2018-01-09, 00:27
Medlem
Fopolls avatar
Garage på ca 35 kvm, friliggande, södra Sverige.
En garageport, en dörr, inga fönster och inga innerväggar.
Betongplatta på mark.
Isolerade väggar och isolerat tak.
Ingen installerad uppvärmning.
Ventilation via självdrag; tilluft lågt placerad på norrsidan och frånluft högt placerad på söderväggen mittemot i andra ändan, diagonalt alltså.

Efter att ha stuvat in en del saker i garaget och satt upp hyllor och liknande (egentligen allt utom en bil har varit i garaget än så länge...) så har jag börjat fundera på det här med värme och ventilation av garaget.

Placerade en enkel digital temp med hygrometer från Kjell & Co i garaget nu i december och såg att tempen låg på ca 5-6 grader och den relativa luftfuktigheten var ca 82-88 %. Tror det var mellan 0-5 grader utomhus och regnigt/allmänt fuktigt just då.

# Självdragsprincipen fungerar väl dåligt i ett garaget utan uppvärmning när temperaturen inne inte skiljer sig särskilt mycket från utomhus?

Dessutom är garaget ganska så vindutsatt och när vinden låg kände jag tydligt hur vinden trycktes in genom den ventil som sitter högt upp för frånluft.

Har skaffat en typ av badrumsfläkt, Pax Bora (Bauhaus, egentligen är det väl en Pax Calima?), som jag tänkte sätta i frånluftsventilen samtidigt som jag sätter ett vindskydd för gallerventilen på utsidan på söderväggen. Min förhoppning är att fläkten på insidan tillsammans med vindskyddet på utsidan ska skapa bättre ventilation i "rätt" riktning.

Frågan är hur detta kommer att påverka luftfuktigheten. Luften lär ju i alla fall röra på sig mer med en fläkt som trycker ut luft och då samtidigt drar in luft från andra ändan av rummet.
# Men om det är fuktigt ute så drar väl fläkten ändå bara in ny fuktig luft till garaget?
# Blir det ens någon förbättring för att luften byts ut om det bara innebär att ny kall luft dras in?

Detta resonemang förde mig in på tanken på att ha någon form av enkel uppvärmning i garaget. Har ett konvektorelement på 750/1250/2000 Watt jag skulle kunna använda tänker jag. Vill minnas att man ska kunna ställa in den så att den börjar värma under 5 grader för att undvika kallare än så.
# Typ som en frostvakt kanske?
# Eller ska man ställa in elementet så garaget blir varmare än så, kanske 8-10 grader?
# Finns det någon "lagom" temp utifrån mina förutsättningar, typ tumregel?

Sen är ju såklart även frågan om kostnaden. Pax-fläkten drar som mest ca 6 Watt på boost, 100 % hastighet (tror den flyttar drygt 100 kbm/h då), och ca 2-3 Watt vid bas på ca 50 % hastighet så denna känns ju relativt energisnål och skulle kunna gå ofta/non-stop. Värre är det väl med elementet. Spontant känns ju inte ett sådant element som någon energieffektiv uppvärmning även om det kanske bara handlar om att hålla ca 5-8 grader.
# Eller det kanske räcker tack vare termostatfunktionen?
# Eller ska man skaffa någon annan form av uppvärmning, t.ex. oljeradiator?

Vill ju inte att garaget ska dra onödigt många kWh när uppvärmningen av huset är förhållandevis smart och effektiv.

Syftet med allting är ju som sagt att hålla en vettig luftfuktighet i garaget och samtidigt undvika minusgrader. Har ju förstått att kombinationen av 88-90 % RF vid 5-6 grader är extremt gynnsamt för mögel och fuktskador.
# Vilka nivåer ska man egentligen försöka nå på temp tillsammans med RF? Något diagram sa RF <80 % medan någon sa RF <60 % för att undvika rost på verktyg.

Tacksam för all hjälp!
Citera
2018-01-09, 06:47
Medlem
Sätt in en liten fläkt för ändamålet. Du behöver ca 15 l/s i grundventilation så det är inga stora dimensioner vi talar om såvida du inte förvarar flyktiga kemikalier öppet i garaget (skall ej göras).
Själv hade jag letat efter en liten enfas friblåsande fasadfläkt.
Du bör hålla 40-60 % RH över året för att skydda lokalen och verktyg etc.

Oljeradiatorer är bra men kan vara ivägen i ett garage samt skadas eller skitas ned beroende på arbete.
Takstrips kan vara ett alternativ, enklast är infravärme.
Citera
2018-01-09, 08:10
Medlem
Du kan inte vädra ut fukt när det är slaskväder och noll grader ute. I källare med kalla betongväggar vädrar man så lite som möjligt för att hålla fukten borta. Nu har du fristående och isolerade väggar så situationen är bättre.
Stäng all ventilation och värm upp rummet till 12-14 grader. Då minskar den relativa fuktigheten. Vid den temperaturen börjar en billig elektrisk avfuktare typ Jula att fungera och kan sänka fuktigheten ytterligare.
En avfuktare enligt adsorbtionsprincipen (krypgrundsavfuktare) kostar minst 10000, fungerar vid låg temperatur.
En billig avfuktare enligt kylskåpsprincipen kostar omkring 1500 men fungerar inte vid låg temperatur.
Citera
2018-01-09, 23:34
Medlem
Fopolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodsmoke
Sätt in en liten fläkt för ändamålet. Du behöver ca 15 l/s i grundventilation så det är inga stora dimensioner vi talar om såvida du inte förvarar flyktiga kemikalier öppet i garaget (skall ej göras).
Själv hade jag letat efter en liten enfas friblåsande fasadfläkt.
Du bör hålla 40-60 % RH över året för att skydda lokalen och verktyg etc.

Oljeradiatorer är bra men kan vara ivägen i ett garage samt skadas eller skitas ned beroende på arbete.
Takstrips kan vara ett alternativ, enklast är infravärme.

15 l/s motsvarar väl 54 kbm/h så det borde Pax-fläkten fixa tycker jag. Eller har du något konkret exempel på en ”liten enfas friblåsande fasadfläkt”? Länk kanske?

Känns som att 40-60 % RF blir svårt/omöjligt att nå vid en innetemp på ca 5 grader, inte sant? Antar att tempen måste upp för att få ner RF?

Känns som att jag får börja med att köra konvektorelementet lite då och då för att få upp värmen lite mer. Kanske inte direkt effektivt men det ger värme i alla fall.
Citera
2018-01-09, 23:41
Medlem
Installera en billigare luftvärmepump
Citera
2018-01-09, 23:44
Medlem
Fopolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Du kan inte vädra ut fukt när det är slaskväder och noll grader ute. I källare med kalla betongväggar vädrar man så lite som möjligt för att hålla fukten borta. Nu har du fristående och isolerade väggar så situationen är bättre.
Stäng all ventilation och värm upp rummet till 12-14 grader. Då minskar den relativa fuktigheten. Vid den temperaturen börjar en billig elektrisk avfuktare typ Jula att fungera och kan sänka fuktigheten ytterligare.
En avfuktare enligt adsorbtionsprincipen (krypgrundsavfuktare) kostar minst 10000, fungerar vid låg temperatur.
En billig avfuktare enligt kylskåpsprincipen kostar omkring 1500 men fungerar inte vid låg temperatur.

Nej, det är klar - fuktigt ute ger ju bara ”fukt ut, fukt in” på grund av ventilationen. Men tjänar man ändå ingenting på att luften rör sig jämfört med om den bara stått still med hög RF?

Att hålla 12-14 grader förstår jag vore optimalt, men det låter dyrt att fixa med enkla medel (element/radiator). Fast det är kanske ändå billigare jämfört med att skaffa en vettig avfuktare och driva den istället..?

Fan, jobbigt det här ju.
Citera
2018-01-09, 23:53
Medlem
Fopolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Installera en billigare luftvärmepump

Tips på modell som skulle vara tillräckligt för ändamålet?
Inte overkill med en LLVP för 35 kvm tänker jag spontant?
Citera
2018-01-10, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fopoll
Tips på modell som skulle vara tillräckligt för ändamålet?
Inte overkill med en LLVP för 35 kvm tänker jag spontant?
Min bror installerade en LLVP med snabbkoppling. Då behövde man inte anlita installatör. Qlima tror jag det var. Kolla på Jula och Harald nyborg.
Citera
2018-01-10, 22:50
Medlem
Fopolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Min bror installerade en LLVP med snabbkoppling. Då behövde man inte anlita installatör. Qlima tror jag det var. Kolla på Jula och Harald nyborg.

Vad innebär snabbkoppling?

Qlima.. får googla det!

Du har inte mer specifik info om egenskaper eller modell att leta efter för att undvika en overkill-modell?
Citera
2018-01-10, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fopoll
Vad innebär snabbkoppling?

Qlima.. får googla det!

Du har inte mer specifik info om egenskaper eller modell att leta efter för att undvika en overkill-modell?
Du behöver inte en installatör som har sina apparater med kylmedel osv. Bara koppla samman och vrida på kranen. Nej, du får kolla på de olika modellerna. Det brukar stå om det är snabbkoppling eller inte.
Citera
2018-01-11, 12:48
Medlem
bonobonos avatar
Jag hade problem med en massa fukt i mitt garage tidigare. Körde jag avfuktare så kunde jag tömma den på 10 liter per dygn, fick början på mögel osv. Funderade på olika fläktar och fler ventiler osv men jag köpte till slut en Qlima luftvärmepump på Jula.
Det är ett par år sen men den fungerar mycket bra.
Jag installerade den själv med snabbkopplingarna, var ganska enkelt att följa instruktionerna. Den har fungerat bra till mitt garage som är 48 kvm. Tyckte det var onödigt att lägga mer för att ha lite lägre värme i garaget, men den värmer väldigt bra även när det är som kallast. Förra vintern hade jag -20 ute och den fortsatte att hålla 18-19 grader inne vilket ja tycker är bra för den billiga pumpen.
Jula har erbjudanden på de mindre pumparna då och då och kan gå ner ett par tusen vid rätt tillfälle.
Min pump har utgått nu men finns liknande som även fått lite lägre förbrukning samt wifi osv.
Jag betalade 5500kr på erbjudande där ordinarie pris var 8000kr.
Den här använder jag: https://www.jula.se/catalog/bygg-och...063/#customers
Senast redigerad av bonobono 2018-01-11 kl. 12:53.
Citera
2018-01-11, 15:00
Medlem
INTPs avatar
Om garaget har en södervägg som får sol kan du bygga en luftsolfångare, i sin enklaste form en grund "låda" med svart insida och framsida av genomskinligt glas/plast. Går antingen utforma ventilationen så att värmen i solfångaren skapar cirkulation genom ett par ventiler i väggen, eller med en temperaturstyrd fläkt som slår till när det är varmare i solfångaren än inne i garaget.

Ger kanske inte så mycket värme just mitt i vintern på grund av de få soltimmarna, men desto mer vår/höst (och sannolikt för mycket sommartid). Den stora fördelen är att när man byggt och monterat den är den så gott som gratis i drift, all annan värme kostar pengar löpande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in