Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-13, 22:47
  #13
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jaha, du menar så.. Men en veckas mer semester borde inte ge så mycket mindre lön, exempelvis. Då "bekostar" man de facto sin egen semester egentligen. En tusenlapp mindre i lön, max för en vecka semester extra. (Men då är man i princip i nollsummespel).
En väns bolag gick ut med en deal att folk på vissa tjänster fick välja mellan 5k extra i månadslön eller två veckor extra semester. Det var ett stort bolag och många i dessa tjänster. Alla valde semesterveckorna.

Att vara anställd är en helt annan sak än att vara egenföretagare. I stora drag är det fördel anställning (svenska planekonomins "tillsvidareanställning" är helt bisarr) i allt annat än rena pengar i fickan, men det är inte riktigt så enkelt. Du får göra kalkylen, men den är oerhört mycket komplexare än den tusenlapp du kommer fram till.
Citera
2018-01-13, 23:38
  #14
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
En väns bolag gick ut med en deal att folk på vissa tjänster fick välja mellan 5k extra i månadslön eller två veckor extra semester. Det var ett stort bolag och många i dessa tjänster. Alla valde semesterveckorna.

Att vara anställd är en helt annan sak än att vara egenföretagare. I stora drag är det fördel anställning (svenska planekonomins "tillsvidareanställning" är helt bisarr) i allt annat än rena pengar i fickan, men det är inte riktigt så enkelt. Du får göra kalkylen, men den är oerhört mycket komplexare än den tusenlapp du kommer fram till.

En viss skillnad på löneförhöjning/extrasemester på redan existerande anställning än vid förhandling gällande nyanställning. Men visst, frågan är inte jätteenkel. En sak är "värnskatten", som gör sitt till. Dvs. lönar sig bättre att "inte jobba" jämfört med att "jobba".
Citera
2018-02-26, 17:25
  #15
Medlem
Jag lånar tråden då jag har samma funderingar.

Jag kommer ta examen nu till våren (kandidat i programmering). Har aldrig löneförhandlat förut, och kommer att söka mig till Stockholm. I första hand kommer jag att testa söka mig till DICE, då jag är väldigt intresserad
av att skriva högprestanda-system, men allt är egentligen öppet.

Hur ser lönenivåerna ut för en person i min sits? Vad är en rimlig utgångspunkt att begära i en löneförhandling?

Jag är 28 år gammal, om det är relevant.
Citera
2018-02-27, 13:22
  #16
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filsmink
Jag lånar tråden då jag har samma funderingar.

Jag kommer ta examen nu till våren (kandidat i programmering). Har aldrig löneförhandlat förut, och kommer att söka mig till Stockholm. I första hand kommer jag att testa söka mig till DICE, då jag är väldigt intresserad
av att skriva högprestanda-system, men allt är egentligen öppet.

Hur ser lönenivåerna ut för en person i min sits? Vad är en rimlig utgångspunkt att begära i en löneförhandling?

Jag är 28 år gammal, om det är relevant.
Vilket område du har tänkt dig (.Net, embedded, Java, etc.) hjälper mer än din ålder. Som Java- och .Net-utvecklare är ingångslönerna omkring 30-35 beroende på vad tjänsten omfattar och vad det är för typ av bolag.
Citera
2018-02-27, 17:26
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Vilket område du har tänkt dig (.Net, embedded, Java, etc.) hjälper mer än din ålder. Som Java- och .Net-utvecklare är ingångslönerna omkring 30-35 beroende på vad tjänsten omfattar och vad det är för typ av bolag.

Jag är mest intresserad av programmering på lägre nivå. Gillar C/C++. Osäker på exakt vilka branscher som skulle passa, men områden som omfattar realtidssystem känns aktuellt (spel eller annat).
Citera
2018-03-19, 18:15
  #18
Medlem
Löneuppgifter från USA:
http://work.chron.com/begin-computer...age-16242.html

Jag vet inte om detta är vad arbetsgivaren betalar eller om det liknar vår "bruttolön".
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback