Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-07, 20:03
  #1
Medlem
Crabalockers avatar
Som rubriken säger så har jag problem med att få ljud i högtalarna.

Jag vet inte om detta är rätt forumsavdelning att fråga om detta men det handla om högtalare fastän det liga bra kan passa in i musiktillverkningsforum.

Det gäller avlyssning av inspelad musik.

Jag har en iMac.

Till den så har jag Logic Pro X som jag spelat in musik i och in i ett RME Babyface ljudkort med mjukvaran Totalmix.

Till Babyface så har jag anslutit ett par studiohögtalare via anslutningskontakterna Line out L och Line out R med balanserade kablar (XLR).

Jag hör inte ett dugg i högtalarna. Det väser lite i de när jag drar på volymen i högtalarna.
Jag har surfat runt och försökt hitta tips och råd hur man ska manövrera i Total Mix för att få ut ljudet.
Det är förgäves.

Jag manövrerar "ratten" som man ska på Babyface. Det syns tydligt att den regerar på inputen (ljudet) från låten på datorn.

Vid ett tillfälle när jag knappade runt i mjukvaran så väste det lite högre i högtalarna men efter några försök med en annan inställning så tystnade de.

Jag har läst instruktionsboken för Babyface men där framgår inte just det här problemet som jag har.

Är det någon här som kan hjälpa mig att komma tillrätta med problemet.

Jag måste säga att det finns miljoner sätt att "knappa" bort sig i den här ljungeln av rattar och skjutpotensiometrar. Det är verkligen inget för de novisa men på något sätt så borde det väl gått få till en grundinställning så en glad amatör i alla fall ska klara sig hyfsat.

Sen tror jag väl att det är som allt annat att när man får hålla på ett tag att man lär sig med tiden.

Men det skulle vara jättekul med en grundinställning i alla fall så man kommer igång.

Jag har ett analogt PA så lite kännedom har jag i den här världen. Dock inte den digitala.

Hoppas på svar.
Citera
2018-01-08, 02:58
  #2
Medlem
Har du ingen Line IN?
Citera
2018-01-08, 07:18
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crabalocker
Som rubriken säger så har jag problem med att få ljud i högtalarna.

Jag vet inte om detta är rätt forumsavdelning att fråga om detta men det handla om högtalare fastän det liga bra kan passa in i musiktillverkningsforum.

Det gäller avlyssning av inspelad musik.

Jag har en iMac.

Till den så har jag Logic Pro X som jag spelat in musik i och in i ett RME Babyface ljudkort med mjukvaran Totalmix.

Till Babyface så har jag anslutit ett par studiohögtalare via anslutningskontakterna Line out L och Line out R med balanserade kablar (XLR).

Jag hör inte ett dugg i högtalarna. Det väser lite i de när jag drar på volymen i högtalarna.
Jag har surfat runt och försökt hitta tips och råd hur man ska manövrera i Total Mix för att få ut ljudet.
Det är förgäves.

Jag manövrerar "ratten" som man ska på Babyface. Det syns tydligt att den regerar på inputen (ljudet) från låten på datorn.

Vid ett tillfälle när jag knappade runt i mjukvaran så väste det lite högre i högtalarna men efter några försök med en annan inställning så tystnade de.

Jag har läst instruktionsboken för Babyface men där framgår inte just det här problemet som jag har.

Är det någon här som kan hjälpa mig att komma tillrätta med problemet.

Jag måste säga att det finns miljoner sätt att "knappa" bort sig i den här ljungeln av rattar och skjutpotensiometrar. Det är verkligen inget för de novisa men på något sätt så borde det väl gått få till en grundinställning så en glad amatör i alla fall ska klara sig hyfsat.

Sen tror jag väl att det är som allt annat att när man får hålla på ett tag att man lär sig med tiden.

Men det skulle vara jättekul med en grundinställning i alla fall så man kommer igång.

Jag har ett analogt PA så lite kännedom har jag i den här världen. Dock inte den digitala.

Hoppas på svar.
Är det aktiva högtalare?Prova att kör ljudkortet som fristående och koppla in typ en cd spelare på input på ljudkortet och se om det funkar då..
Citera
2018-01-08, 10:08
  #4
Medlem
Crabalockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunflare
Har du ingen Line IN?

Jo. De är anslutna ill mikrofonerna.
Citera
2018-01-08, 10:13
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crabalocker
Som rubriken säger så har jag problem med att få ljud i högtalarna.

Jag vet inte om detta är rätt forumsavdelning att fråga om detta men det handla om högtalare fastän det liga bra kan passa in i musiktillverkningsforum.

Det gäller avlyssning av inspelad musik.

Jag har en iMac.

Till den så har jag Logic Pro X som jag spelat in musik i och in i ett RME Babyface ljudkort med mjukvaran Totalmix.

Till Babyface så har jag anslutit ett par studiohögtalare via anslutningskontakterna Line out L och Line out R med balanserade kablar (XLR).

Jag hör inte ett dugg i högtalarna. Det väser lite i de när jag drar på volymen i högtalarna.
Jag har surfat runt och försökt hitta tips och råd hur man ska manövrera i Total Mix för att få ut ljudet.
Det är förgäves.

Jag manövrerar "ratten" som man ska på Babyface. Det syns tydligt att den regerar på inputen (ljudet) från låten på datorn.

Vid ett tillfälle när jag knappade runt i mjukvaran så väste det lite högre i högtalarna men efter några försök med en annan inställning så tystnade de.

Jag har läst instruktionsboken för Babyface men där framgår inte just det här problemet som jag har.

Är det någon här som kan hjälpa mig att komma tillrätta med problemet.

Jag måste säga att det finns miljoner sätt att "knappa" bort sig i den här ljungeln av rattar och skjutpotensiometrar. Det är verkligen inget för de novisa men på något sätt så borde det väl gått få till en grundinställning så en glad amatör i alla fall ska klara sig hyfsat.

Sen tror jag väl att det är som allt annat att när man får hålla på ett tag att man lär sig med tiden.

Men det skulle vara jättekul med en grundinställning i alla fall så man kommer igång.

Jag har ett analogt PA så lite kännedom har jag i den här världen. Dock inte den digitala.

Hoppas på svar.

Har du provat att gå in i på Äpplemenyn uppe till vänster på "skrivbordet" - Systeminställningar - Ljud - Ljud ut/in/volym etc.
Citera
2018-01-08, 10:40
  #6
Medlem
Crabalockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Har du provat att gå in i på Äpplemenyn uppe till vänster på "skrivbordet" - Systeminställningar - Ljud - Ljud ut/in/volym etc.

Det är inställt på Babyface.
Citera
2018-01-08, 11:05
  #7
Medlem
Som robban08 undrade, är det aktiva högtalare?
Citera
2018-01-08, 11:48
  #8
Medlem
Crabalockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ooskar
Som robban08 undrade, är det aktiva högtalare?

Jo det är aktiva högtalare.

Jag gick på tipset som B.R.Donut kom med. Där var det okej men jag kom på att jag skulle kika in i Logic Pro´s inställningar och där var det fel. Efter att klickat i rätt "output" så funkar det.

Jag får tacka för alla tips.

Om det sedan är någon här som är haj på Totalmix så tar jag gärna emot tips och råd om hur programmet funkar för övrigt.

Det är inte lätt i början :-)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback