Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-08, 20:52
  #1
Medlem
haresEars avatar
Hej,

Bahnhofkund och gjorde bort mig å köpte deras Tiglin-router som är allt annat än enkel att använda.
Jag har 100/100 fiber

Jag har tiglinroutern vid mitt fiberuttag, dragit en TP-kabel genom vinden till mitt datorrum där jag kopplat in min netgear router.

Jag upplever ett problem här.

Repeater osv fungerar, men min hastighet blir 100mbit ner, 30 upp. Om jag drar kabeln rakt i uttaget blir det 100mbit. Jag har försökt kolla om det är halv duplex eller full och jag har valt att det skall vara full duplex på allt. Hur kan jag felsöka för att hitta felet?

Jag har prövat koppla mig rakt in i tiglin-routern och då börjar det fungera, men så fort jag bryggar wifi-anslutningarna så går den ner till 25 och Primärroutern verkar komma ihåg detta...

är så jävla trött på denna skiten.

Tacksam för svar från kunnigt folk
Citera
2018-01-08, 20:55
  #2
Medlem
BNCs avatar
Wifi-bryggor halverar alltid (minst..) hastigheten.

Varför brygga, om du nu ändå har kabel? Använd båda enheter som AP bara. Lämpligen på olika Wifi-kanaler.
För övrigt, hur kopplar du in Netgear-routern? Kopplar du in via WAN-porten eller någon av LAN-portarna?
Citera
2018-01-08, 21:06
  #3
Medlem
haresEars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BNC
Wifi-bryggor halverar alltid (minst..) hastigheten.

Varför brygga, om du nu ändå har kabel? Använd båda enheter som AP bara. Lämpligen på olika Wifi-kanaler.
För övrigt, hur kopplar du in Netgear-routern? Kopplar du in via WAN-porten eller någon av LAN-portarna?

Tack för svar, halverar de alltid upp men inte ner?
Jag har kopplat de via wan-porten. Varför jag kopplar vidare/bryggar är för att jag vill förlänga mitt trådlösa WiFi i huset, samt ha trådad koppling till dator i mitt datarum.

Jag har förstått att man inte ska koppla via WAN-porten, men denna skiten strular så hårt så jag e knäckt.

Varför köra samma kanaler? Jag trodde man skulle använda samma kanal när man förlängde?

Sorry om jag verkar korkad
/.NET-utvecklare som är lost in transaction
Citera
2018-01-09, 19:01
  #4
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haresEar
Tack för svar, halverar de alltid upp men inte ner?
Jag har kopplat de via wan-porten. Varför jag kopplar vidare/bryggar är för att jag vill förlänga mitt trådlösa WiFi i huset, samt ha trådad koppling till dator i mitt datarum.

Jag har förstått att man inte ska koppla via WAN-porten, men denna skiten strular så hårt så jag e knäckt.

Varför köra samma kanaler? Jag trodde man skulle använda samma kanal när man förlängde?

Sorry om jag verkar korkad
/.NET-utvecklare som är lost in transaction

Du ska inte ha två rotrar efter varandra. Använd en av dem som AP genom att stänga av DHCP i den som ska vara AP. Anslut sen en av LAN-portarna istället för WAN.

Du kan behöva ändra en av routrarnas adress också så att den inte är densamma på båda.
Med denna koppling får du en trådlös AP med 3 LAN-portar.
Om du ska samma SSID på båda eller inte låter jag vara osagt. Vissa hävdar att det ska vara samma andra inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback