Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-01-13, 14:25
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Lille vän, extraslag har alla människor. Vissa känner ingenting andra känner det i hals eller mage till de som upplever det riktigt obehagligt. Att ha takykardi eller bradykardi som du tror är ofarligt är en förvarning på värre saker. Får man det bör man överväga göra något annat än peta i sig droger. Flimmer är något helt annat. Förmaksproblem kan man dela upp i minst två olika typer. Fladder eller flimmer. Fladder förekommer oftast hos de som har hjärtfel av någon typ, inte sällan hos de som har blodförsörjningsproblem. Typ knarkare, gamla rökare eller allmänt hjärtsjuka. Vanligt flimmer triggas igång av ålder(förslitning), droger och vid alkoholförbränning, infektioner , överansträngning. Symtomet av flimmer är just oregelbunden puls samt därtill hög puls. Har man regelbunden med extremt hög puls kan det också vara arytmi. Det kan dock vara svårt att känna men problemet heter, takykardi. Puls över 100/min i vila och efter drogintag skall man vara uppmärksam på. Man ser det direkt på EKG eller på pulsen om man vet vad man letar efter. Om man har dessa symptom och pulsen inte går i sinusrytm har man problem.
Är det en förvarning på "värre saker"? Hjärtat ska slå 100+ bpm om man är stressad eller anstränger sig tillräckligt. Vissa har sån puls helt normalt också, utan att lida av nåt farligt tillstånd.
Hjärtflimmer är en arytmi och allt som inte är sinusrytm är arytmi däremot kan man ha hög puls utan att ha arytmi, det är den allra vanligaste formen av takykardi (sinustakykardi), speciellt om man har knarkat. Knarket frisätter adrenalin och anda signalsubstanser som helt naturligt sätter fart på hjärtat.
Knark är knappast bra för häjrtat men det är ju onödigt att jaga upp folk utan att ha på fötterna.
Citera
2018-01-13, 14:32
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NakedSun
Är det en förvarning på "värre saker"? Hjärtat ska slå 100+ bpm om man är stressad eller anstränger sig tillräckligt. Vissa har sån puls helt normalt också, utan att lida av nåt farligt tillstånd.
Hjärtflimmer är en arytmi och allt som inte är sinusrytm är arytmi däremot kan man ha hög puls utan att ha arytmi, det är den allra vanligaste formen av takykardi (sinustakykardi), speciellt om man har knarkat. Knarket frisätter adrenalin och anda signalsubstanser som helt naturligt sätter fart på hjärtat.
Knark är knappast bra för häjrtat men det är ju onödigt att jaga upp folk utan att ha på fötterna.

Dåså, knarka på du.
Citera
2018-01-16, 15:09
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smattrarn
Skönt att det gick bra för din vän! Men för allt i hela världen, drick inte 1liter vatten i timmen om han knappt rör på sig. Vattenförgiftning är livsfarligt och det är inte kul att få!
För att inte tala om hyponatremi.
Citera
2018-10-02, 20:32
  #28
Medlem
powderfuckers avatar
Min puls har typ inte gått under 90 en enda gång på typ 9 dagar. Min promenadpuls är typ 140.
Har man pajat hjärtat nu?, sista linan va igår vid kl 16.
Citera
2018-10-03, 08:19
  #29
Medlem
Kajahs avatar
Jag tycker också det låter som klassisk CS nojja.
Citera
2018-10-03, 11:46
  #30
Medlem
caecos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av powderfucker
Min puls har typ inte gått under 90 en enda gång på typ 9 dagar. Min promenadpuls är typ 140.
Har man pajat hjärtat nu?, sista linan va igår vid kl 16.
Ta det lugnt, även jag har upplevt liknande puls. Vänta några dagar så är det nere på vanlig nivå.
Citera
2019-01-17, 05:50
  #31
Medlem
Presentpappers avatar
Skulle också vilja påstå din vän förmodligen fick hjärtflimmer. Man ska faktiskt inte underskatta tjack, gränsen mellan nojja och exempelvis tjackpsykos med schizofrena inslag är tämligen hårfin.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback