Fantastisk film som knappt gick ihop i USA. Nu när det ska delas ut priser lär nog folket få upp ögonen för den. "Three Billboards.." är förra årets bästa rulle, men den här är också en höjdare.
Grymma insatser av Sally Hawkins, Octavia Spencer och svinet Michael Shannon. http://www.imdb.com/title/tt5580390/
Gillade den väldigt mycket första gången jag såg den. Nu, efter en omtitt, ser jag alla brister. Filmen är medioker. Ytterst medioker! För många onödiga och ointressanta subplots som inte leder någon vart i berättandet eller till någon karaktärsutveckling. Och, va fan, hur simpel och stressad är inte själva romansen, egentligen? Sally Hawkins karaktär blir kär i fiskmannen på två sekunder, och deras relation är skamligt ytlig och basic. Riktigt, riktigt dåligt manusarbete.
Filmen är dock läcker (om än ganska generisk och inte i närheten av att vara lika kreativ som Pan's Labyrinth) och välspelad av samtliga.
Är det bara jag som tycker Guilermo nästintill kopierat Jean Pierre Jeunet?
Förlorade barnens stad lös igenom på något sätt.
Filmen kändes som en mix av Jeunet och Terry Gilliam.
Vilket i sig knappast är dåligt om man ska vara ärlig. Men Guillermo kan bättre än så.
Tycker personligen inte alls att detta spektakel liknar Jeunets fantasifulla filmer.
En trist och intetsägande film som spelar på obscena scener för att vem som helst ska uppskatta den.
Det är tydligt att Guillermo älskar Creature from the Black Lagoon som är en kultrulle.
Minns att jag såg den på TV som barn på -80-talet och hur skrämmande den var i 3D.
Detta var faktiskt lite av en besvikelse, då jag normalt gillat allt som Guillermo del Toro berört tidigare. Som tidigare skrivet kändes romansen väldigt påskyndad och forcerad. Filmens scenografi var ju självklart ögongodis, men vattenvarelsen tycker jag faktiskt såg något sämre ut än Abe Sapien i Hellboy-filmerna. Förstår verkligen inte storheten med denna film och än mindre varför den nominerats till en massa Oscars. Guillermo del Toro borde verkligen filmatisera något av H.P. Lovecrafts verk i stället för att göra filmer så som detta magplask.
Förutom möjligtvis naken/onaniscenen och vissa våldsinslag är ju detta en ren saga, för barn. Tant möter stackars fångad varelse. Dumma gubbar plågar varelsen.
Tanten räddar varelsen och varelsen räddar tanten.
Mitt största klagomål på filmen var bristen på säkerhet för att vara ett sånt topphemligt labb.
Inga övervakningskameror i rummet med varelsen? Var ju hur lätt som helst för städerskan (eller vem som helst för den delen som arbetade där) att smita in och ha lite privattid utan att någon märker det och kunna umgås fysiskt med varelsen. Ingen som tänkte på någon smittorisk ifall den bär på något virus? Sprider sig med diverse ägg eller annat och multiplicerar?
Om jag ska försöka se det från manusförfattarnas håll så visst, det hade dödat storyn om inte hon hade kunnat umgås med varelsen. Samt att det kanske också ska tyda på hur enfaldig och råbarkad ledningen för laboratoriet är i sitt tänkande. Typ, så länge man kan mörbulta den med våld och elektricitet så är det säkerhet nog, toxic masculinity/alfa-idiot mentalitet. Men det är ju bara dumt skrivet imo.
Försökte tänka bort det men det var den för min del den största plot holen i filmen, om man ska klaga på trovärdighet i en film som är såpass sagoaktig. Förutom det så var filmen i övrigt sevärd och njutbar.
Blev också besviken. Cliche så in i helvete. För enkel story och barnslig. Som Disney möter Tim Burton typ. Dock jävligt snygg och stämningfull. Gillade att de faktiskt hade sex.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!
Stöd Flashback
Swish: 123 536 99 96Bankgiro: 211-4106
Stöd Flashback
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!