Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-12, 22:09
  #25
Medlem
nu är kvinnan bärgad enl lokaltidning
citat
Citat:
– Strax före klockan 17 på fredagen så fick jag informationen om att kroppen var bärgad.
länk avesta tidning
Citat:
.http://www.avestatidning.com/dalarna...k-som-planerat
Citera
2018-01-14, 16:02
  #26
Medlem
Jag inte känner till någon kvinna som håller på med vara sig klättring eller dykning utan först ha blivit introducerat i detta av en pojkvän eller liknande. Är alltså stor sannolikhet att kvinnans respektive var med och då alltså inte speciellt osannolikt att han dök med henne. Extremt ångestframkallande!
Citera
2018-01-14, 22:59
  #27
Medlem
Uppdatering om ev orsak till olyckan.
Fått fötterna upp och huvudet neråt och sen panik.

Varför kan man hamna så? Luft i dräkten?

http://www.dt.se/dalarna/borlange/dy...-olycksorsaken
Citera
2018-01-15, 16:25
  #28
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clinchen
Uppdatering om ev orsak till olyckan.
Fått fötterna upp och huvudet neråt och sen panik.

Varför kan man hamna så? Luft i dräkten?

http://www.dt.se/dalarna/borlange/dy...-olycksorsaken

Har man torrdräkt, kan man blåsa in luft i den (dyker man långt ner, känner man sig som en insnärjd kassler om man inte fyller på med lite luft). Nackdelen är att luften kan förflytta sig fritt i dräkten, dvs ligger man spikrak och lutar sig 45 grader neråt med huvudet, kommer all luft i dräkten att hamna i fotänden. Då kommer man fort som tusan hamna med huvudet rakt ner och fötterna rakt upp och det är lite besvärligt att hamna vågrätt igen. Men det var en manöver jag fick lära mig redan på grundkursen. Men helst vill man slippa krångla med sånt, för då förbrukar man med luft i tuben och får kortare dyktid, så konsten ligger i att hela tiden ha en sån position att all luft inte kan förflytta sig till fötterna eller axlarna, men ändå vara någorlunda vågrätt så man kan simma.

Jag kan tänka mig att det är betydligt svårare eller kanske till och med omöjligt att genomföra en sån manöver i en trång gruvgång och att det ledde till paniken. Kommer luften ner till fötterna kan man inte släppa ut den heller, då ventilen sitter på bröstet.
Citera
2018-01-18, 11:34
  #29
Medlem
Pre 1914s avatar
Tittade snabbt i falu-kuriren i morse där det var fullständig redogörelse för va som hände. Jag läste snabbt men som jag förstår har luft kommit ner i benen och blåst av grodfötterna(eller om de bara satt fast mycket sämre och tappade dem när hon försökte få bort luften?), vilket gjorde att hon fick panik. De medföljande dykarna försökte i tjugo minuter hjälpa henne men de fick aldrig stopp på paniken.
Citera
2018-01-25, 07:00
  #30
Medlem
AlphaXrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Tittade snabbt i falu-kuriren i morse där det var fullständig redogörelse för va som hände. Jag läste snabbt men som jag förstår har luft kommit ner i benen och blåst av grodfötterna(eller om de bara satt fast mycket sämre och tappade dem när hon försökte få bort luften?), vilket gjorde att hon fick panik. De medföljande dykarna försökte i tjugo minuter hjälpa henne men de fick aldrig stopp på paniken.

Det låter helt bisarrt. Helt klart olustigt när man får luft i fötterna på torrdräkten men har man vana av detta brukar det inte vara svårt att åtgärda. Samt finnar brukar dyka med torrdräkt så vana finns definitivt.

Ett vanligt fel är att man dyker med för mycket luft under själva dyket. Vid uppstigning expanderar luften fort, mellan 20-10 m är det värst.
Dock kan det vara att ventilen för tillluft (torrdräkten) läckte, långsamt fyller dräkten utan att hon märkte det.
Citera
2018-01-28, 16:21
  #31
Medlem
AlphaXrays avatar
Hittade lite info på dykarna.nu.

Citat:
Här kommer en liten sammanfattning om det som vi gjorde i helgen för er som undrat. Media har lämnat mycket varierande uppgifter och ibland helt felaktiga men det som står här är korrekt.

Den dykare som omkom 7/1 2018 i ett brytrum på ca 25m djup vid Äventyrsgruvan Tuna-Hästberg utanför Borlänge har i fredags eftermiddag 12/1 blivit bärgad. Insatsen gick bra och kroppen lokaliserades drygt 250 meter in i en gruvgång på 22 meters djup.

Det var i söndags som ett team på 3 erfarna dykare från Finland dök i gruvan. En av dykarna, en kvinna, fick problem som försökte avhjälpas men hon drabbades av panik och avled. Hennes två kamrater återvände då, efter flera försök att få kontroll på situationen, upp till ytan och personal från gruvan larmade SOS.

Då vare sig räddningstjänsten eller polisen har kunskap och utrustning att genomföra den typ av dykning som krävs begärde polisen stöd från Försvarsmakten. Gruvans egna dykare med hög kompetens fanns på plats men fick inte användas då de inte tillhör en statlig organisation eller myndighet. Försvarsmaktens dykare har tidigare gjort runt 50 dyk i Äventyrsgruvan så de hade god lokalkännedom och hög kompetens.

Klartecken kom i onsdags kväll från Försvarsmakten och alla inblandade parter planerade insatsen tillsammans under torsdagskvällen i den gamla skolan i Tuna-Hästberg.

Personalen som genomförde insatsen kom från SSS, Fjärde sjöstridsflottiljen och Försvarets materielverk (FMV). Även dykare från sjöpolisen, räddningstjänsten och en expert från finska kustbevakningen fanns på plats. Samarbete med Finland gjordes inom ramen för projektet ”Dive Smart Baltic” och deras representant har stor erfarenhet med över 100 dyk i gruvan sedan tidigare. Äventyrsgruvans personal var med som expertis, rådgivare och ansvarade för logistiken. Hela insatsen gjordes enligt gruvans tidigare framarbetade rutiner.

På fredagsförmiddagen genomfördes först ett rekognoseringsdyk som filmades. När dykarna kom upp tittade vi tillsammans igenom filmen och kunde då konstatera att det skulle bli lite mer komplicerat än vi först trott eftersom kroppen var ca 40m längre bort in i nästa brytrum.

På eftermiddagen genomfördes sedan själva bärgningen. Med hjälp av bland annat en undervattensskoter kunde kvinnans kropp bärgas. Efter 28 minuter var Försvarsmaktens dykare uppe på sex meters djup och möttes då av dykare från sjöpolisen som förde upp kroppen till ytan. Äventyrsgruvan ansvarade sedan för transporten upp till markytan enligt tidigare inövade rutiner.

Innan gruppen lämnade gruvområdet genomfördes en timslång debriefing under räddningstjänstens ledning. Äventyrsgruvan hade också en egen debriefing med sin personal.

Orsaken till olyckan kommer att delges först när polisens utredning är klar.

Vi på Äventyrsgruvan är mycket nöjda med vår personal och deras insats från att olyckan skedde tills att kroppen bärgats.

Tack till alla som hört av sig och erbjudit hjälp och stöd. Ett speciellt tack till Sahlins Struts som ställde upp med underbart god mat och fika till alla inblandade under fredagen.

/Daniel Karlsson, Verksamhetschef Äventyrsgruvan

Även en översatt rapport från dykarna

Citat:
Team of three divers travelled from Finland to Tuna-Hästberg to dive. They were participating in an event 5-7.1.2018 for about 20 divers. During the accident of 7.1 let the diver who perish be designated as diver 1, after her was diver 2, and finally diver 3.

Divers reached Tuna on the 5.1.2018, and diving started in great spirits. During the first dive the trio dove together two dives. Diver 1 lead the first dive, which had the same route as the dive during which the accident occured. On 6.1.2018 the trio dove the first dive together. The dive started along the same route as the accident dive, but after start a different path was followed. During the second dive of the day the team split up so that divers 2 and 3 dove together. Diver 1 went for the second dive with a group of two Norwegian divers. Because she was the team's most experienced she was also leading the dive. Their dive followed initially the same path as the dive of the accident. After the dive diver 1 was a bit disappointed that the diver was a bit shorter than her usual dives.

All dives were conducated with Nitrox 27-29%. The maximum depth of the dives was 36m. The divers have agreed to use the rule-of-thirds for gas. All divers were using 2x12 back tanks and 80cf stages.

The dive during which the accident occured was supposed to be the last dive of the trip, after which the divers were supposed to head home (Finland). The team did the routine safety check at the surface, gas check (back tanks 2x12@210bar EAN29, 80cf@195bar EAB29), lights ok, bubble check ok, everything else in order too. The route and team ordering was already agreed the night before and was the one described here before. The route was initially the same, but after that it ascended through the step-shaft to the so-called "Rabbit Hole" direction on a new route to a tunnel which would then connect to a route they already knew near the so-called "Mirror" tunnel.

The dive begun as before, peacefully without any problems. On the route before the place of the accident there are two slight restrictions. They did not present any problems and everything proceeded normally. The team ascended along the ladder to about 6-7m and proceeded to the "Rabbit Hole". At about 28th minute diver 1 started to move through the about 2m diameter "Rabbit Hole". Diver 2 took a position behind, and slightly above and lit the way. Diver 3 was behind Dive 2 slightly to the side. When Diver 1 proceeded about 2m she suddenly started to push strongly backwards with her hands. When she reached the beginning of the restriction Diver 2 noticed that Diver 1 had air in the feet of the suit, however the feet were not raising to the ceiling of the tunnel. Diver 2 noticed that everything was not ok as Diver 1 was kicking constantly without there being any effect to the kicks. At that time of of Diver 1's fins came off. Diver 2 pushed Diver 1's feet down and got the air out of the feet, then proceeded to take Diver 1 one by the arm and use the other arm to hold the rock to steady them both. Diver 3 was observing this, and picked up the dropped fin. Diver 3 replaced the fin on Diver 1's foot. Diver 2 positioned themselves in front of Diver 1 and tried to calm her down, without apparent contact/notice. Quickly Diver 2 noticed that also the second fin has come off, and decided to raise to the celing of the tunnel. Diver 2 inflated Diver 1's wing. The visibility near the bottom of the tunnels has nearly reached zero. Diver 3 stayed to search for the dropped fin and lost guideline when Divers 2 and 1 ascended to the top of the tunnel. When they reached the celing of the tunnel, Diver 2 turned clearly panicked Diver 1 to the correct orientation, and positioned themselves in front of her holding her hand and maintaining eye contact.

Diver 3 located the fin and the guideline, and ascended to Divers 2 and 1. Diver 3 tried to replace the fin to Diver 1's foot, but was unsuccessful due to heavy kicking. The fins did not stay on Diver 1's feet. Divers 2 and 3 tried to calm Diver 1 down and maintained hand contact. The situation continued for a considerable time. Divers 2 and 3 communicated that they will try to move Diver 1 to the exit. They managed to proceed only several meters before Diver 1 convulted and became unresponsive. Divers 2 and 3 concluded that Diver 1 died. Dive time was 47min. Diver 2 managed to then locate the guideline in lost visibility and took a hold of it. They proceeded to an area of slightly clearer water and started signaling Diver 3 with their light. Diver 3 attached their reel to Diver 1. Diver 3 proceeded towards Diver 2 and attached the reel to the guideline. Divers 2 and 3 started to exit the dive at an increased speed. Dive terminated at 70min.

At the surface the divers signaled for help. Emergency services and the police arrived quickly. Divers were very pleased how well things were organised and how fast they received help during this accident. It is possible that we will never find out what was the cause of the chain of events which resulted in such tragic end. It is know that those present at the scene did everything possible with the tools and training they had.
Citera
2018-01-29, 12:12
  #32
Medlem
fnirps avatar
Det låter onekligen som det var sjukdom som fick henne att gripas av panik och bli okontaktbar. Denna sjukdom dödade henne under dyket, inte paniken. Eller kan det vara så att man får så stark panik att man dör av det? Det verkar inte vara luften som tog slut iallafall.
Citera
2018-01-29, 12:26
  #33
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Det låter onekligen som det var sjukdom som fick henne att gripas av panik och bli okontaktbar. Denna sjukdom dödade henne under dyket, inte paniken. Eller kan det vara så att man får så stark panik att man dör av det? Det verkar inte vara luften som tog slut iallafall.
Varför inte luften?
Citera
2018-01-29, 12:30
  #34
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Varför inte luften?

"They managed to proceed only several meters before Diver 1 convulted and became unresponsive."

Jag får intrycket av att hon dog rätt snabbt när hon dog. Hade det varit slut på luften, varför inte ge henne en reservslang att andas i?
Citera
2018-02-06, 19:30
  #35
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Det låter onekligen som det var sjukdom som fick henne att gripas av panik och bli okontaktbar. Denna sjukdom dödade henne under dyket, inte paniken. Eller kan det vara så att man får så stark panik att man dör av det? Det verkar inte vara luften som tog slut iallafall.

Någon som faktiskt vet något om dykning får rätta mig om jag har fel, men gör man inte av med väldigt mycket mer luft om man är panikslagen än annars? Om hon dessutom släppt ut en massa (för mycket?) luft i dräkten låter det inte omöjligt. (?)

Därmed inte sagt att det inte kan ha varit någon sjukdom inblandad; du kan mycket väl ha rätt. Räcker om det varit något som får en att oroa sig över hur det här ska gå egentligen. Så att sjukdomen inte dödade i sig, men att den fick henne att göra slut på luft. Dessutom: Man vet ju att panik är typ säkraste sättet att dö på, och den vetskapen kan ju inte vara bra för att motverka paniken direkt.
Citera
2018-02-07, 11:40
  #36
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Någon som faktiskt vet något om dykning får rätta mig om jag har fel, men gör man inte av med väldigt mycket mer luft om man är panikslagen än annars? Om hon dessutom släppt ut en massa (för mycket?) luft i dräkten låter det inte omöjligt. (?)

Därmed inte sagt att det inte kan ha varit någon sjukdom inblandad; du kan mycket väl ha rätt. Räcker om det varit något som får en att oroa sig över hur det här ska gå egentligen. Så att sjukdomen inte dödade i sig, men att den fick henne att göra slut på luft. Dessutom: Man vet ju att panik är typ säkraste sättet att dö på, och den vetskapen kan ju inte vara bra för att motverka paniken direkt.

Luftförbrukningen är olika på olika djup. Nere på 30 meters djup förbrukar man fyra gånger mer luft än vid ytan tack vare tryckskillnaden. Jag brukade dyka med en tiolitersflaska som klarade av 300 bar, dvs 2700 liter luft. Jag förbrukar nästan fyra liter luft per andetag, så nere på 30 meter, så tar en sån flaska slut på 170 andetag. Får man panik, är nog risken stor att man tar ännu större andetag, men framför allt att man börjar andas flera gånger i sekunden. Då kan nog den där luften ta slut på mindre ett par minuter.

Däremot tror jag att mängden luft i torrdräkten är försumlig om man jämför med förbrukningen vid panikandning. Det är inte så många liter luft som får plats i dräkten.

Är det kallt i vattnet och man inte har luft-regulatorer avsedda för kallt vatten, kan en högfrekvent andning när man är djupt ner, leda till att en regulator fryser och börjar "friflöda", dvs luften sprutar ut med max styrka. Då tar luften otäckt fort.

Men men. Eftersom jag inte vet mer än vad som framkommit här, är mina idéer bara spekulationer. Jag tror dock på att hon blev akut sjuk, fick panik, slösade bort en massa luft, men dog av sjukdomen och inte syrebrist. Hade luften tagit helt slut, hade hon förlorat medvetandet och därmed kommit ur paniken och då hade hennes dykkamrater kunnat förse henne med reservluft från sina aggregat.

Vad som än hände, det är oerhört trist för hennes nära och kära.

Angående dö av panik, så har jag för mig att det var en väldigt rutinerad vrakdykare som omkom inne i en liten styrhytt på ett vrak. Var väl typ 3*3*3 meter eller nåt sånt, men personen hittade inte ut för vattnet blev igenslammat. Bibehåller man lugnet i den situationen, borde det inte vara omöjligt att systematiskt leta sig ut (jag tänker på brandmän som när de rökdyker i okända miljöer faktiskt klarar av det, men de är å andra sidan tränade på just det).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback