Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-08, 22:10
  #1
Medlem
Hej!

Jag funderar på att bli sån dära programmerare. Till saken hör är att jag är 29 år och hittills inte kodat en rad i mitt liv (även om jag tror jag kommer gillart!). Men, jag undrar vad jag kan förvänta mig i arbetsmarknad efter tex en tvåårig YH-utbildning i webbutveckling. Typ hur är fördelningen är mellan frilans och fasta tjänster och hur svårt är det att få fasta tjänster på deltid? Och hur förväntas det se ut om några år, är det väldans konjukturskänsligt?

Min dröm är en fast tjänst på 60% (som går att leva på) och att arbeta med något (kul) som inte förstör världen i onödan (typ reklam och e-handel), hehe. Sen fattar jag att det inte händer direkt och att jag måste jobba ett tag för att lära mig grejer. Men jag tänker mer om det är rimlig dröm överhuvudtaget, och på hur lång sikt kan jag drömma då?

// vill äta alla kakor
__________________
Senast redigerad av turkos 2018-01-08 kl. 22:40.
Citera
2018-01-09, 12:09
  #2
Medlem
Det bästa för dig låter som att du bör bli egenkonsult. Då kan du själv välja uppdrag och timmar.
Men tyvärr så kommer du som nyexad utan någon som helst arbetslivserfarenhet inte lyckas bli det.

Förvänta dig inte heller några superlöner efter 2 års YH-studier, så det kan nog vara svårt att leva gott för 60% av lönen.

Dessutom tror jag inte många arbetsgivare skulle gå med på att anställa någon som är nyexad på endast 60%. Kommer ta längre (sätt till antalet dagar) och massa annat som gör det till ett sämre alternativ för dem.
Citera
2018-01-09, 13:35
  #3
Medlem
Jo jag förväntar mig kanske inte att en drömjobbsitation händer efter två års utbildning, men jag undrar om det är något som är realistiskt att sträva mot på längre sikt.

Jag funderar också på saker som hur arbetskulturen ser ut sådär generellt, om det är mycket prestige och övertid och stress (tex som i arkitektbranchen jag precis hoppat av), eller om det är på något annat vis. I arkitekt-sammanhanget är det nämligen en väldans svårfångad dröm, i andra sammanhang kanske det är annorlunda, tänkte jag.
Citera
2018-01-09, 17:43
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turkos
Jo jag förväntar mig kanske inte att en drömjobbsitation händer efter två års utbildning, men jag undrar om det är något som är realistiskt att sträva mot på längre sikt.

Jag funderar också på saker som hur arbetskulturen ser ut sådär generellt, om det är mycket prestige och övertid och stress (tex som i arkitektbranchen jag precis hoppat av), eller om det är på något annat vis. I arkitekt-sammanhanget är det nämligen en väldans svårfångad dröm, i andra sammanhang kanske det är annorlunda, tänkte jag.
Jag har jobbat heltid i 7 år och skulle antagligen kunna klara mig som egenkonsult vid det här laget.
Det gäller ju att bygga upp ett kontaktnät (och faktiskt veta vad man håller på med).

Det ska absolut gå bra att inte köra övertid osv. Iaf inte på större/medelstora bolag.
"Startups" kommer ju förvänta sig mer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback