Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-08, 06:00
  #1
Avstängd
eminent-dietists avatar
Är Vladimir Putin en reinkarnation av Rasputin? Likheten är slående när man jämför bilder på de två. Båda är mycket dominanta både till utseende och beteende.

Min teori är att Vladimir Putin är Rasputins avkomma. Det är vida känt att Rasputin knullade runt bland tsarrysslands societet under sina glansdagar. Är det så att Ryssland än idag bedras, manipuleras och vilseleds av Rasputins (den svarte munkens) förbannelser?
Citera
2018-01-08, 06:36
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eminent-dietist
Är Vladimir Putin en reinkarnation av Rasputin? Likheten är slående när man jämför bilder på de två. Båda är mycket dominanta både till utseende och beteende.

Min teori är att Vladimir Putin är Rasputins avkomma. Det är vida känt att Rasputin knullade runt bland tsarrysslands societet under sina glansdagar. Är det så att Ryssland än idag bedras, manipuleras och vilseleds av Rasputins (den svarte munkens) förbannelser?

Kan omöjligt vara Rasputins avkomma. Närmsta möjlige är ju att Rasputin skulle va hans farfar/morfar, men också det är helt uteslutet då Putins släkt är väldokumenterad.

Och lika är de ju verkligen inte.
Citera
2018-01-08, 06:43
  #3
Avstängd
eminent-dietists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Kan omöjligt vara Rasputins avkomma. Närmsta möjlige är ju att Rasputin skulle va hans farfar/morfar, men också det är helt uteslutet då Putins släkt är väldokumenterad.

Och lika är de ju verkligen inte.

Detta kan ju ha fabricerats?
Citera
2018-01-08, 06:44
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eminent-dietist
Detta kan ju ha fabricerats?

Absolut. Men det absolut mest troliga ät att det inte är fabbat, då det ej finns någon anledning till det.
Citera
2018-01-08, 06:50
  #5
Medlem
RobRoyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eminent-dietist
Är Vladimir Putin en reinkarnation av Rasputin? Likheten är slående när man jämför bilder på de två. Båda är mycket dominanta både till utseende och beteende.

Min teori är att Vladimir Putin är Rasputins avkomma. Det är vida känt att Rasputin knullade runt bland tsarrysslands societet under sina glansdagar. Är det så att Ryssland än idag bedras, manipuleras och vilseleds av Rasputins (den svarte munkens) förbannelser?

Intressant. Det här har jag också haft lite ytliga funderingar kring utan att ha sökt svar på något djupare plan.

Det jag kan bidra med är att konstatera efternamnens påtagliga likhet och om jag minns korrekt rörande en biografi jag läste om Rasputin, så är det ett orginellt efternamn, vilket ökar sannolikheten att det skulle kunna finnas ett samband till dagens Putin, och ursprungsbetydelsen skall tydligen vara nåt i still med "drinkare" eller "suput", vilket åtminstone Rasputin levde upp till. Hur det sedan förändrar namnets betydelse när man tar bort första delen RAS törs jag inte säga säkert men kanske ger det namnet en positivare framtoning? Intressant blir det i sammanhanget då Vladimir Putin är absolutist, och om man ska bli konspiratorisk och det ska man in den här tråden, så kanske han har lärt från sina förfäders misstag? Typ Gandaalf den grå kommer tillbaks som en bättre version av sig själv och blir Gandalf den vite Det är iallafall ett tecken på karaktär och ett särdrag som han delar med Donald Trump, och ett poistivt sådant varför man knappast får läsa om det i MSMedia.

Nåväl, ska bli intressant att följa tråden (om den får leva vidare) om någon kan bidra med djupare kunskap beträffande detta.

Tjingeling.
Citera
2018-01-08, 06:54
  #6
Avstängd
eminent-dietists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Intressant. Det här har jag också haft lite ytliga funderingar kring utan att ha sökt svar på något djupare plan.

Det jag kan bidra med är att konstatera efternamnens påtagliga likhet och om jag minns korrekt rörande en biografi jag läste om Rasputin, så är det ett orginellt efternamn, vilket ökar sannolikheten att det skulle kunna finnas ett samband till dagens Putin, och ursprungsbetydelsen skall tydligen vara nåt i still med "drinkare" eller "suput", vilket åtminstone Rasputin levde upp till. Hur det sedan förändrar namnets betydelse när man tar bort första delen RAS törs jag inte säga säkert men kanske ger det namnet en positivare framtoning? Intressant blir det i sammanhanget då Vladimir Putin är absolutist, och om man ska bli konspiratorisk och det ska man in den här tråden, så kanske han har lärt från sina förfäders misstag? Typ Gandaalf den grå kommer tillbaks som en bättre version av sig själv och blir Gandalf den vite Det är iallafall ett tecken på karaktär och ett särdrag som han delar med Donald Trump, och ett poistivt sådant varför man knappast får läsa om det i MSMedia.

Nåväl, ska bli intressant att följa tråden (om den får leva vidare) om någon kan bidra med djupare kunskap beträffande detta.

Tjingeling.

Ja vi kan knappast vara de enda som har funderat i dessa banor. Själv funderade jag aldrig på just namnens likheter. Ska kolla upp betydelsen av Putin tror jag.
Citera
2018-01-08, 07:05
  #7
Medlem
RobRoyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eminent-dietist
Ja vi kan knappast vara de enda som har funderat i dessa banor. Själv funderade jag aldrig på just namnens likheter. Ska kolla upp betydelsen av Putin tror jag.

Här, ganska kul satir i ämnet för den som har tid för lite humor.


No One’s Disputin’ That Putin’s Rasputin

Citat:
“If we look at pubic hair samples removed from Putin’s sheets, and those of Rasputin taken from his ball sack that was preserved in fluids after his death, we see an almost exact DNA match,” said an undercover CIA agent in Moscow, speaking from a safe house. “Everyone in the intelligence community now accepts that Czar Nicholas’ crazy cenobite found a way to return as Vladimir Putin.”

https://extranewsfeed.com/no-ones-di...n-57f319747d77
Citera
2018-01-08, 07:25
  #8
Medlem
RobRoyss avatar
Jag hade ungefär rätt om namnets betydelse iallafall:


Citat:
Rasputin

acquired name (Russian, literally "debauchee") of Grigory Yefimovich Novykh (c. 1872-1916), mystic and faith healer who held sway over court of Nicholas II of Russia. His nickname is from his doctrine of "rebirth through sin," that true holy communion must be preceded by immersion in sin. His name used figuratively in English from 1937 for anyone felt to have an insidious and corrupting influence.

https://www.etymonline.com/word/rasputin

http://www.funtrivia.com/askft/Question139856.html
__________________
Senast redigerad av RobRoys 2018-01-08 kl. 07:27.
Citera
2018-01-08, 08:05
  #9
Medlem
RobRoyss avatar
Tråden kan nog stängas.

Följer man namnet Putins släkträd så långt bak det går så hamnar man i Pominovo (https://geographic.org/geographic_na...=5096&c=russia) i västra Ryssland där Putin släkten ska ha levt i generationer från den tid då man någon gång på 1700-talet tar namnet Putin. (https://www.geni.com/people/%D0%92%D...00015753471908)

Rasputin är född i Sibiren någonstans i fattiga förhållanden, långt ifrån Pominova, varför det blir svårare att följa hans släkträd bakåt i tiden, så att det skulle finnas något närmare släktband är osannolikt, inte minst med avståndet i åtanke.

https://en.wikipedia.org/wiki/Grigori_Rasputin
__________________
Senast redigerad av RobRoys 2018-01-08 kl. 08:16.
Citera
2018-01-08, 11:22
  #10
Avstängd
eminent-dietists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Tråden kan nog stängas.

Följer man namnet Putins släkträd så långt bak det går så hamnar man i Pominovo (https://geographic.org/geographic_na...=5096&c=russia) i västra Ryssland där Putin släkten ska ha levt i generationer från den tid då man någon gång på 1700-talet tar namnet Putin. (https://www.geni.com/people/%D0%92%D...00015753471908)

Rasputin är född i Sibiren någonstans i fattiga förhållanden, långt ifrån Pominova, varför det blir svårare att följa hans släkträd bakåt i tiden, så att det skulle finnas något närmare släktband är osannolikt, inte minst med avståndet i åtanke.

https://en.wikipedia.org/wiki/Grigori_Rasputin

Rasputin knullade runt en hel del. Även med kvinnor som inte berättade något för sina män. Inte alls omöjligt att avkomma uppstod utan övriga släktingars vetskap.
Citera
2018-01-08, 16:14
  #11
Medlem
RobRoyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eminent-dietist
Rasputin knullade runt en hel del. Även med kvinnor som inte berättade något för sina män. Inte alls omöjligt att avkomma uppstod utan övriga släktingars vetskap.

ja, jo. Det blir bara svårt att leda i bevis om det inte finns något konkret att gå på.
Citera
2018-01-08, 16:57
  #12
Medlem
Tycker inte de är särskilt lika. Jag vet inte om detta gäller namn men på många ryska ord kan man sätta prefixet ''ras'' före ett verb. Men förmodligen har detta inget med saken att göra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback