Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-11, 12:37
  #565
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GwyJen
Tycker det är helt stört att bilden togs och ännu stördare att det finns blodtörstiga idioter här och där som nästan får utlösning av bilder på döda människor.
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Som man känner sig själv känner man andra...
Det finns gott om folk som inte räds att se världen som den är, även det som är obehagligt. Det behöver inte betyda att man gillar det man ser. Jag tycker att det är bra att bilden läggs ut. Så här ser världen ut ibland. Inte speciellt snyggt, men det är så det är. Om gangstern som blev skjuten tyckte att den här typen av dödsfall var besvärande hade han enkelt kunnat leva ett vanligt, hederlig liv så hade han slippit mördas.
Finns ingen anledning att blunda och likt strutsen stoppa huvudet i sanden för att slippa beröras av den verklighet som tragiskt nog finns i världen, och ibland närmare oss än vi skulle önska.

Med ett annat livsval hade H*mz* (*=a) kunnat leva ett 3-4 gånger så långt och häftigt liv, istället för att fastna i en kortsiktig låtsasvärld.
Citera
2018-01-11, 12:45
  #566
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Möjligen annat brott kanske men att få det till brott mot griftefriden är nog väldigt långsökt. Dokumentering av en avliden person eller kropp är inte så att denna lag är applicerbar menar jag.

10 § Den som obehörigen flyttar, skadar eller skymfligen behandlar lik eller avlidens aska, öppnar grav eller eljest gör skada eller ofog på kista, urna, grav eller annat de dödas vilorum eller på gravvård, döms för brott mot griftefrid till böter eller fängelse i högst två år.
Precis som du säger så kan det enligt gällande lagstiftning sannolikt aldrig bli tal om ett brott emot griftefriden.
Jag har personligen väldigt svårt att förstå hur anmälaren tänkte för att komma till den slutsatsen vad gäller lämpligt lagrum.
Citera
2018-01-11, 13:27
  #567
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Precis som du säger så kan det enligt gällande lagstiftning sannolikt aldrig bli tal om ett brott emot griftefriden.
Jag har personligen väldigt svårt att förstå hur anmälaren tänkte för att komma till den slutsatsen vad gäller lämpligt lagrum.


Håller med. Tror att en del individer helt enkelt svingar blint om de gör en anmälan tex. Om det nu är så att en anmälan gjorts. Men om det nu gjorts så läggs den ju ner omedelbart eftersom det inte går att matcha mot lag.

Tänker att det kunde kanske vara ofredande men går det verkligen att ofreda en död kropp? Och med tanke på att det är ett bötesbrott så lär det inte heller lyftas ett finger för en sådan utredning.
__________________
Senast redigerad av NoF8 2018-01-11 kl. 13:29.
Citera
2018-01-11, 13:42
  #568
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KerhoffizH
Tror polis (Och vem som helst) endast får dödsförklara om huvudet är skiljt från kroppen?

Nej.
Bara läkare som får dödförklara, i lagens mening.
De andra kan hantera personen som troligen död, och lönlöst med återupplivning.
Citera
2018-01-11, 13:44
  #569
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Tänker att det kunde kanske vara ofredande men går det verkligen att ofreda en död kropp? Och med tanke på att det är ett bötesbrott så lär det inte heller lyftas ett finger för en sådan utredning.
Antar att det knappast kommer att hända något i en rättsprocess.
Rent moraliskt eller etiskt kan ju naturligtvis olika åsikter råda i en demokrati.
Jag själv blev enormt mycket mer upprörd av att se när ett par "miffon" sprang omkring och plåtade både barn och vuxna, som var svårt skadade vid en seriekrock för några år sedan.
Citera
2018-01-11, 13:58
  #570
Medlem
Dollmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minay
Men ge er förihelvete. Så de mamman som ger vapen till sonen. Mamman som köper in knark till sonen som ska säljas vidare? Mamman som ber sonen och döda folk? VEM ber om detta? Alla älskar väll sitt barn och vill dens bästa.

Om barnet var litet då förstår jag, man lyssnar på kära mamma. Men ju äldre man blir ju mer glider man ifrån föräldrarna. Om föräldrarna säger du får inte gå ut så säger dem inte okej mamma. Om dem säger umgås inte med den o den så säger väl barnet nte okej mamma? Fyhelvete för er.
Märks att du inte kommer från förorten. Vill man tex sälja stöldgods kan du gå tillvilken port som helst o ta en slumpvis vald dörr, å dom köper utan att fråga ( jag med). Gangstersamhälle. Klart Somalieungarna sponsrar mammame pengar. Dom bryr sig inte. Kanske nu när det hettar till. Annars kan jag berätta att för dom flesta 92-93or har det gått bra. Bra utbildningar ojobb jag trodde det skulle gå helt åt helvete å flytta när dottern va 10. Fick fel så skönt va. Numera för många musslor dom gör världen oskön att leva i var tog dom som skötte centrum innan Vägen ? Utkonkurerade?
Citera
2018-01-11, 14:10
  #571
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Antar att det knappast kommer att hända något i en rättsprocess.
Rent moraliskt eller etiskt kan ju naturligtvis olika åsikter råda i en demokrati.
Jag själv blev enormt mycket mer upprörd av att se när ett par "miffon" sprang omkring och plåtade både barn och vuxna, som var svårt skadade vid en seriekrock för några år sedan.

Det kan handla om det nya brottet ”olaga integritetsintrång” däremot. Infördes vid årsskiftet.

Den som gör intrång i någon annans privatliv genom att sprida
1. bild på eller annan uppgift om någons sexualliv,
2. bild på eller annan uppgift om någons hälsotillstånd,
3. bild på eller annan uppgift om att någon utsatts för ett brott som innefattar ett angrepp mot person, frihet eller frid,
4. bild på någon som befinner sig i en mycket utsatt situation, eller
5. bild på någons helt eller delvis nakna kropp

döms, om spridningen är ägnad att medföra allvarlig skada för den som bilden eller uppgiften rör, för olaga integritetsintrång till böter eller fängelse i högst två år.

Om brott som avses i 6 c § är grovt, döms för grovt olaga integritetsintrång till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år.


Väldigt obehaglig lagstiftning för övrigt.
Citera
2018-01-11, 14:39
  #572
Medlem
Conse...s avatar
Löfven, vad hade hänt om de mördade i Rinkeby hette Erik?
https://www.expressen.se/debatt/lofv...by-hette-erik/
Citat:
Till Stefan Löfven,

Vart brukar du äta pizza? Jag och mina barn har ett favoritställe i Skärholmen. I måndags kväll blev en kille skjuten i huvudet på pizzerian i Rinkeby. Han dog.

När han sköts fanns redan rosor och ljus på torget. Inte för att någon förutspått vad som skulle hända, utan för att en annan ung man dödades i ett garage i närheten på nyårsafton.
___
För drygt ett år sen skapades nätverket "Förorten mot våld". Då sades det att 18 personer dödats de senaste två åren i norra Stockholm. 2017 sköts ett 40-tal personer ihjäl i Sverige. Åtta dagar in på 2018 skjuts den första personen ihjäl det här året.

Om alla de mördade hade hetat Erik, hade vi haft samma tystnad från politiker, media och etablissemang? Eller hade någon utropat "Det är en nationell kris!" och sen hade alla tävlat om att komma på de bästa åtgärderna?

Vad hade du gjort om du satt och åt en capricciosa och din barndomsvän som sitter bredvid dig blir skjuten i huvudet?
___
Av Seluah Alsaati
Artist och skådespelare. Aktiv i nätverket "Förorten mot våld".
Citat:
Ursprungligen postat av DetSvenskaFolket
Jag förstår ej riktigt. Finns det en bild på när han var skjuten och avliden? Vart?
Om du börjar med att läsa tråden - så kan du förstå - där finns nämligen det du pratar om i ett antal inlägg.
Citera
2018-01-11, 14:40
  #573
Medlem
NickSonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 223355
Nog de ord som florerar som är mest missuppfattat och felanvänt. En mördad gängmedlem innebär inte en mindre gängmedlem. Det betyder ytterligare 20 arga släktingar varav flera benägna att ta ut hämnd, utöver själva gänget som såklart vill ta ut sin hämnd och så fortsätter hjulet spinna. Så att det skulle ske någon sanering där det en dag tar slut på kriminella är det inte tal om.
Se muslimgettona som avlopp. Bara för att det saneras med jämna mellanrum innebär det inte att det inte finns skit där.
Citera
2018-01-11, 14:49
  #574
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetSvenskaFolket
Jag förstår ej riktigt. Finns det en bild på när han var skjuten och avliden? Vart?

mvh - dsf

Här: https://m.imgur.com/FspmGcX
Citera
2018-01-11, 16:27
  #575
Medlem
Gängmedlem? Vart har ni fått det ifrån?

Han var ingen gängmedlem. Eller någon gangster för den delen heller. Bara småkriminell, men förtjänar inte döden.
Citera
2018-01-11, 16:38
  #576
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av levestalinsminne
Jag hade verkligen glömt bort hur hjärtlösa människor kan vara här på Flashback. Hoppas att ingen i din närhet dras in i kriminalitet. För jag har gått igenom det med närstående, och jag kan lova dig att den totala skräcken som uppstår när mobilen ringer sent på kvällen, och man undrar om ens närstående har gått bort, långsamt dödar en inifrån. Det är inget jag skulle önska på min värsta fiende, inte ens någon lika hänsynslös som du.

Jag hoppas att du hamnar på en bättre plats i livet snart, där du inte längre behöver känna behov av att håna dödsoffers anhöriga.


Han tvingades inte in i kriminalitet. Han valde det själv.
Ger man sig on i leken så får man leken tåla
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback