Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-21, 10:02
  #13
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Tyckte den här filmen var helt underbar! En skenbart enkel saga med djup, lär se om den snart eftersom jag tog för lätt på storyn till att börja med.

Kollade på imdb och blev snopen över alla 1/10 reviews, i den här tråden verkar det som om FB:arna inte heller uppskattat den. Nu är inte jag nån filmentusiast och har ingen koll på de filmer och namn ni nämner och den enda jag sett av regissören är Pans labyrint. Lite tankar och funderingar, hoppas på lite feedback.

Elisas relation till Giles är jag lite brydd över. Trodde först han var pappa eller bara granne, men kan det vara så att de hade ett skenförhållande för att hålla uppe fasaden? Han var ju bög och hon blev kåt på vatten. Verkar inte ha funnits nån annan man i hennes liv och inte heller nåt intresse för annat än vattensex där det gick som hejsan fortare än att koka ett ägg och varenda dag. Lite osäker på det här med pajerna, men tvingade Giles i sig äckliga pajer för att få träffa killen bakom disken som han var kär i? Eller fanns det nån annan anledning?

Att hon så snabbt blev så otroligt intresserad berodde nog dels på det, en vattenman måste ju ha varit hennes dream come true. Det var det som drev henne att ta risken. Verkade lite kliché och barnfilm, med "stum varelse det är synd om lär sig kommunicera" men sen såg man hur hon gladeligen fyllde hela Giles badrum nästan till taket, sket i att det blev översvämning bara hon fick ha sex under vatten.

Frågan är om hon inte själv var en blandras amfibie/människa? Man hade ju hittat henne på stranden som Moses i vassen med märkliga ärr på halsen. Jag gissar ärren i själva verket var outvecklade gälar och att man fick lov att dumpa henne för att hon var mer lämpad för människornas värld. I slutscenen såg det ut som att grodmannen fick gälarna att fungera, eller? Eller var det för att hennes lungor var sabbade av skotten och först när hon höll på att dö kom de igång? Kom hon från Sydamerika dessutom? Med namnet i åtanke.

Att det inte fanns bevakningskamera i labbet tror inte jag var ett plothole utan Strickland ville ju kunna plåga amfibien i lugn och ro. Han gick igång på sadism och att inte kunna ge ljud ifrån sig. Han ville ju få Elisa att skrika men fick inte intrycket att det skulle vara av lust. Äktenskapet verkade ju helkass, ett skenäktenskap där Strickland inte brydde sig om familjen, ingen kommunikation fast frun verkligen försökte. Kändes först som det gamla vanliga så många kvinnor upplever, med en man som inte vill prata och kvinnan ska bara vara en servicevarelse, men gick ett steg längre. Zelda kommenterade att han kunde pissa utan händer och det var ju blod på elpåfösaren, våldtog han grodmannen analt med den?

Varför man drog in ryssarna och spioneriet i historien har jag ingen koll på. Om det var för kalla kriget-känslan har det skildrats så mycket bättre. Med tanke på den skenbara enkelheten kanske jag missat nåt här, vill gärna ha förklaring om nån har.
__________________
Senast redigerad av SmurfSmurf 2018-05-21 kl. 10:12.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback