Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-08, 19:22
  #1
Medlem
Har jobbat 7år som utvecklare, alltid inom .Net. Första jobbet var inom WPF sedan som konsult med mycket fokus på Windows Phone. Nu idag jobbar jag åter på produktbolag men med egenutvecklad ehandel.

Är sugen på nya utmaningar då det finns lite utvecklingspotential här och ska iväg på intervju på konsultbolag med fokus på Episerver och Xamarin. Ingen av dessa tekniker har jag jobbat med tidigare, dock känner jag att själva .Net kan jag och allt annat är ju bara olika bibliotek och ramverk.

Jobbet är utanför de tre största städerna. Vad kan man begära för lön? Tänker mig runt 42 men är det att ta i för mycket eller rent av för lite?
Citera
2018-01-08, 19:42
  #2
Medlem
Nu känner jag inte till specifikt vad som erbjuds utvecklare, men det känns som att du borde kunna ta minst 44 för din gedigna kunskap. Jag har inte mycket mindre än 42 och det känns inte som jag matchar kompetensmässigt 7 års utvecklingserfarenhet inom .Net.
Citera
2018-01-09, 23:05
  #3
Medlem
Ta din nuvarande lön och lägg på 10%.
Citera
2018-01-13, 16:18
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av help
Ta din nuvarande lön och lägg på 10%.
Hur kan du veta att det är rätt nivå med tanke på att du inte vet vad TS tjänar?

Om man är underbetald måste man ju kunna begära långt mycket mer än 10 % när man söker nytt jobb.
Citera
2018-01-13, 16:41
  #5
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brainspawn
Jobbet är utanför de tre största städerna. Vad kan man begära för lön? Tänker mig runt 42 men är det att ta i för mycket eller rent av för lite?
Med sex-sju års erfarenhet skulle du i de större städerna kunna begära runt 45-50 beroende på din utbildningsnivå och vad tjänsten innefattar. Så 40-42 är nog inte alls dumt givet att du bor i en stad med en hyfsad techsektor.
Citera
2018-01-13, 17:24
  #6
Medlem
Trillskes avatar
Är för många variabler vi inte känner till. Men om vi låtsas att du är en bra profil i övrigt (trevlig att hänga med, begriper saker utanför kod, har skaffat vettiga erfarenheter dessa 7 år snarare än bara att skriva kod till .NET-applikationer, har åminstone någon form av okej formell utbildning, osv):

42 000:- tycker jag låter som en bra lön givet bra vilkor i övrigt. Resonemanget för mig skulle bli typ 48 000:-, 5 veckor semester, viss flexibilitet i arbetstimmar och vart du arbetar osv. Sedan går man därifrån, och vid 42 000:- kanske man har 7 semesterveckor och lite större flexibilitet.
Citera
2018-01-13, 17:27
  #7
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av help
Ta din nuvarande lön och lägg på 10%.
Ja, det här är ju lazy-man varianten. Det fungerar, och är bättre än inget.

Men det faktum att det fungerar bör i sig förklara för er att det är långt ifrån optimalt (det fungerar för att ni forcerar er in i det utrymme uppåt där ni borde ha hamnat om ni inte var korkade), d.v.s. ni förhandlar som kompletta retards/småbarn. Då blir det en rejäl åktur när ni möter folk som förstår affärer. Ibland kommer ni gå ifrån den förhandlingen lyckliga - men det cementerar poängen snarare än något annat.
Citera
2018-01-13, 17:27
  #8
Medlem
rostigamazons avatar
Vad kan man begära i lön?

Begär du en för hög lön, ses du som en belastning, begär du en för låg lön, börjar dom tvivla på din kompetens.
__________________
Senast redigerad av rostigamazon 2018-01-13 kl. 17:42. Anledning: Dom skulle vara din
Citera
2018-01-13, 17:31
  #9
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Är för många variabler vi inte känner till. Men om vi låtsas att du är en bra profil i övrigt (trevlig att hänga med, begriper saker utanför kod, har skaffat vettiga erfarenheter dessa 7 år snarare än bara att skriva kod till .NET-applikationer, har åminstone någon form av okej formell utbildning, osv):

42 000:- tycker jag låter som en bra lön givet bra vilkor i övrigt. Resonemanget för mig skulle bli typ 48 000:-, 5 veckor semester, viss flexibilitet i arbetstimmar och vart du arbetar osv. Sedan går man därifrån, och vid 42 000:- kanske man har 7 semesterveckor och lite större flexibilitet.

Bra tänkt, men du vet väl om att man inte behöver slösa förhandlingar på fem veckors semester? -Fem veckor garanterar semesterlagen. I så fall ska man begära minst sex veckors semester.
Citera
2018-01-13, 17:35
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Begär du en för hög lön, ses du som en belastning, begär du en för låg lön, börjar dom tvivla på dom kompetens.

bäst att man säger att man vill ha en marknadsmässig lön sedan söker jag aldrig jobb hos de inavlade patrask som inte kan begripa att det är smartare att spara tid genom att visa att man är transperant och säga vad man är villig att betala men jag angtar att man inte fått sitt jbb på meriter när man vill lura någon med erfarenhet att kasta bort sin tid för att ge dem ett skambud. Smartare att jobb utomlands, man får mer över och man förhandlar. Vill man inte betala så är det bara att anställa en indier så får man vad man betalar och så kan man säga att man är pk.
Citera
2018-01-13, 17:58
  #11
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Bra tänkt, men du vet väl om att man inte behöver slösa förhandlingar på fem veckors semester? -Fem veckor garanterar semesterlagen. I så fall ska man begära minst sex veckors semester.
Det var precis det jag skrev, 5 veckor är default. D.v.s. ett default-läge är tex 48 000/månad och 5 veckors semester. Sedan kan man jobba sig nedåt till 42 000:-, tex via fler semesterveckor.
Citera
2018-01-13, 18:07
  #12
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Det var precis det jag skrev, 5 veckor är default. D.v.s. ett default-läge är tex 48 000/månad och 5 veckors semester. Sedan kan man jobba sig nedåt till 42 000:-, tex via fler semesterveckor.

Jaha, du menar så.. Men en veckas mer semester borde inte ge så mycket mindre lön, exempelvis. Då "bekostar" man de facto sin egen semester egentligen. En tusenlapp mindre i lön, max för en vecka semester extra. (Men då är man i princip i nollsummespel).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback