transaktion. Så för att slippa krångel är det nog bäst att bara skatta hela vinsten en gång.
Om jag gör vinst efter varje transaktion så kommer det beloppet att förminskas och då kommer ackumuleringeffekten bli sämre, eller?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback